וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיגת הונג קונג הוקלטה בחשאי: "אילו יכולתי, הייתי מתפטרת"

3.9.2019 / 14:52

קארי לאם נשמעה אומרת כי אין בידיה סמכויות להתמודד עם המחאה נגד המעורבות הסינית, אך היא הכחישה במסיבת עיתונאים שכינסה בעקבות זאת כי היא הציעה להתפטר: "זו הבחירה שלי בלבד". בייג'ינג: יש לנו סמכות להכריז חד-צדדית על מצב חירום

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

מנהיגת הונג קונג קארי לאם אמרה במפגש סגור כי אילו הייתה לה ברירה, היא הייתה פורשת מתפקידה לנוכח המחאה המתמשכת נגד סין - כך עולה מהקלטת השיחה שערכה עם אנשי עסקים והגיעה לידי סוכנות הידיעות רויטרס. לאם, שאת התפטרותה דורשים המפגינים, הכחישה היום (שלישי) כי היא הציעה לעזוב את תפקידה וגם בייג'ינג הביעה את תמיכתה המחודשת בה.

"אילו הייתה לי ברירה, הדבר הראשון שהייתה עושה היה להתפטר, למסור התנצלות עמוקה ולעזוב", אמרה לאם בשיחה הסגורה שהתקיימה בשבוע שעבר. היא האשימה את עצמה ביצירת המשבר, ואמרה שהיא לא יכולה לסלוח לעצמה על שיצרה כאוס כה גדול.

עוד אמרה לאם כי יש בידיה מעט סמכויות כדי להתמודד עם המשבר הנוכחי של העיר, כשהסבירה שעליה לשרת את בייג'ינג ואת הונג קונג יחד. "המקום לתמרון עבור ראש העיר, שלרוע מזלו צריך לשרת שני אדונים לפי החוקה, את הממשל המרכזי ואזרחי הונג קונג, מאוד מאוד מוגבל", אמרה בקלטת. היא גם אמרה שסין לא הציבה דד-ליין לסיום המשבר, ושללה אפשרות שהממשל המרכזי ישלח כוחות צבא.

הונג קונג חווה את המשבר הפוליטי החמור ביותר מאז שובה לשליטת סין ב-1997. המושבה הבריטית לשעבר משותקת בשלושת החודשים האחרונים על ידי הפגנות ענק, שלעתים גלשו גם לאלימות ושיתקו בכמה הזדמנויות את נמל התעופה, אחד העמוסים ביותר בעולם.

מנהיגת הונג קונג קארי לאם במסיבת עיתונאים, 3 בספטמבר 2019. רויטרס
הלחץ עליה גובר. לאם, היום/רויטרס

במסיבת עיתונאים שבועית שנערכה היום, לא הכחישה לאם את תוכן השיחה, אך זעמה על הדלפתה לתקשורת.

היא אמרה כי זה "לא מתקבל על הדעת" שדבריה בשיחות סגורות יוקלטו ויועברו לתקשורת. "הבחירה שלא להתפטר היה הבחירה שלי בלבד", אמרה לאם, שהתעקשה כי היא רוצה לפתור את המשבר ולשרת את אזרחי הונג קונג. היא גם הכחישה סברה שהועלתה ולפיה היא או הממשל שלה הדליפו את הקלטת כדי לשפר את תדמיתה ולרכוש מחדש סימפטיה מהציבור. לאם אמרה כי הממשלה "חרדה מאוד" מהאלימות בעיר וכי היא חשה שרוב התושבים "לא רוצים לראות זאת".

המחאה החלה בשל חוקי הסגרה לסין, שכבר הושעו, אולם מאז היא כבר התרחבה ועתה דורשים המפגינים את הדחת ראשת העיר ורפורמות דמוקרטיות גדולות יותר, לצד חקירת האלימות של כוחות המשטרה. הונג קונג נהנית מאוטונומיה גדולה יותר בהשוואה לסין היבשתית, במסגרת השיטה המכונה "מדינה אחת, שתי מערכות".

יום שבת היה היום האלים ביותר במחאה עד כה, שחלק מהמפגינים השליכו בקבוקי תבערה ולבנים לעבר השוטרים, שהגיבו בירי כדורי גומי, גז מדמיע, תותח מים ואף ירי חי באוויר לצורכי הרתעה. אתמול החלו תלמידים וסטודנטים בשביתה, לצד קריאה של המארגנים להצטרפות מגזרים אחרים.

עוד בוואלה!

מאות נגמ"שים באצטדיון: הלוויין חושף את היערכות סין בגבול הונג קונג

לכתבה המלאה
שוטרים במהלך הפגנת התלמידים והסטודנטים בהונג קונג כנגד הסכם ההסכרה לסין 2 בספטמבר 2019. רויטרס
שלושה חודשים של הפגנות. שוטרים בהונג קונג, אתמול/רויטרס

במסיבת עיתונאים נפרדת, אמר היום דובר המשרד הסיני לענייני הונג קונג ומקאו כי התמיכה בלאם נותרה ללא שינוי. "אנחנו תומכים לחלוטין בקארי לאם", אמר הדובר, יאנג גואנג. הוא הוסיף כי סוגיית העצמאות של העיר "היא פתוחה לדיונים". הוא הדגיש, במסר למפגינים, כי לבייג'ינג יש את הסמכות החוקית להכריז באופן חד-צדדי על מצב חירום בעיר אם המהומות יימשכו, בזמן שהוא פירט צעדים ספציפיים שעל מנהיגת העיר לקחת מול ההפגנות.

סין, שמחזיקה בכוחות צבא בעיר ומעבר לגבול, מזהירה שוב ושוב כי סבלנותה פוקעת, והשוותה את המפגינים לטרוריסטים בכמה מקרים. היא שחררה אזהרות שלפיהן היא שומרת את הזכות להתערב צבאית במשבר, אם הרשויות בהונג קונג יבקשו עזרה. לפי ההערכות, בייג'ינג לא מעוניינת בתרחיש כזה, שעלול להסתיים בתוצאה דומה לדיכוי המהומות בכיכר טיינאנמן ב-1989. היא מאשימה "כוחות זרים" בליבוי המהומות, בין היתר בשל תמיכת בריטניה וארצות הברית במפגינים.

בייג'ינג מכחישה כי היא מתערבת בהונג קונג וגינתה את ההפגנות, שלדבריה עלולות לגרום נזק לכלכלה. לאור המבוי הסתום בין הרשויות לבין המפגינים, נקלעה הונג קונג למיתון הראשון שלה זה עשור. בעקבות זאת, גוברת ההערכה שהשלטון המקומי יטיל חוקי מצב חירום, שירחיבו את סמכויותיו בביצוע מעצרים ובהטלת עוצר יציאה וצנזורה.

ההפגנות הן האתגר הגדול ביותר שחווה המפלגה הקומוניסטית של סין מאז עלייתו של שי ג'ינפינג לשלטון ב-2012. המפלגה נחושה לדכא את המהומות לפני ציון יום השנה ה-70 להקמת הרפובליקה העממית של סין ב-1 באוקטובר, אז יסקור שי מצעד צבאי גדול בבירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully