וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש אחרי הירי באל פאסו: וולמארט הודיעה כי תפסיק למכור תחמושת

4.9.2019 / 6:41

החברה הקמעונאית הגדולה בעולם פרסמה כי בסניפיה לא תימכר תחמושת, ואף הבהירה כי תאסור על לקוחותיה להיכנס לתחומי הרשת כשהם נושאים נשק. זאת לאחר שהתמודדה עם לחצים מצד עובדים ופוליטיקאים לשנות את מדיניות הנשק שלה. באיגוד הרובאים גינו: "וולמארט נכנעה לאליטות"

צילום: רויטרס

רשת "וולמארט" הודיעה אתמול (שלישי) כי תפסיק למכור תחמושת וביקשה מלקוחותיה שלא לשאת נשק בסניפיה, אפילו אם החוק במדינה מאשר זאת. ההודעה הגיעה ימים לאחר תקרית הירי בטקסס בה נהרגו שבעה בני אדם, וחודש אחרי אירוע דומה בסניף וולמארט באל פאסו. החברה הקמעונאית ציינה כי לאחר סיום המלאי הנוכחי היא תחדול ממכירת התחמושת לאקדחים ולרובים קצרי-קנה בהם קליבר 223 וקליבר 5.56.

כמו כן, החברה תפסיק למכור אקדחים באלסקה, זאת לאחר שביטלה את מכירתם בסניפיה באמצע שנות ה-90, למעט במדינה הצפונית. הצעד מסמן את יציאתה הסופית של וולמארט מעסקי מכירת האקדחים, כך שתוכל להתמקד ברובי ציד ותחמושת הקשורה אליהם בלבד.

"במצב מסובך שלוקה בהיעדר פתרון פשוט, אנחנו מנסים לנקוט בצעדים לצמצום הסיכון שאירועים מסוג זה יתרחשו שוב", כתב המנכ"ל דאג מקמילון במכתב שנשלח לעובדי החברה. "הסטטוס קוו אינו מקובל".

הרשת אף ביקשה מלקוחותיה להימנע מנשיאת נשק בתחומיה, אלא אם הם נמנים בין כוחות הביטחון. עם זאת, בוולמארט אמרו כי לא ישנו את מדיניותם עבור לקוחות בעלי אישור לנשק מסווה. בסניפים ייתלה שילוט ליידע את הלקוחות בשינויים אלה.

סניף וולמארט בארצות הברית, 3 בספטמבר 2019. AP
"מנסים לנקוט בצעדים לצמצום הסיכון שאירועים מסוג זה יתרחשו שוב". סניף וולמארט/AP

בחודש שעבר נכנס חמוש לחנות וולמארט באל פאסו שבטקסס, ויצא למסע הרג במהלכו נורו למוות 22 בני אדם. היורה השתמש ברובה מסוג AK - שהרשת כבר אסרה את מכירתו - בתקרית הירי הקטלנית ביותר בהיסטוריית החברה. טקסס הפכה למדינה לנשיאה חופשית בשנת 2016, ואפשרה לתושביה לשאת נשק בציבור באופן חופשי.

המהלך של הרשת יפחית את נתחה בשוק התחמושת מ-20% לטווח של 6-9%, לפי המכתב שנשלח לעובדיה. במחצית מ-4,750 סניפיה בארצות הברית נמכרים כלי נשק - כ-2% מכלל כלי הנשק במדינה. רוב המכירות ברחבי אמריקה נעשות באלפי חנויות קטנות או תערוכות נשק, ולא בחברות קמעונאיות. כמה פעילים התומכים בשליטה בנשק בירכו על הצעד של וולמארט, בעוד יצרניות נשק ראו את הירידה ברווחיהן.

חברות נוספות הגיבו ללחץ הציבורי לאסור מכירת כלי נשק. בחודש מרץ האחרון הודיעה "Dick's Sporting Goods" כי תפסיק למכור נשקים וכלי נשק ב-125 מתוך 700 סניפיה. רשת הסופרמרקטים "קרוגר" מסרה הודעה דומה אשתקד, והיום הצטרפה לוולמארט והודיעה כי תבקש מלקוחותיה שלא לשאת נשק בשטחה.

עוד בוואלה!

בריטניה בדרך לבחירות: ג'ונסון הפסיד בהצבעה גורלית על הברקזיט בפרלמנט

לכתבה המלאה
זירת הירי באל פאסו טקסס - 4/8. רויטרס
זירת הירי באל פאסו, בחודש שעבר/רויטרס

תומכי חוקי הנשק המחמירים אמרו כי המהלך של וולמארט צריך להיות בעל השפעה חיצונית בשל כוחה הרב של הרשת. בכך עליה לשלוח מסר חזק לקונגרס ולתאגידים נוספים לפעול בנושא. "לוולמארט מגיע קרדיט עצום על הצטרפותה לרוב החזק והגדל של אמריקנים שיודעים שיש יותר מדי נשקים במדינה שלנו וקל מדי להשיג אותם", אמר איגור וולסקי, מייסד ומנהל ארגון "Guns Down America". לדבריו, "העבודה לא מסתיימת עם החלטתה של וולמארט היום. כשהקונגרס ייתכנס לדון באלימות הנשק, וולמארט צריכה להבהיר כי היא עומדת לצד האמריקנים שדורשים שינוי אמיתי".

מנגד, איגוד הרובאים הלאומי תקף את הודעתה של הרשת בציוץ בטוויטר. "מביך לראות את כניעתה של וולמארט ללחץ של האליטות המתנגדות לנשק. התורים בוולמארט יוחלפו בקרוב בתורים אצל קמעונאים אחרים שתומכים יותר בחירויות הבסיסיות של אמריקה", כתבו.

היורה נכנס לקניון עם נשק ואטמים מהתקרית בעיר אל פאסו, טקסס, 3 באוגוסט 2019. טוויטר, אתר רשמי
היורה נכנס לקניון באל פאסו/אתר רשמי, טוויטר

הקמעונאית הגדולה במדינה התמודדה עם לחצים לשנות את מדיניות הנשק שלה מצד תומכים בשליטה בנשק, עובדים ופוליטיקאים לאחר הירי באל פאסו והתקרית באוהיו בה נהרגו תשעה בני אדם. כמה ימים לפני כן, שני עובדי הרשת נהרגו על ידי עובד אחר בחנות בסאות'הייבן, מיסיסיפי.

ימים לאחר הירי באל פאסו וולמארט הורתה לעובדיה להסיר שלטים ומציגים של משחקי וידאו המתארים אלימות. אך החלטה זאת התגמדה לעומת הדרישה להפסיק למכור נשק לחלוטין. המבקרים אף הביעו עניין כי הרשת תפסיק לעמוד לצד פוליטיקאים שזוכים לתמיכת איגוד הרובאים הלאומי.

מורשת הציד או תמיכה תאגידית

מזה זמן רב שוולמארט מצאה את עצמה בעמדה לא נוחה עם לקוחותיה חובבי הנשק. רבים מסניפיה ממוקמים באזורים כפריים בהם הציידים תלויים ברשת כדי להשיג את הציוד הדרוש להם. החברה הולכת על חבל דק כשהיא מנסה לתמוך במורשת הציד לצד אחריות תאגידית. וולמארט מצטרפת לרשתות נוספות כמו "סטארבקס", "וונדי'ז" ו"טארגט" בבקשתה מלקוחות שלא לשאת נשקים בתחומיהן. עם זאת, הן לא אוכפות את האיסור כיוון שאינן רוצות להעמיד את עובדיהן בפני מצב של עימות.

במשך יותר מ-15 שנים הרשת התרחבה מעבר לתחומי הציד והדיג והציעה פריטים כמו רובי תקיפה בתגובה לביקוש הגדל. אולם בייחוד מאז 2015, כשמספר אירועי הירי ההמוני עלה, עשתה החברה כמה מהלכים לצמצום מכירת התחמושת וכלי הנשק. בפברואר אשתקד הודיעה כי תפסיק למכור מוצרים אלה ללקוחות מתחת לגיל 21 והסירה פריטים מסוג זה מאתר האינטרנט שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully