וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפשרה ביחסים: רוסיה ואוקראינה החליפו עשרות אסירים

7.9.2019 / 17:50

35 אסירים מכל מדינה, בהם המלחים האוקראנים שנשבו על ידי מוסקבה, חזרו למולדתם בצעד שעשוי להוביל למו"מ בין השכנות. זלנסקי אמר כי שחרורם הוא חלק מהסכם עם פוטין: "לסיים את המלחמה הנוראית". הנשיא טראמפ: "אולי צעד ענקי ראשון לעבר השלום"

צילום: רויטרס

רוסיה ואוקראינה שחררו היום (שבת) 70 אסירים במסגרת עסקה לחילופי שבויים, שעשויה להוביל להפשרה משמעותית ביחסים בין שתי השכנות המסוכסכות מאז סיפחה מוסקבה את חצי האי קרים ב-2014.

החלפת השבויים התקיימה אחרי שיחות ממושכות, שהולידו ציפיות גבוהות בקרב בני משפחותיהם. בימים האחרונים תיארו מנהיגי המדינות את ביצוע העסקה כמידית, והיום העביר מטוס רוסי 35 אסירים משוחררים מקייב, כשמטוס אוקראיני עשה את הדרך ההפוכה ממוסקבה.

נשיא אוקראינה החדש, וולודימיר זלנסקי, שהבטיח בקמפיין הבחירות שלו לסיים את המלחמה במזרח, חיבק ולחץ את ידיהם של האוקראינים המשוחררים. הוא אמר לכתבים בנמל התעופה בקייב כי חילופי השבויים הם חלק מהסכם שגיבש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. לדבריו, יש לפעול בכל האמצעים כדי "לסיים את המלחמה הנוראית הזאת".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בירך את שתי המדינות על העסקה ואמר שזהו אולי צעד ענקי לעבר השלום. "רוסיה ואוקראינה החליפו הרגע כמות גדולה של אסירים", צייץ טראמפ. "חדשות טובות מאוד, כנראה הצעד הראשון הענקי לעבר השלום. ברכות לשתי המדינות".

שבויים אוקראינים מתקבלים בנמל התעופה בקייב אחרי שובם מרוסיה, 7 בספטמבר 2019. רויטרס
קרובי משפחה נפגשים עם האסירים המשוחררים, היום/רויטרס

גם במערב בירכו על המהלך. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה כי זה "סימן לתקווה", ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כינה זאת "צעק ענק ראשון בדרך לשלום". ואולם, למרות המהלך שיוכל לעזור לשקם את האמון בין מוסקבה לבין קייב לקראת משא ומתן על סוגיות אחרות, הדרך לפיוס מלא ארוכה וסבוכה.

על אף שהדרישות של אוקראינה להחזרת קרים לא זכו לתגובה ברוסיה, חילופי השבויים ייתפסו במקומות מסוימים כניצחון עבור זלנסקי, שסחף את הציבור אחריו כשהבטיח להחזיר את אזרחי אוקראינה הכלואים ברוסיה. הבדלנים הפרו-רוסים ממשיכים לשלוט בחלקים ממזרח אוקראינה בסכסוך שבו נהרגו יותר מ-13 אלף איש. זלנסקי התחייב לסיים את הלחימה, שמתנהלת בצורה ספורדית למרות הפסקת האש שנחתמה ב-2015.

העסקה עשויה לסלול את הדרך לשיחות רציניות, למרות הפערים הגדולים שנותרו בין המדינות. נשיא צרפת עמנואל מקרון דוחף לפסגה עם רוסיה, אוקראינה, גרמניה וצרפת. פוטין אמר ביום חמישי כי העסקה תהיה "צעד טוב קדימה לקראת נורמליזציה" עם הרפובליקה הסובייטית לשעבר.

"אנחנו רואים את שחרור האסירים ההדדי בין רוסיה לאוקראינה כסימן חיובי שאחריו יכולים לבוא צעדים חשובים אחרים על מנת לשבור את המבוי הסתום במצב היחסים הנוכחי בין רוסיה לאוקראינה", מסר היום משרד החוץ של רוסיה בהצהרה.

עוד בוואלה!

מסר לרוסיה: בכיר אמריקני בביקור נדיר בבלארוס

לכתבה המלאה
הבמאי האוקראיני אולג סנצוב מחבק את בתו עם הגעתו לקייב אחרי ששוחרר מרוסיה, 7 בספטמבר 2019. רויטרס
הבמאי אולג סנצוב מחבק את בתו עם שובו מרוסיה/רויטרס

בין האוקראינים ששוחררו היום היו 24 מלחים שנשבו בידי רוסיה במהלך התקרית לחופי קרים בשנה שעברה, והבמאי האוקראיני אולג סנצוב, שנכלא ברוסיה.

בין אלו שהוחזרו למוסקבה היה וולודימיר צמח, מפקד בכוחות הבדלנים במזרח אוקראינה, שחשוד במעורבות בהפלת טיסת MH17 של מלזיה איירליינס מעל מזרח אוקראינה בשנת 2014, בהתרסקות שבה נהרגו 298 אנשים.

בהולנד דחקו בקייב שלא לאפשר לו לעזוב לרוסיה, מחשש שזה עלול לסכן את החקירה. הוא שוחרר בערבות על ידי בית משפט באוקראינה ביום חמישי. ממשלת הולנד הביעה היום "אכזבה משמעותית" מכך שהוא נכלל בעסקה, לדבריה בעקבות "לחץ מרוסיה". עוד נמסר כי החוקרים ההולנדים קיבלו הזדמנות לתחקר אותו לפני שחרורו.

(עדכון ראשון, 16:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully