וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גרמה למפגע סביבתי": תביעה נגד גלידת שטראוס על דליפת האמוניה בעכו

8.9.2019 / 13:38

תביעה ייצוגית הוגשה לבית משפט השלום בטענה כי חברת יונילוור שבבעלותה מפעל הגלידות בעיר גרמה לנזק בריאותי לאזרחים רבים בשל דליפת האמוניה שהתרחשה במקום בסוף חודש יוני. "אסור לעבור בשתיקה על הפרות חוק בוטות", נכתב בכתב התביעה

עריכה: ליר שפיגלר

תביעה ייצוגית הוגשה היום (ראשון) נגד חברת יוניליוור בגין דליפת האמוניה שאירעה בסוף חודש יוני האחרון במפעל בעכו. עורכי הדין דוד וחיה מנע שהגישו את הבקשה לתביעה ייצוגית לבית משפט השלום בעכו נגד החברה המחזיקה את חברת 'גלידת שטראוס בע"מ' טוענים כי "החברה גרמה למפגע סביבתי ולנזק בריאותי לאזרחים רבים. אסור לעבור בשתיקה על הפרות חוק בוטות שאינן מטופלות ומסבות נזק כבד לאזרחים תמימים ולסביבה שלנו".

בכתב התביעה נכתב כי "הנתבעת גרמה למפגע סביבתי אותו חוו לפחות אלפיים חמש מאות איש, אישה, ילדים, מבוגרים וזקנים אשר נחשפו לסיכון הטמון בדליפת אמוניה לאוויר וכן נשאו ביתר תוצאות הלוואי מדליפת האמוניה כגון הגבלת חופש התנועה סגירת הרחובות וההוראה להסתגר במקומות ממוגנים מחשש להתפשטות הגז המסוכן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
זרית דליפת הגז בעכו, 27 ליוני, 2019/מערכת וואלה, צילום מסך

על פי הערכה זהירה, נטען, מספר האנשים שהיו בקרבת מקום אירוע דליפת האמוניה ובסביבתו ונדרשו לפנות את האזור ו/או ולהסתגר בבתיהם או במקומות ממוגנים אחרים או לעזוב כליל את האזור הוא כ-2,500 איש, אישה ילדים, מבוגרים וזקנים. הפיצוי לנזקים שנגרמו לחברי הקבוצה כתוצאה מדליפת הגז ומהצורך להתפנות ולהסתגר במקום ממוגן תוך חשש לבאות, אי הנוחות והפגיעה באוטונומיה מוערכים ב-700 שקלים לכל אחד מחברי הקבוצה.

עוד בוואלה!

רה"מ: המצלמות - ימנעו זיופים; היועמ"ש: צריך לדעת איך לעשות זאת

לכתבה המלאה

13 צוותים הוקפצו; תושבים הונחנו להסתגר בבתים למשך 6 שעות

דליפת האמוניה במפעל בעכו התרחשה בסוף החודש שעבר. אלפי אזרחים התבקשו להסתגר בבתיהם בשעות הצהריים ואחרים התבקשו להתפנות מקניון עזריאלי בעכו ומתחנות הרכבת של העיר עקב דליפת התרכובת הרעילה ממפעל הגלידות במקום.

בכתב התביעה נטען כי "במשך שש שעות שותקה הפעילות באזור, התושבים הסתגרו בבתיהם או מצאו לעצמם מקומות מסתור אחרים, בעלי עסקים סגרו את בתי העסק שלהם, וכל מי שנקלע בטעות לאזור נדרש ל'חשב מסלול מחדש' עקב הסכנה לחשיפה לאמוניה".

אזרחים שהיו בקרבת מקום דיווחו על צריבות בעיניים ובקנה הנשימה. חובשים ופרמדיקים של מד"א טיפלו בשלוש נשים עובדות בקניון שדיווחו על צריבות בעיניים ופונו למרכז הרפואי. שלושת הנשים שסבלו הועברו לבדיקות בחדר מיון. המשטרה חסמה את כל צירי התנועה סביב מפעל הגלידות. בין היתר נסגרו הרחובות בן עמי, דוד רמז וגדוד 21. חפ"ק הוקם בבית הספר לקציני ים לשם ניהול כלל גורמי החירום וההצלה באופן מתואם ובטוח. היה קיים גם חשש כי האמוניה דלפה למערכת הביוב. גם תחנות הרכבת (עכו ונהריה) נסגרו בהוראת גורמי ההצלה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
13 צוותי כיבוי מתחנת זבולון הוזעקו למקום. זירת הדליפה, 27 ליוני 2019/מערכת וואלה, צילום מסך

13 צוותי כיבוי מתחנת זבולון הוזעקו למקום במטרה לאתר ולהשתלט על מקור הדליפה. בהתחלה סברו כי דליפת האמוניה אירעה כתוצאה מריאקציה בין אמוניה לשמן שגרמה לאדי האמוניה להתנדף אל מחוץ לתחום מפעל הגלידות וגרמה את תחושת הצריבה. בהמשך התברר כי הדליפה קרתה כתוצאה מחורים בצנרת.

מעט אחרי השעה 18:00, כשש שעות לאחר תחילת האירוע דווח על סיומו ועל הסרת כלל ההגבלות. הותרה חזרת האזרחים לקניון ותחנות הרכבת נפתחו מחדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully