וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ונסון: "הניסיון למנוע ברקזיט ללא הסכם - רק מגביר את הסיכוי לכך"

ראש הממשלה הבריטי הזהיר כי ככל שיקודמו מהלכי חקיקה שינסו למנוע יציאה מהאיחוד האירופי ללא הסכם, "כך יש סיכוי גבוה יותר להגיע למצב הזה". לאחר שמתנגדיו זעמו על השבתת הפרלמנט והאשימו אותו ב"הפיכה", כמה מהם ינסו בשבוע הבא לאלץ אותו להאריך את הדד-ליין המתקרב

צילום: רויטרס

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הזהיר היום (שישי) חברי פרלמנט בפגיעה בסיכויים להגיע להסכם עם האיחוד האירופי בניסיונם לחסום את האפשרות לברקזיט ללא הסכם.

ג'ונסון, שביום רביעי השבית את הפרלמנט כדי למנוע מהלכי חקיקה שיסכלו את התרחיש הזה, אמר כי ככל שהמחוקקים ינסו לעשות זאת, "כך יש סיכוי גבוה יותר להגיע למצב הזה". ראש הממשלה השמרני הבטיח עם כניסתו לתפקיד בחודש שעבר כי בריטניה תעזוב את הגוש ב-31 באוקטובר, עם הסכם או בלעדיו.

מתנגדיו של ראש הממשלה, כולל מתוך מפלגתו, זועמים על השעיית הפרלמנט למשך חמישה שבועות, עד אמצע אוקטובר, כשרק אז יתקיים "נאום המלכה" המסורתי שבו מציגה הממשלה את האג'נדה שלה. הם מכנים זאת "הפיכה נגד הפרלמנט" והחלו בהליכים משפטיים נגד המהלך. ג'ונסון, שהוביל את תומכי מחנה העזיבה בעת משאל העם ב-2016, טוען כי למחוקקים יישאר "שפע של זמן" לדון בברקזיט עם החזרה מהפגרה ב-14 באוקטובר.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, 26 באוגוסט 2019. AP
מסר לחברי הפרלמנט שינסו למנוע את הברקזיט במועד המתוכנן. ג'ונסון/AP

המתנגדים להשבתת הפרלמנט, החוששים מעזיבה חד-צדדית של האיחוד האירופי, מתכננים את המשך מהלכיהם. אוליבר לטווין, בכיר במפלגה השמרנית המתנגד ליוזמה, אמר כי נותר להם זמן לדון בשבוע הבא עם חזרה מהחופשה ולפני ההשעיה, שאמורה להתחיל בין 9 ל-12 בספטמבר.

במקביל, ראש הממשלה לשעבר ג'ון מייג'ור אישר כי הוא יבקש מבתי המשפט לבחון את ההשעיה, יחד עם הפעילה ג'ינה מילר. מנהיגת המפלגה הליברלית-דמוקרטית ג'ו סווינסון וסגן מנהיג הלייבור טום ווטסון הציעו את תמיכתם. עם זאת, עתירה נפרדת שהוגשה בסקוטלנד לעצירה זמנית של השעיית הפרלמנט נדחתה על ידי שופט. למרות זאת, דיון בהרכב מלא בנושא יתקיים ביום שלישי, ולא בשישי הבא, כפי שתוכנן בתחילה.

ג'ונסון הבטיח "להגביר את הקצב" בהבטחת הסכם עם האיחוד האירופי לפני הגעה למועד הברקזיט, בעת שנציגי בריטניה במשא ומתן מתכוננים להיפגש עם נציגיה של בריסל פעמיים בשבוע לקראת הפסגה המכריעה של האיחוד ב-17 באוקטובר. "בשבועות האחרונים, הייתה התקדמות רבה מצד האיחוד האירופי", טען ג'ונסון בריאיון ל-BBC. "הם חושבים שבריטניה רציני, כפי שאנחנו באמת, בנוגע לסגירת העסקה. אנחנו עובדים כעת בדרכים רציניות שיכולות לשנות את ההסכם הנוכחי, להיחלץ מהטעות הזאת ולעשות עסקה".

עוד בוואלה!

האו"ם: איראן ממשיכה להגדיל את מאגר האורניום המועשר שברשותה

לכתבה המלאה
מפגינים נגד הברקזיט נושאים דגלי איחוד האירופי מחוץ לבניין הממשלה בלונדון ב-30 באוגוסט 2019. רויטרס
מפגינים נגד הברקזיט מניפים את דגלי האיחוד האירופי מול בניין הממשלה בלונדון, היום/רויטרס
מפגינים בעד ברקזיט מחוץ לבניין הממשלה בלונדון ב-29 באוגוסט 2019. רויטרס
מפגינים בעד הברקזיט מול בניין הממשלה בלונדון/רויטרס

דובר הנציבות האירופית אמר ש"דלתותיה נשארות פתוחות" והתעקש ש"הוכחנו את נכונותנו לעבוד 24/7 לאורך כל התהליך הארוך הזה". ואילו שר החוץ של אירלנד סימון קובניי אמר שעל אחריותה של בריטניה מוטלת האחריות "להציע אלטרנטיבות שיכולות לפתור את הבעיות האלה".

לפי התכנון הנוכחי, בריטניה צפויה לצאת מהאיחוד האירופי ב-31 באוקטובר עם "הסכם גירושים" או בלעדיו. הממשלה הקודמת, שבראשותה עמדה תרזה מיי, הסכימה לעסקה עם האיחוד האירופי אך דחתה את זו שהונחה על ידי ראשת הממשלה שלוש פעמים. ג'ונסון טעם כי ההסכם יותיר את הממלכה כשהיא "נשלטת על ידי בריסל ללא אפשרות חזרה".

אף שהוא מעדיף להגיע לסכם חדש, ג'ונסון הבהיר כי הוא מוכן לעזוב גם בלעדיו, "בלי 'אם' ובלי 'אבל'". הוא אמר ש"הדרך הטובה ביותר (לצאת ללא הסכם) היא אם ידידנו ועמיתינו לא יחשבו שהברקזיט יוכל להימנע על ידי הפרלמנט. ככל שהם חושבים באיחוד האירופי שהפרלמנט עשוי לחסום את הברקזיט ולהצליח בכך, כך פחות סביר שהם יתנו לנו את ההסכם שאנחנו רוצים. הדבר המוזר הוא שככל שיותר פרלמנטרים ינסו למנוע ברקזיט ללא הסכם, כך יותר סביר שנגיע לסיטואציה הזאת".

ג'ונסון הוסיף כי "הדבר הכי טוב עכשיו בשבילנו הוא שנמשיך עלה ונבהיר את הנקודות שלנו בפני ידידנו האירופים בבהירות ובנמרצות, וזה מה שאנחנו עושים".

מנהיג מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין יוצא מביתו בלונדון, בריטניה, 27 באוגוסט 2019. רויטרס
לא שולל הצבעת אי-אמון. קורבין/רויטרס

כמה חברי פרלמנט שמתנגדים ליציאה מהאיחוד האירופי ללא הסכם מתכננים לנקוט פעולה בבית המחוקקים בשבוע הבא ולאלץ את ג'ונסון לבקש מהאיחוד האירופי להאריך את הדד-ליין אם הצדדים לא יגיעו לעסקה. הם עדיין לא פירטו את תכניתם המדויקת, אך מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין אמר שמפלגתו תנסה להעמיד חקיקה ולא שלל את האפשרות של הצבעת אי-אמון להפלת הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully