וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הונג קונג: המשטרה פתחה בגל מעצרים נגד ראשי המחאה

פעילים ומחוקקים פרו-דמוקרטים בולטים נעצרו והואשמו בתכנון הפגנות בניגוד לחוק, על רקע הכישלון של הרשויות לעצור את המחאה נגד סין. אחד מהם היה ג'ושוע וונג, מראשי המאבק ב-2014, שטען כי נלקח באמצע הרחוב. הפגנה שתוכננה לשבת נאסרה, אך המפגינים צפויים לצאת בכל זאת

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

משטרת הונג קונג עצרה אתמול (שישי) שורת פעילים ומחוקקים פרו-דמוקרטים, על רקע המשך המחאה המשתקת את העיר בשלושת החודשים האחרונים.

ג'ושוע וונג ואגנס צ'או, פעילים פרו-דמוקרטים ממפלגת דמוסיסטו, נעצרו, בעוד שיו"ר המפלגה איבן לאם, שאינו נמצא כרגע בעיר, הואשם בהיעדרו. שלושה מחוקקים פרו-דמוקרטיים נעצרו גם הם. זאת לאחר שצעדה המונית, שתוכננה ליום שבת, נאסרה על ידי גורמים רשמיים והושעתה על ידי מארגנים, אך חלק מהמפגינים מתכננים לצעוד בכל זאת.

אם יתקיימו ההפגנות, זה היה סוף השבוע ה-13 ברציפות למחאה בהונג קונג. התנועה החלה להפגין נגד הצעת חוק הסגרה שנויה במחלוקת, שהושעתה בינתיים, והייתה מאפשרת לשלוח חשודים פליליים לסין למשפט. הם התרחבו מאז בהיקפם, והפכו לתנועה פרו-דמוקרטית רחבה יותר.

שוטרים בהונג קונג עוצרים פעיל פרו-דמוקרטי במהלך הפגנה בעיר. 31 באוגוסט 2019. רויטרס
"מצפים מהרשויות בהונג קונג לכבד את חופש הביטוי". שוטרים בעיר עוצרים פעיל בהפגנה/רויטרס

לפחות שלושה פעילים ושלושה מחוקקים נעצרו במהלך העימותים ב-24 השעות האחרונות. ממפלגת דמוסיסטו נמסר כי וונג, בן 23, "נדחף לפתע למכונית פרטית ברחוב" בזמן שהלך לתחנת הרכבת. גם הוא וגם צ'או נלקחו למטה המשטרה בוואן חי והם האושמו בארגון הפגנה שלא כדין ב-21 ביוני, אז חסמו פעילים את מפקדת המשטרה במשך 15 שעות.

התיק שלהם נסגר עד נובמבר, והפעילים שוחררו בערבות בסכום של עשרת אלפים דולר. וונג צייץ כי "זכויותיהם הבסיסיות" נשחקות. הפעיל בן ה-23 עלה לגדולה כילד הכרזות של תנועת המחאה שסחפה את הונג קונג בשנת 2014.

אנדי צ'אן, מייסד המפלגה הלאומית של הונג קונג המתמודדת לעצמאות הטריטוריה, אמר כי הוא נעצר ביום חמישי בערב כשניסה לעלות על טיסה משדה התעופה בהונג קונג. אמנסטי אינטרנשיונל כינתה את המעצרים "מתקפה מקוממת" על חופש הביטוי, ושרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני כינה את ההתפתחויות האחרונות "מדאיגות ביותר". "אנו מצפים מהרשויות בהונג קונג לכבד את חופש האסיפה, הביטוי וההתאגדות, כמו גם את זכותם של אנשים להפגין בשלום", אמרה.

שלושה מחוקקים פרו-דמוקרטים, צ'נג צ'ונג-טאי, או-נוק-הין וג'רמי טאם מאן-הו, נעצרו גם הם בגין עבירות הנוגעות להפגנות בעבר. כ-900 איש נעצרו מאז תחילת ההפגנות ביוני, שהפכו בשבועות האחרונים לאלימות יותר ויותר.

עוד בוואלה!

רוסיה מציעה לאיראן: נתיב ימי עוקף סנקציות למכירת נפט

לכתבה המלאה
ג'ושוע וונג, הפעיל הפרו-דמוקרטי, שנעצר בהונג קונג. 31 באוגוסט 2019. רויטרס
המפגינים ימצאו "דרכים חוקיות ובטוחות". הפעיל ג'ושוע וונג שנעצר/רויטרס

במסיבת עיתונאים, המשטרה התעקשה כי היא פועלת לפי החוק, והמפקד קוווק פאק צ'ונג הבהיר כי יתקיימו מעצרים נוספים. עם דיווחים לא מאושרים על כך שבייג'ינג דחתה את בקשת המנכ"ל של הונג קונג לבטל רשמית את הצעת ההסגרה השנויה במחלוקת שהציתה לראשונה את ההפגנות, הרשויות מתחמקות התשובה שלהן.

"על פי מצפונו"

משטרת הונג קונג פנתה אמש לציבור כדי שינתק קשרים עם "מפגינים אלימים" והזהירה אנשים שלא לקחת חלק בצעדה שבוטלה. נייתן לאו, שותף בהקמת תנועת דמוסיסטו, אמר כי ההפגנות האחרונות התאפיינו בכך שהיו נטולות מנהיג ופעיל וכי איש לא מסית את המפגינים. "אין שום מנהיג או במה בתנועה זו", אמר. "אם מישהו מסית אזרחים לצאת לרחובות, זו חייבת להיות האלימות הפוליטית הקשה של המנהיגה קארי לאם".

"דמוסיסטו מעולם לא הייתה 'מנהיגי' התנועה", הוסיף לאו. "כל אזרח בהונג קונג שיצא עשה זאת על פי מצפונו. לא משנה איך המפלגה הקומוניסטית הסינית מנסה למרוח זאת, שום דבר לא יכול לשנות עובדה זו. אנו פונים לציבור לא לפחד מאלימות פוליטית ולהמשיך להילחם למען זכויותיהם".

מפגין צועק על שוטר במהלך הפגנה בעיר. 31 באוגוסט 2019. רויטרס
"אנו פונים לציבור לא לפחד מאלימות פוליטית". מפגינים בהונג קונג/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully