וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מביט לצדדים - ונמלט: תיעוד בריחת מייסד טלגראס בשדה התעופה באוקראינה

בתיעוד מצלמות האבטחה באוקראינה נראה עמוס דב סילבר, שמעצרו הוארך ב-12 ימים, עובר את הבידוק הביטחוני וצועד ללא אנשי הביטחון ששמרו עליו. מאז שנחת בישראל לאחר הסגרתו והועבר לחקירה הוא שומר על זכות השתיקה

עריכה: עמית שמחה

מייסד טלגראס עמוס דב סילבר בבית המשפט - כל הפרטים

  • בית משפט השלום בראשל"צ האריך את מעצרו ב-12 יום
  • כ-20 מתומכיו הגיעו לדיון וקיבלו את המייסד במחיאות כפיים
  • עורך דינו טען: "מדובר באדם אידאולוגי, הוא לא מתחבא"
  • במשטרה סיפרו כי הוא שמר על השתיקה במהלך חקירתו

עמוס דב סילבר, מייסד טלגראס, הצליח להימלט זמן קצר לאחר בדיקת הכבודה האישית בנמל התעופה בקייב שבאוקראינה - כך עולה מתיעוד מנמל התעופה שהתפרסם הערב (ראשון). בתיעוד נראה סילבר נע באיטיות לאחר בדיקת השיקוף, ממתין לאיסוף דבריו, כשהאזיק האלקטרוני שהוצמד לו מוקדם יותר - הוסר. בשלב זה נראה סילבר בוחן את השטח, ומשהבין כי איש אינו מבחין בו - צעד באיטיות לאחור, דרך גלאי המתכות - ונמלט מהמקום.

עו"ד אורי קורב, סנגורו של עמוס דב סילבר אמר בעקבות התיעוד כי "כפי שניתן לראות מהתיעוד המצלמות עמוס סילבר לא נתן שוחד לאיש, לא פעל במסגרת תוכנית בריחה מאורגנת ודרמטית אלא פשוט זיהה סיטואציה ובאופן טבעי ואנושי עזב את המקום. זו אולי הסיבה שבגללה סילבר הוכה קשות עד זוב דם על ידי שוטרי המשטרה החשאית באוקראינה לאחר מעצרו".

מוקדם יותר האריך בית משפט השלום בראשון לציון את מעצרו של סילבר ב-12 יום, זאת לאחר שבשעות הבוקר נחת בישראל. עם הגעתו נחקר סילבר ביחידת להב 433 והוא חשוד בין היתר בניהול ארגון פשיעה, תיווך וסחר בסמים, הדחת קטין לסמים, סחיטה ואיומים, עבירות על חוק איסור הלבנת הון ובריחה ממעצר. המייסד נעצר אתמול באומן, לאחר שנמלט יום לפני כן משדה התעופה בקייב בדרך להסגרתו לישראל.

סרטון הבריחה של עמוס סילבר מייסד הטלגראס ממשטרת אוקראינה. אתר רשמי
מתוך תיעוד הבריחה/אתר רשמי

השופט עמית מיכלס סבר כי קיים חשד סביר שקושר את סילבר למרבית העבירות המיוחסות לו והאריך את מעצרו. הוא ציין עם החלטתו כי "ברור שלא ניתן להורות על שחרורו של החשוד בשלב זה. נוסף על כך, עיינתי בחקירתו של החשוד מהיום, ממנה עולה שהוא שומר על זכות השתיקה ולא משתף פעולה עם החקירה. כידוע, זכותו של כל חשוד לשמור על שתיקה, אך יש לכך משמעות במהלך החקירה, נוכח העובדה שאי מתן הסברים לחוקרים מעכב באופן משמעותי את התקדמות החקירה ומאלץ אותם להשיג מידע בדרכים אחרות".

סנגורו, עו"ד קורב, ביקש לדחות את בקשת הארכת המעצר. "יש פה טענות מסוכנות, עמוס סילבר מסוכן כמו הילד הכי חנון בשכונה", טען. "מדובר באדם ערכי, אידיאולוגי, ששם לו למטרה להביא ללגליזציה ולעזור לחולים ולנזקקים לסם מריחואנה. זו האידיאולוגיה שלו, הוא לא מתחבא". קורב אמר כי סילבר "צפוי ככל הנראה לעמוד למשפט גם בפני בית המשפט בישראל, וגם למשפט ההיסטוריה. שם הוא יעמוד יחד עם המערכת והחברה כולה. אנחנו מקווים שהוא יצא זכאי, אבל יודעים שהוא יצא זכאי במשפט ההיסטוריה".

עמוס סילבר. ראובן קסטרו
נחקר בלהב 433 מאז נחיתתו בישראל. סילבר, היום/ראובן קסטרו
"עמוס מתכוון למסור את גרסתו רק במקום בו הוא יזכה לאוזן קשבת - רק בבית המשפט"

בתום הדיון נשאל קורב לגבי בריחתו של סילבר בשדה התעופה בקייב, וענה כי "הוא עבר את המגנומטר, הגיע לדיוטי פרי, ראה שאף אחד לא הולך איתו - והלך לדרכו". הסנגור חיזק את הטענה כי המייסד הוכה במהלך מעצרו באומן. "הוא קיבל מכות ובעיטות בכל חלקי גופו, גם כשהסיעו אותו מאומן לקייב, הפליאו בו את מכותיהם. הוא ידע שיש סיכוי שהוא יוסגר, ומכיר במציאות ורואה מה עושים בפרשה הזאת, ומשתדל כחלק מהאישיות שלו לקחת הכל הכי טוב וחזק שאפשר. זה לא אומר שכשמרביצים לו הוא לא מדמם וזה לא כואב לו".

נציגת המשטרה בדיון, פקד אביטל גיגי, ציינה כי סילבר שמר על זכות השתיקה בחקירתו מהבוקר ואמר כי ימסור את גרסתו רק לבית המשפט. עורך דינו טען כי "משום שמדובר בטקס, כל החקירה, עמוס מתכוון למסור את גרסתו רק במקום בו הוא יזכה לאוזן קשבת - רק בבית המשפט. לא מול שוטרים שלא באמת מעוניינים לשמוע את גרסתו. הם מעוניינים לנהל טקס, ולחזק את מה שלשיטתם הם יודעים".

הארכת מעצר למייסד טלגראס עמוס סילבר, 18 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
סילבר בדיון הארכת המעצר, היום/ראובן קסטרו

קורב ביקש מהמשטרה להורות על הגשת כתב אישום בתוך חמישה ימים. לדבריו, "ציפינו שיגיעו לכאן היום עם הצהרת תובע, לא עם בקשת מעצר. נזכיר, הוא הוסגר כדי שיעמוד לדין. מעבר לכל זה, בקשה של 15 יום היא מוגזמת גם אם היה משתף פעולה ואם אנחנו היינו בתחילת החקירה. אולי בצד השני לא שמו לב, אבל זה לא תיק רצח, ואנחנו לא בתחילת החקירה".

כ-20 מתומכיו של סילבר הגיעו היום לבית המשפט וקיבלו אותו במחיאות כפיים. זאת לאחר שבטלגראס קראו לחברי הארגון להתייצב לדיון. במקביל, בארגון פתחו קבוצה חדשה וקראו להפגין למען עצורי טלגראס. "הגיע הזמן שהמדינה תהיה לצדנו", כתבו.

רות, אמו של מייסד טלגראס, אמרה בתום הדיון כי היא שמחה לראות את בנה בארץ. עוד הוסיפה כי היא "הולכת למכור את הבית כדי לממן את ייצוגו. ראית כמה דברים לא נכונים אמרו השוטרים. המשטרה הרסה לנו את הבית, אני הולכת למכור את הבית שלי בגללה, נעשה לנו עוול".

הארכת מעצר למייסד טלגראס עמוס סילבר, 18 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
נציגי המשטרה בדיון הארכת המעצר, היום/ראובן קסטרו

פקד גיגי תיארה כי "הארגון שהוקם על ידי החשוד היווה פלטפורמה לסחר בסמים מסוכנים מסוגים שונים, לרבות סמים פסיכדליים, שנמכרו למאות אלפי משתמשים, קטינים ובגירים, בישראל ומחוצה לה. באמצעות הפלטפורמה נמכרו כמויות סמים בהיקף חסר תקדים. טלגראס היוותה פלח שוק עיקרי ומשמעותי בקרב צרכני וסוחרי הסמים בישראל. החשוד, אשר ייסד ויזם את טלגראס, עמד בראש הארגון, היה בעל השליטה הראשי בו, כיוון את פעילותו ופיקח על הנעשה בו באופן ישיר ועקיף".

המשטרה ופרקליטות המדינה הודיעו הבוקר כי סילבר חשוד בהקמת הארגון, "אשר פעל החל משנת 2017 ויצר פלטפורמה לסחר בסמים מסוגים שונים, לרבות קנאביס, MDMA וסמים פסיכדליים, וזאת באמצעות אפליקציית 'טלגרם'". עוד נמסר כי "ארגון זה פעל החל משלב מסוים כארגון פשיעה לכל דבר ועניין, שבראשו עמד סילבר. סילבר כיוון את פעילותו ופיקח עליה, במישרין ובעקיפין. באמצעות הפלטפורמה של 'טלגראס', אשר שימשה אלפי סוחרי סמים, נמכרו סמים בכמויות אדירות למשתמשים בישראל, לרבות לקטינים".

מטלגראס נמסר לאחר הארכת המעצר כי "כל חטאו של עמוס היה שביקש באמצעות המיזם להנגיש למי שזקוק קנאביס להוריד את מחירי הקאנביס, לייתר את הצורך של הציבור לבוא במגע עם סוחרים בסימטאות חשוכות ולחסוך מעשרות אלפי חולים את הצורך להתמודד עם חומת פקידים אטומה שמונעת מהם את התרופה היחידה שיכולה לעזור להם".

מבקשת ההסגרה ועד הנחיתה

לקראת סוף מרץ הוגשה לרשויות אוקראינה בקשת ההסגרה של סילבר לישראל בכדי להעמידו לדין. ביום חמישי האחרון דחה בית המשפט העליון באוקראינה את ערעורו של והודיע כי הוא בר הסגרה לישראל. מבית המשפט הובא מייסד טלגראס ישירות לשדה התעופה כשהוא מלווה בשוטרים אוקראינים. סילבר עבר את הבידוק, והיה בשלב האחרון לפני הכניסה לשער העלייה למטוס, אך הצליח לחמוק ממלוויו. יממה לאחר מכן אנשי השירות החשאי באוקראינה איתרו אותו באומן והוא נעצר.

במקביל לסילבר, במרץ האחרון נעצרו שותפים לעבירות בארגון, ובהמשך הוגשו על ידי מחלקת סייבר בפרקליטות המדינה כתבי אישום נגד עשרות מנהלים ופעילים בארגון. האישומים מייחסים לנאשמים תיווך לסחר בסמים מסוכנים בעשרות אלפי הזדמנויות, הדחת קטינים לסמים ולסחר בסמים, שיבוש הליכי משפט ועבירות נוספות. כמו כן, מיוחסת לדרג הבכיר בארגון עבירה של הלבנת הון בסך של כ-30 מיליון שקלים, כמו גם עבירות מס.

(עדכון ראשון: 14:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully