וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות נגמ"שים באצטדיון: הלוויין חושף את היערכות סין בגבול הונג קונג

14.8.2019 / 13:03

בתמונות נראו כלי רכב צבאיים חונים בעיר גבול, על רקע המשך ההפגנות הסוערות בהונג קונג. בייג'ינג מכנה חלק מהמפגינים "טרוריסטים", וגם טראמפ ציין כי יש מידע מודיעיני על תזוזת כוחות

צילום: רויטרס

תמונות לוויין תיעדו כלי רכב של צבא סין חונים במתחם ספורט בעיר הסמוכה לגבול עם הונג קונג, במה שניתן לפרש כאיום של בייג'ינג להשתמש בכוח נגד המפגינים הפרו-דמוקרטים. בתמונות שנאספו על ידי Maxar WorldView נראים כ-500 או יותר נגמ"שים וכלי רכב אחרים חונים באצטדיון ובסמוך לו בעיר שנז'אן, שמעבר לגבול עם הונג קונג.

כלי התקשורת הרשמיים בסין אמרו כי מדובר רק בתרגיל צבאי שתוכנן מראש ושהוא אינו קשור למהומות בהונג קונג, שהולכות ומסלימות. סין מסתייגת משימוש בכוחות הביטחון שלה, גם באלו המוצבים בבסיס בהונג קונג עצמה, לאור ההשלכות הקשות שיהיו למעמדה של העיר המשמשת אחד ממרכזי הסחר המרכזיים של העולם. זהו מסמל גם את כישלון המפלגה הקומוניסטית של סין בהנהגת הנשיא שי ג'ינפינג לזכות באהדתם של 7.3 תושבי המושבה הבריטית לשעבר, 22 שנה אחרי שחזרה לידיה.

בנוסף לכך, רבים זוכרים את הדיכוי הברוטלי של המפגינים הפרו-דמוקרטים בכיכר טיינאנמן לפני 30 שנה, שנותר טאבו בסין אולם זוכה לעצרות זיכרון גדולות בהונג קונג מדי שנה. עם זאת, לפי ההערכות, סין כבר שלחה כוחות שיעבו את שורות משטרת הונג קונג, וייתכן שהיא שתלה סוכנים סמויים בשורות המפגינים כדי לייצר פרובוקציות שיצדיקו את השימוש בכוח נגדם, עד שבסופו של דבר רוב הציבור יתנגד לתנועת המחאה.

תמונות לוויין של נגמ"שים של צבא סין באצטדיון בסמוך לגבול עם הונג קונג, 12 באוגוסט 2019. רויטרס
תמונות לוויין של נגמ"שים של צבא סין באצטדיון בסמוך לגבול עם הונג קונג, 12 באוגוסט 2019/רויטרס

ההפגנות בהונג קונג נגד השלטון ונגד סין הנמשכות זה חודשיים, ללא סימן באופק לדעיכתם. סין, שמחזיקה בכוחות צבא בעיר, מזהירה כי סבלנותה פוקעת, ואתמול כינתה את המפגינים "טרוריסטים". נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צייץ הערב כי "המודיעין שלנו הודיע כי ממשלת סין מעבירה חיילים לעבר הגבול עם הונג קונג. על כולם להירגע ולהיזהר". הנשיא הוסיף בציוץ אחר כי "הרבה אנשים מאשימים אותי ואת ארצות הברית במצב בהונג קונג, אני לא מצליח לדמיין מדוע?".

נמל התעופה הבינלאומי של הונג קונג שב לפעולה סדירה הלילה, בתום העימותים שהתקיימו במקום בין שוטרים ומאות מפגינים. כ-30 מפגינים בלבד נותרו בשדה התעופה בשעות הבוקר של יום רביעי, בעוד עובדי נמל התעופה עמלו לנקות אותו מהדם וההריסות שהצטברו בו במהלך הלילה. העימותים גרמו לשיבושים בטיסות אל ומחוץ לעיר באחד מנמלי התעופה העמוסים ביותר בעולם, כך שעובדי הנמל נאלצו לקבוע מחדש מאות טיסות.

עוד בוואלה!

"ספגתי איומים על חיי": שפיר התעמתה עם בן גביר בדיון ועדת הבחירות

לכתבה המלאה
תמונות לוויין של נגמ"שים של צבא סין באצטדיון בסמוך לגבול עם הונג קונג, 12 באוגוסט 2019. רויטרס
תמונות לוויין של נגמ"שים של צבא סין באצטדיון בסמוך לגבול עם הונג קונג, 12 באוגוסט 2019/רויטרס

ההפגנות בהונג קונג, שהופכות ליותר ויותר אלימות, הן המשבר הכבד ביותר שחווה המושבה הבריטית לשעבר מאז שובה לשליטת בייג'ינג ב-1997. דובר המשרד לענייני הונג קונג ומקאו של סין, יאנג גואנג, אמר בתדרוך ששודר בטלוויזיה כי הממשל המרכזי תומך בדרכי ההתמודדות של המשטרה עם המפגינים, וכי אלו שדואגים לעיר צריכים להתנער מהאלימות, אחרי שמפגינים שהשליכו בקבוקי תבערה לעבר שוטרים.

המחאה החלה בשל חוקי הסגרה לסין, שכבר הושעו, אולם מאז היא כבר התרחבה ועתה דורשים המפגינים את הדחת ראשת העיר קארי לאם ורפורמות דמוקרטיות גדולות יותר. הונג קונג נהנית מאוטונומיה גדולה יותר בהשוואה לסין היבשתית, במסגרת השיטה המכונה "מדינה אחת, שתי מערכות".

לאם הזהירה במסיבת עיתונאים מרוגשת כי ההפגנות ידחפו את העיר "אל פי תהום" והזהירה כי הונג קונג הגיעה למצב מסוכן שבו האלימות מאיימת לדחוף אותה "לעבר דרך שאין ממנה חזרה". היא נתקלה בעוינות לאחר שהתעלמה משאלות הכתבים, שקטעו את דבריה שוב ושוב ולא אפשרו לה לדבר.

סין מגנה בחריפות את האלימות ושחררה אזהרות שלפיהן היא שומרת את הזכות להתערב צבאית במשבר, אם הרשויות בהונג קונג יבקשו עזרה. לפי ההערכות, בייג'ינג לא מעוניינת בתרחיש כזה. היא מאשימה "כוחות זרים" בליבוי המהומות, בין היתר בשל תמיכת בריטניה וארצות הברית במפגינים.

גורם אמריקני בכיר אמר הלילה כי החירות להפגין וחופש הביטוי של תושבי הונג קונג חייבים להיות מוגנים. "חירויות הביטוי וההפגנה הן ערכי ליבה שאנו חולקים עם תושבי הונג קונג והחירויות האלה צריכות להיות מוגנות", אמר הגורם האמריקני, שדיבר בעילום שם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully