וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה בדרך לבחירות: ג'ונסון הפסיד בהצבעה גורלית על הברקזיט בפרלמנט

ראש ממשלת בריטניה קרא להקדים את הבחירות בניסיון לפתור את המבוי הסתום בנוגע ליציאה מהאיחוד האירופי, אך עדיין זקוק לאישור הפרלמנט. מנהיג הלייבור תקף את ג'ונסון: "ייצטרך להשיג דחייה לפני שינסה להוביל לבחירות"

צילום: רויטרס

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון נחל תבוסה הלילה (רביעי) בהצבעה בפרלמנט סביב גורלה של תכנית הברקזיט. 328 חברי פרלמנט הצביעו נגד הממשלה והצליחו להשתלט על סדר יומו של בית המחוקקים. בתום ההצבעה אמר ג'ונסון כי הדרך היחידה לפתור את המבוי הסתום תהיה ללכת לבחירות. "אני לא מעוניין בבחירות, אבל אם חברי הפרלמנט יצביעו מחר בעד הפסקת הדיונים ויבקשו עוד עיכוב חסר תכלית שייתכן ויימשך שנים, אז זאת תהיה הדרך היחידה לפתור את זה", הבהיר ג'ונסון.

מנהיג הלייבור, ג'רמי קורבין, תקף את ג'ונסון לאחר שאיים בבחירות. "הוא ייצטרך להשיג דחייה לברקזיט לפני שינסה להוביל לבחירות", אמר. עוד הוסיף קורבין כי אם לראש הממשלה יש ביטחון במדיניות הברקזיט שלו, הוא צריך להעמיד את ההחלטה להצבעה במסגרת משאל עם.

משמעות תוצאות ההצבעה היא כי חברי הפרלמנט יוכלו להציע הצעת חוק נוספת שמבקשת למנוע מג'ונסון לצאת מהאיחוד בלי הסכם ומחייבת אותו לבקש את דחיית הברקזיט, המתוכנן ב-31 באוקטובר.

בוריס ג'ונסון בעת נאומו בפרלמנט בנושא הברקזיט - ה-3 בספטמבר. רויטרס, רויטרס
מלכתחילה התמודד עם התנגדות לברקזיט מצד חברי הפרלמנט שלו. ג'ונסון בפרלמנט/רויטרס, רויטרס

בפתח הדיון, ערק חבר המפלגה השמרנית של ג'ונסון, פיליפ לי, אל המפלגה הליברל-דמוקרטית - צעד שמשמעותו שג'ונסון איבד את הרוב שלו בפרלמנט. כשנשאל על ידי הפרלמנט מה יעשה אם הצעת החוק מטע האופוזיציה תעבור, אמר ג'ונסון כי יציית לחוק, "כמובן נשמור על החוקה ונציית לחוק".

בתוך כך, גורם בממשל אמר לרשת BBC כי כל 21 חברי הפרלמנט השמרנים שהצביעו נגד הממשלה יודחו מהמפלגה. הקבוצה כולל את שר האוצר לשעבר פיליפ האמונד וניקולס סואמס, הנכד של ראש הממשלה לשעבר ווינסטון צ'רצ'יל.

עוד בוואלה!

מנהיגת הונג קונג הוקלטה בחשאי: "אילו יכולתי, הייתי מתפטרת"

לכתבה המלאה
יו"ר האופוזיציה בבריטניה, ג'רמי קורבין, בהצבעה על הברקזיט, 4 בסמפטמבר 2019. רויטרס
רוב לאופוזיציה. קורבין, הלילה/רויטרס

חברי המפלגה השמרנית של ג'ונסון עצמו עבדו עם מחוקקים באופוזיציה בכדי לנסות להכריח אותו לעכב את הברקזיט, זאת אם לא יוכל להגיע להסכם על תנאי היציאה מהאיחוד בזמן. אך ג'ונסון, שנכנס לתפקידו ביולי והבטיח כי יגיש את הצבעת משאל העם על הברקזיט, מתעקש כי על בריטניה לעזוב את האיחוד ב-31 באוקטובר, עם או בלי הסכם עם בריסל, מקום מושבו של האיחוד האירופי.

ג'ונסון איים להשעות חברי פרלמנט שמרנים שיצביעו הערב לצד מפלגת הלייבור שבאופוזיציה, מהלך שעלול לעכב את הברקזיט עד לינואר. עוזריו של ג'ונסון הזהירו כי תבוסה תאלץ אותו לגשת לבחירות בזק ב-14 באוקטובר, ימים לפני הכינוס הדחוף באיחוד שיתקיים יומיים לאחר מכן, ושבועיים בלבד לפני תאריך הברקזיט המיועד.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, נואם בפרלמנט בהצבעה על הברקזיט, 4 בסמפטמבר 2019. רויטרס
ההצבעה בפרלמנט, הלילה/רויטרס

ג'ונסון נכנס לתפקיד לפני פחות משישה שבועות, לאחר שקודמתו, תרזה מאי, נאלצה להתפטר בשל כישלונה להשיג הסכם מספק עבור היציאה מהאיחוד. מלכתחילה התמודד ג'ונסון עם התנגדות מצד חברי הפרלמנט שלו, שחששו כי ייצא מהאיחוד ללא הסכם ראוי, מה שיערער את כלכלת בריטניה.

(עדכון ראשון: 03/09/19, 18:03)

בוריס ג'ונסון בעת נאומו בפרלמנט בנושא הברקזיט - ה-3 בספטמבר. רויטרס, רויטרס
איבד את הרוב של הקואליציה בפרלמנט, ג'ונסון בנאומו בפרלמנט, אמש/רויטרס, רויטרס
בוריס ג'ונסון בעת נאומו בפרלמנט בנושא הברקזיט - ה-3 בספטמבר. רויטרס, רויטרס
"כמובן נשמור על החוקה ונציית לחוק", ג'ונסון במהלך נאומו בפרלמנט, אמש/רויטרס, רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully