וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרויקט הדיוק של חיזבאללה: ישראל תפעל בלבנון - גם במחיר של מלחמה

6.9.2019 / 8:00

במערכת הביטחון מעריכים כי החשיפות המודיעיניות עשויות להוביל את הארגון השיעי לפעול באגרסיביות ולא תמיד בהיגיון. מנגד בצה"ל אין רצון להסתכן ולדרדר את האזור אלא מעוניינים בתהליך מחושב ושקול. האם ישראל תנצל את נקמת חיזבאללה העתידית כדי לסגור חשבון?

עריכה: שאול אדם

בשנה האחרונה, אגף המודיעין של צה"ל הדהים את צמרת חיזבאללה עם שורת חשיפות מסווגות וכבדות משקל: פרויקט המנהרות הסודי בגבול ישראל-לבנון, תיק הגולן הכולל התבססות צבאית של הארגון השיעי בסוריה וארגון פיגועים מורכבים נגד ישראל ופרויקט הטילים המדויקים שצבר תאוצה. עומק החדירה המודיעינית של צה"ל עד מעמקי הארגון, שעובר בשנים האחרונות שינויים מרחיקי לכת, מצביע לא רק על גדולתו של אמ"ן והישגיו המרשימים בכהונתם של האלוף תמיר הימן וראש חטיבת המחקר תת-אלוף דרור שלום, אלא גם על הסכנה הטבעית הצפויה מהזירה הצפונית.

ברגע שבכירי חיזבאללה מגלים שבצה"ל יודעים יותר מהם על סודות הארגון, שנסראללה לא באמת משתף אותם בכל התהליכים האסטרטגיים וחומת אבטחת הסודות הכמוסים מצטיירת כגבינה שווייצרית מלאה בחורים - כבודם נפגע. ובמזרח התיכון יש ערך רב לכבוד.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה במהלך נאומו. אתר רשמי
חומת אבטחת הסודות הכמוסים מצטיירת כגבינה שווייצרית מלאה בחורים. נסראללה/אתר רשמי

לפי הערכות במערכת הביטחון, התוצאה של רצף חשיפות מהדהדות של אמ"ן עשויות להפוך את חיזבאללה לחיה פצועה שתחת התנאים האזוריים יכולה גם לפעול באגרסיביות ולא תמיד בהיגיון. נסראללה אמר אחרי מלחמת לבנון השנייה כי אם היה יודע שזו תהיה תגובת ישראל לחטיפת החיילים אהוד גולדווסר ואלדד רגב הוא לא היה חוטף אותם.

במערכת הביטחון לוקחים בחשבון שמזכ"ל הארגון עשוי לבצע הערכה שגויה, לטעות פעם נוספת ולהגיב באופן שיחייב את צה"ל להידרדר להתנגשות חזיתית נגדו, כשכולם יודעים איך היא מתחילה אך לא בהכרח כיצד תסתיים. נקודה נוספת למחשבה היא העובדה כי חיזבאללה הוא ארגון חושב מאוד, מתחקר ולומד, ובסיבוב הבא שיגיע מתישהו הוא עשוי להיות הרבה יותר מתוחכם ואגרסיבי מהשבוע האחרון. כל מומחה לג'ונגל יודע שחיה פצועה מתנהגת באופן בלתי צפוי.

לפחות לפי ההערכות במערכת הביטחון, ההנחיות של נסראללה היו להרוג חיילי צה"ל בתגובה להרג שני פעילי חיזבאללה בסיכול פיגוע הרחפנים. בנאומו הראשון מאז התקרית הוא התחייב לנקום. כל יום שעבר המתח בארגון רק גדל מהחשש שלא יצליחו לאתר את המטרה האפקטיבית להגיב עליה.

עוד בוואלה!

השליח המיוחד של טראמפ למזה"ת גרינבלט עוזב את תפקידו

לכתבה המלאה
עשן מתימר מכפר מרון א-ראס במהלך תקיפות צה"ל באזור 1 בספטמבר 2019. רויטרס
נסראללה נשבע לנקום. גבול לבנון, השבוע/רויטרס

לפני התקרית קיבל נסראללה מסרים ישירים ועקיפים מישראל, ראה את תמונות סוללות הארטילריה עולות צפונה ואת עיבוי המערכים של צה"ל והבין כי יחטוף מהלומה אם יגזים בתגובה. לכן, במערכת הביטחון מעריכים שהוקל לו כשהבין שחיילי צה"ל לא נהרגו בהתקפות הנ"ט על גבול לבנון השבוע.

במערכת הביטחון תמימי דעים כי נסראללה מעדיף כרגע לעסוק בבעיות השחיתות והכלכלה במישור הפוליטי מבית ובמישור המדיני. הוא אף מבין כי צה"ל השתפר דרמטית מאז מלחמת לבנון השנייה והשילוב בין אמ"ן לאש הוא אתגר עצום עבורו, ולכן הוא מורתע.

הפרסומים אודות מאות תקיפות מדויקות של חיל האוויר במזרח התיכון אותן הוא חווה על בשרו של הארגון מעצימות את ההרתעה של צה"ל. לכן ההערכה היא כי נסראללה מבין שהמוטיבציה הישראלית לעימות איתו עלתה בהדרגתיות ומוגדרת כיום כגבוהה.

רה"מ, בנימין נתניהו במהלך התייעצות ביטחונית טלופנית עם ראשי מערכת הביטחון בקרייה 1 בספטבמר 2019. אתר רשמי
נסראללה קיבל מסרים ישירים ועקיפים. נתניהו/אתר רשמי

בדרג המדיני ובמערכת הביטחון עיבדו את המידע המודיעיני שהצטבר לאחרונה באמ"ן ושינו את סדר העדיפויות של ישראל עם האתגרים הביטחוניים. ראשון היה ונשאר פרויקט הגרעין האיראני, אך אל המקום השני עלה הטיפול בפרויקט הדיוק של איראן באזור, בדגש על ביירות ולא רק בסוריה. אל המקום השלישי ירד תהליך ההתבססות האיראני בסוריה בו הלם צה"ל בשנים האחרונות. הפעילות החשאית של צה"ל עיכבה באופן דרמטי את המקום בו רצה להיות היום מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, בכל מה שקשור להתבססות צבאית בסוריה ובדגש על מרחב רמת הגולן.

מנהיג כוח קודס האיראני קאסם סולימאני, ספטמבר 2016. AP
על נסראללה להחליט האם להיגרר אחר הגחמות של סולימאני. מפקד כוח קודס סולימאני, 2016/AP

כפועל יוצא מהמידע האיכותי שהצטבר, קיבל צה"ל הנחיה ברורה להגביר את קצב הפעילות נגד פרויקט הדיוק מתחת לסף הרעש, על בסיס מדיניות ברורה שאושרה על ידי הקבינט הביטחוני. למשל, נאמר השבוע על ידי גורם ביטחוני בכיר כי ישראל פעלה בטווח של 24 שעות בכמה זירות ולדברי גורמים מדיניים הפעילות הייתה מורכבת וחשובה מאוד.

צה"ל הזריק אל האסטרטגיה נגד פרויקט הדיוק האיראני הרבה נחישות, מוטיבציה ופעילות קינטית הלכה למעשה. אויבי המדינה מבינים היטב כי ישראל מוכנה ליטול סיכונים כדי לסכל את פרויקט הדיוק של איראן גם בלבנון, במחיר של סיכון במלחמה עם חיזבאללה. גורם ביטחוני בכיר חידד השבוע את הסוגיה ומידת הרצינות הישראלית כשאמר "אנחנו ערוכים למלחמה אך איננו זקוקים לה".

אין כאן ריצת אמוק ישראלית או רצון להסתכן בכל מחיר ולדרדר את האזור הגם ככה רגיש בכמה זירות בו זמנית כי אם תהליך מחושב ושקול. דוגמה לכך ניתנה השבוע בעת ההחלטה לחשוף את פרויקט הדיוק של חיזבאללה בבקעא בלבנון ולא להפציץ אותו מבלי ליטול אחריות, כמו שבוצע בעבר לפי פרסומים זרים במקומות שונים במזרח התיכון כמו סוריה ועיראק.

ממתינים לנקמה נוספת

בתום השבוע החולף, צה"ל העמיד את נסראללה לראשונה מזה שנים בפני דילמה מאוד מורכבת. עד היום הוא היה מאוד מורתע לפעול נגד ישראל משטח לבנון, אך לא ממש מורתע מלפעול מהמרחב הסורי או בתחום בניין הכוח. כעת, צריך נסראללה להחליט האם הוא נגרר אחר הגחמות של סולימאני, שרואה כמעט רק את טובת איראן ומדרדר את נסראללה בעל כורחו לעימות עם ישראל, או שהוא מחשב מסלול מחדש.

במערכת הביטחון מעריכים כי אם העימות מול ישראל יוביל את חיזבאללה למלחמה, נסראללה עשוי לעצור את פרויקט הדיוק. עכשיו ממתינים בצה"ל בדריכות לנקמה הנוספת של מזכ"ל הארגון השיעי, שהתחייב בראשית השבוע להפיל מטוס לא מאויש של חיל האוויר בתגובה לתקיפת הרכיב הקריטי בפרויקט הדיוק ברובע דאחיה בביירות - אותו הוא מייחס לישראל. השאלה היא כיצד ישראל תגיב, והאם היא תנצל את הפעולה העתידית של חיזבאללה כדי לסגור חשבון ולתקוף כמה יעדים רגישים בדומה למשוואה ברצועת עזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully