וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמוניה דלפה ממפעל בעכו: שיבושי תנועה והנחייה להסתגר בבתים

27.6.2019 / 18:11

צוותי כיבוי פעלו במפעל יוניליוור בעיר עקב דליפת אמוניה. נבדק אם תגובה של אמוניה ושמן גרמה לאדי החומר להתנדף מחוץ למפעל. "פתאום הרגשתי צריבה חזקה בעיניים", סיפרה אחת מ-3 עובדות הקניון הסמוך שנפגעו קל. תחנות הרכבת באזור נסגרו ותושבים התבקשו להסתגר בבתיהם

עריכה: ליר שפיגלר

דליפת אמוניה בעכו - כל הפרטים:

  • דליפת אמוניה החלה במפעל יוניליוור בעכו; 3 נפגעו קל
  • אנשים העידו על תחושת צריבה בעיניים; הקניון הסמוך פונה
  • אחת מעובדות הקניון שנפגעו: "פתאום הרגשתי צריבה בעיניים ובקנה הנשימה"
  • האזור נחסם, תחנות הרכבת באזור נסגרו
  • חלק מהתושבים התבקשו להסתגר בבתיהם
  • קרוב לשעה שש בערב נמסר על חזרה לשגרה

שלוש נשים נפגעו קל באירוע חריג היום (חמישי) במפעל יוניליוור בעכו, ככל הנראה בעקבות דליפת אמוניה. הנפגעות דיווחו על תחושת צריבה בעיניים. בעקבות הדליפה, הקניון הסמוך פונה מאזרחים על ידי לוחמי האש ותחנות הרכבת עכו ונהריה נסגרו בהוראת גורמי ההצלה.

תחילה הוכרזה חזרה לשגרה, אך לאחר מכן התחדש האירוע בעקבות מדידת שיעור גבוה של חומרים מסוכנים באוויר. תושבי העיר הסמוכים לקו הרכבת התבקשו להסתגר בבתיהם. בהמשך הערב, מסרה עיריית עכו כי ניתן לחזור לשגרה. מטעם המשטרה נמסר כי במסגרת הערכת מצב, הוצגו הממצאים המורים על איתור מקור הדליפה וכן הוחל בפעילות לדילול החומר ואטימת הצנרת, באופן שיסיר כל חשש כלפי שלום הציבור.

שלוש הנפגעות, עובדות קניון עזריאלי בעיר בנות 31, 33 ו-37, פונו למרכז הרפואי לגליל. הנשים, שסובלות מצריבות בעיניים וסחרחורות, הועברו לבדיקות בחדר המיון.

בעת האירוע הן היו מחוץ למבנה, אז החלו לחוש ברע. אחת הנשים שהגיעו לחדר המיון סיפרה: "שלושתנו עובדות יחד. היינו בחוץ בעת שהתרחש האירוע ופתאום הרגשתי צריבה חזקה בעיניים ובקנה הנשימה. חברה שלי גם הרגישה סחרחורות. בהתחלה לא הבנו מה קרה עד שסיפרו לנו שכנראה הייתה דליפה של חומרים מסוכנים".

עוד בוואלה! NEWS:
הגיהינום של אמיר בדרך לדירה בעפולה: "תחיה בכפר עם החברים שלך"
מרצ בוחרת מנהיג: "צריכים לשמור על האידיאולוגיה"
"תקלה בטיחותית חמורה": ארבעה חיילים נפצעו משיגור רקטה בתרגיל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת דליפת הגז/מערכת וואלה!, צילום מסך

מחקירה ראשונית עלה כי אירעה ריאקציה בין אמוניה לשמן, שגרמה לאדי החומר להתנדף אל מחוץ לתחום המפעל וגרמה את תחושת הצריבה לאנשים ששהו בו ובסביבתו. מדובר בתגובה שכיחה במהלך עבודות ניקיון שיוצאות משליטה. מהמשטרה נמסר כי "במוקד 100 התקבלו במחצית השעה האחרונה דיווחים מאזרחים על צריבות עיניים באיזור עכו סמוך לאחד המפעלים, בצומת הרחובות בן עמי ודרך הארבעה, ולפיכך נסגרה הזירה והציבור פונה הרחק ממרכז הקניות הסמוך לאזור בטוח".

חפ"ק (חדר פיקוד) משולב של כוחות הכיבוי וההצלה ושל המשטרה הוקם בבית הספר לקציני ים בעיר, ו-13 צוותי כיבוי מתחנת זבלון בפיקודו של מפקד המשמרת רב-רשף שלמה פדידה פועלים בזירה. במשטרה אמרו כי "כוחות כבאות והצלה במקום מנטרים את מקור הדליפה וזיהוי החומר, כאשר פיקוד המשטרה של תחנת עכו פתח חפ"ק מיוחד באזור בית הספר לקציני ים, לשם ניהול כלל גורמי החירום וההצלה באופן מתואם ובטוח".

האזור כולו נחסם לתנועה ונהגים סקרנים התבקשו שלא להתקרב לאזור ולמצוא נתיבים חלופיים. "שוטרי התנועה מכוונים את כלי הרכב לצירים חלופיים וככל שיידרש, ייפתח ציר תנועה מיוחד לתנועת רכבי חירום והצלה", נמסר אז.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת דליפת הגז/מערכת וואלה!, צילום מסך

עו"ד איל עופר, ראש תחום איכות הסביבה וקיימות במשרד תדמור לוי ושות', טען כי "אירוע האמוניה בעכו נובע בעיקר מחוסר תכנון ומקרבה יתרה של מפעלי תעשיה לשימושים ציבוריים. נראה, שקיים מעין "דחף" של רשויות מקומיות להקים קניונים, בלי להתחשב בקרבה שלהם לאזורי תעשיה. החשש הוא שהמפעלים ייענשו שלא באשמתם בגלל חוסר התכנון העירוני הנכון".

עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה, מסרה כי "הזהירה בשנת 2012 מפני הקרבה של הקניון למפעל מאז הוחל בהקמתו, ודרשה להפסיק את התכניות להקמתו בשל הסמיכות למפעל הגלידות של שטראוס פועל במקום שמחזיק מכל המכיל כ-17 טון אמוניה לצורכי קירור. הרשויות טענו אז שארגוני הסביבה מפיצים פאניקה מוגזמת, וכי המפעל פועל כבר שנים בתוך שכונת מגורים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת דליפת האמוניה בעכו/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעמותה ציינו כי "זהו לא אירוע הדליפה הראשון, וכנראה גם לא האחרון במפעל שטראוס עכו. זה המצב גם בעכו וגם במפרץ חיפה והעובדה שרוב התאונות נגמרו ללא פגיעה קשה או מוות, אינה ערובה שכל אירוע יהיה כזה בעתיד. המחדל התכנוני ארוך השנים, במדינה קטנה וצפופה, חייב להיות מתוקן. להרחיק גורמי סיכון לבטיחות האוכלוסייה ולאמץ מדיניות של מרחקי הפרדה מינימליים כמו שנהוג בעולם, גם לגבי מתקנים ומפעלים קיימים".

בחברת שטראוס הדגישו כי "מפעל הגלידות נמכר לפני עשר שנים לחברת יוניליוור, ולבד משם מותג הגלידות המיוצרות שם, אין לשטראוס דבר וחצי דבר עם מפעל זה".

(עדכון ראשון: 13:12)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עכו, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך
פעילות כוחות ההצלה במפעל בו דלף אמוניה בעכו 27 ביוני 2019. אתר רשמי
המפעל ממנו דלפה האמוניה, היום/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully