וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ונסון לפני הצבעה בפרלמנט על דחיית הברקזיט: "אני לא רוצה בחירות"

3.9.2019 / 7:24

ראש ממשלת בריטניה הגיב במסיבת עיתונאים לדיווחים לפיהם הוא מתכוון לבקש מהמחוקקים בחירות חוזרות. "אנו עוזבים את האיחוד ב-31 באוקטובר, בלי אבל", אמר. ברית של מחוקקי אופוזיציה זוממת עם מורדים מהמפלגה של ג'ונסון לאלץ אותו לבקש דחייה של שלושה חודשים לברקזיט

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הזהיר אתמול (שני) באופן מרומז במסיבת עיתונאים את המחוקקים כי הוא יכריז על בחירות אם יקשרו את ידיו בנושא עזיבת האיחוד האירופי. ג'ונסון אמר כי "אני לא רוצה בחירות. אתם לא רוצים בחירות. בואו נלך עם האג'נדה של העם". בכך הבטיח ג'ונסון כי לא יתמוך בעתיד בהשהיית עזיבת בריטניה מהאיחוד האירופי. הבטחת ראש ממשלת בריטניה להוציא את מדינתו מהאיחוד האירופי ב-31 באוקטובר עם או בלי עסקה הניעו את המדינה לעבר משבר חוקתי.

עם פחות מ-60 יום לפני יציאה אפשרית ללא עסקה, נוצרה ברית של מחוקקי אופוזיציה שזוממת יחד עם מורדים מהמפלגה של ג'ונסון לחסום זאת ולאלץ אותו לעכב את הברקזיט בשלושה חודשים. ג'ונסון מנגד הבטיח כי לעולם לא יעשה זאת לאחר שקודמתו בתפקיד, תרזה מיי, דחתה פעמיים את היציאה מהאיחוד.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בנאומו מחוץ לבית ברחוב דאונינג 10 בלונדון. 03 בספטמבר 2019. רויטרס
"לא נקבל שום ניסיון לחזור מההבטחות שלנו" ראש ממשלת בריטניה בנאומו/רויטרס

"אני רוצה שכולם יידעו שאין נסיבות בהן אבקש מבריסל להתעכב: אנו עוזבים ב-31 באוקטובר, בלי אבל", אמר ג'ונסון בהצהרה המאורגנת מחוץ לבית ברחוב דאונינג 10. "לא נקבל שום ניסיון לחזור מההבטחות שלנו".

מתנגדי היציאה ללא העסקה אומרים שהדבר יהווה אסון לכלכלה, ואילו תומכי הברקזיט להוטים לשחרר את בריטניה לחופשי ממה שהם רואים כניסוי באיחוד שראה את אירופה נופלת לרגלי סין וארצות הברית.

ג'ונסון, הפנים של קמפיין משאל העם בשנת 2016, אמר שאם המחוקקים יצביעו בעד עיכוב הברקזיט הם "קוצצים את הרגליים בפירוש מתחת לעמדת בריטניה ויהפכו כל משא ומתן נוסף לבלתי אפשרי לחלוטין". לפני גורם ממשלתי בכיר, אם הפרלמנט ינצח את הממשלה בברקזיט, תיערך ביום רביעי הצבעה על קיום בחירות ב-14 באוקטובר.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בנאומו מחוץ לבית ברחוב דאונינג 10 בלונדון. 03 בספטמבר 2019. רויטרס
יבקש בחירות חוזרות? בוריס ג'ונסון בנאומו בלונדון/רויטרס

ההתערבות של ג'ונסון הייתה חלק ממשחק השחמט הפוליטי על הברקזיט לקראת שובו של הפרלמנט מפגרת הקיץ שלו ביום שלישי. המורדים ומתנגדי הממשלה אומרים שג'ונסון מהמר בבחירות כדי להטיל את האשמה ביציאה אליהן על המתנגדים לברקזיט בפרלמנט.

מחוקקים המתנגדים ליציאה מהאיחוד ללא הסכם ינסו להשתלט על הזמן הפרלמנטרי ביום רביעי כדי להעביר חקיקה שתאלץ את ג'ונסון לבקש עיכוב של שלושה חודשים. עברו יותר משלוש שנים מאז שבריטניה הצביעה לעזוב את האיחוד האירופי, ועדיין לא ברור באילו תנאים, או אם אכן הברקזיט יתקיים.

לאחר שאנשיו של ג'ונסון הזהירו מתנגדים כי הם יזרקו מהמפלגה אם הם יתריסו, העלו השערות כי הוא יקרא לבחירות ימים ספורים לפני פסגת האיחוד האירופי שצפויה להתקיים ב-17-18 באוקטובר. על פי החוק הבריטי, שני שלישים מהמחוקקים חייבים לתמוך בקיום בחירות מוקדמות, ולא בטוח כי ג'ונסון זוכה לגיבוי שכזה.

"האסטרטגיה שלהם היא להפסיד ולבקש בחירות חוזרות"

בריטניה קיימה מגוון הצבעות יוצאות דופן בשנים האחרונות. בשנת 2014 דחו הסקוטים את העצמאות במשאל עם. ב-2015 זכה ראש הממשלה דאז דייוויד קמרון ברוב מפתיע בהתחייבות לערוך משאל עם של האיחוד האירופי, אך איבד את משאל העם בשנה שלאחר מכן. לאחר שזכתה בתפקיד הבכיר בכאוס בעקבות משאל העם, מאי הימרה על בחירות בשנת 2017 אך איבדה את הרוב שלה. ג'ונסון נכנס לתפקיד לאחרי שמאי נכשלה שלוש פעמים להשיג עסקת ברקזיט דרך הפרלמנט.

ברירת המחדל היא שבריטניה תעזוב ב-31 באוקטובר ללא עסקה אלא אם כן יתקיים הסכם עם הגוש או חקיקה לעיכוב או לביטול הודעת העזיבה. ג'ונסון הגדיר את המורדים כ"משתפי פעולה" של האיחוד האירופי שמערערים את יד משא ומתן של הממשלה בבקשת הסכם נסיגה. "האסטרטגיה שלהם (של הממשלה), אם להיות כנה, היא להפסיד השבוע ואז לבקש בחירות כלליות", אמר דייוויד גאוק, שר המשפטים לשעבר ואחד המחוקקים השמרנים שמתנגד לברקזיט ללא הסכם.

לג'ונסון יש רוב בפועל של מושב אחד בלבד בבית התחתון של 650 חברי פרלמנט והתקשורת הבריטית דיווחה כי כעשרים מחוקקים שמרנים היו מוכנים למרוד נגדו. הבחירות יפתחו שלוש אפשרויות עיקריות: ממשלת ברקזיט תחת ג'ונסון, ממשלת הלייבור בראשותו של הסוציאליסט הוותיק ג'רמי קורבין או פרלמנט תלוי שיכול להוביל לממשלת קואליציה או מיעוט מסוג כלשהו.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בנאומו מחוץ לבית ברחוב דאונינג 10 בלונדון. 03 בספטמבר 2019. רויטרס
זקוק לתמיכת שני שליש מהמחוקקים. ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully