וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: בריטניה תסבול ממחסור חמור אם תפרוש מהאיחוד ללא הסכם

18.8.2019 / 16:32

התכנית הסודית, שהודלפה לידי סנדיי טיימס, מזהירה מפני שיבושים קשים באספקת הדלק, המזון והתרופות לממלכה. בממשלתו של ג'ונסון, שמבטיח להשלים את הברקזיט עד 31 באוקטובר, טוענים כי מדובר רק בתרחיש הגרוע ביותר

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

בריטניה תחווה מחסור בדלק, במזון ובתרופות אם תעזוב את האיחוד האירופי ללא הסכם - כך לפי מסמכים רשמיים שהודלפו ופורסמו היום (ראשון) בסנדיי טיימס. לפי הדיווח, אין מדובר בתרחיש הגרוע ביותר, אלא לסביר ביותר במקרה שהממלכה תצא מהגוש האירופי ב-31 באוקטובר באופן חד-צדדי.

בממשלתו של בוריס ג'ונסון, שמבטיח לצאת מהאיחוד עם הסכם או בלעדיו, האשימו שרים לשעבר בהדלפת המסמכים הרגישים. בנוסף לכך, השר מייקל גוב, שאחראי לתיאום ההכנות למקרה של פרישה ללא הסכם, חלק על כך ואמר כי אכן מדובר בתרחיש הגרוע ביותר וכי התכנון הואץ בשלושת השבועות האחרונים.

לפי הטיימס, 85% מהמשאיות שחוצות את המערבים המרכזיים בתעלה "עשויות לא להיות מוכנות" למכסים הצרפתיים, כך שייגרמו שיבושים בנמלים שעשויים להימשך עד שלושה חדשים לפני שיחול שיפור בזרם התנועה.

תור של משאיות בעת ניסוי בכביש בין נמל מנסטון לנמל דובר במקרה של ברקזיט ללא הסכם, קנט, בריטניה, 7 בינואר 2019. רויטרס
ניסוי בכביש לנמל דובר הבוחן תרחיש של ברקזיט ללא הסכם, ינואר/רויטרס

עוד דווח כי הממשלה סבורה כי יוקם מחדש גבול פיזי בין צפון אירלנד, שהיא חלק מהממלכה, לבין אירלנד, החברה באיחוד, משום שהתכנית הנוכחית להימנע מבדיקות נרחבות יתגלו כלא ישימות. "המסמך, שחובר החודש על ידי לשכת הקבינט תחת שם הקוד 'מבצע גיבתון צהוב', מעניק הצצה נדירה לתכנית החשאית של הממשלה שלנו כדי להימנע מקריסה קטסטרופלית של תשתיות המדינה", נכתב בטיימס.

גורם בממשלה אמר כי שר לשעבר, שאת שמו לא פירט, רוצה להשפיע על המשא ומתן של לונדון עם האיחוד האירופי. מוקדם יורת אמר שר האנרגיה קוואסי קוורטנג לרשת סקיי ניוז שיש "הפחדות רבות" וכי בריטניה תהיה מוכנה לחלוטין לפני עזיבת האיחוד ב-31 באוקטובר.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בוחן תרנגול בחווה באזור ניופורט, וויילס, 30 ביולי 2019. רויטרס
ינסה לשכנע את האיחוד לפתוח את ההסכם. ג'ונסון/רויטרס

בריטניה בדרך למשבר חוקתי לאור רצונו של ג'ונסון לעזוב בכל מחיר בתאריך הנוכחי, התנגדות האיחוד האירופי לפתוח מחדש את ההסכם וההתנגדות בפרלמנט הבריטי לתרחיש של פרישה חד-צדדית. ההסכם שגיבשה ראשת הממשלה הקודמת תרזה מיי נדחה כבר שלוש פעמים בידי הפרלמנט, וג'ונסון יגיד בפגישותיו השבוע עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ועם נשיא צרפת עמנואל מקרון כי המחוקקים לא יכולים לעצור את הברקזיט.

ראש הממשלה החדש נמצא תחת לחץ גובר של פוליטיקאים מכל רחבי הקשת הפוליטית, כשמנהיג האופוזיציה ג'רמי קורבין הבטיח להפיל את הממשלה של ג'ונסון בתחילת ספטמבר כדי לדחות את הברקזיט. עם זאת, לא ברור אם המחוקקים מהמפלגות השונות יצליחו להתאחד ואם יש להם סמכות להשתמש בפרלמנט כדי למנוע עזיבה חד-צדדית, שצפויה להיות המהלך הדרמטי ביותר של בריטניה מאז מלחמת העולם השנייה.

קבוצה של יותר ממאה חברי פרלמנט ביקשה מג'ונסון להחזיר את הפרלמנט מחופשה לדיון חירום במצב. "אנחנו עומדים בפני מצב חירום לאומי, ועל הפרלמנט להתכנס מחדש באוגוסט ולשבת ברציפות עד 31 באוקטובר כך שהקולות יוכלו להישמע, וכדי שיהיה פיקוח הולם על הממשלה שלך", נכתב.

מתנגדי הפרישה מהאיחוד ללא הסכם מזהירים כי יהיה זה אסון למדינה, שבעבר נחשבה לאחת הדמוקרטיות היציבות ביותר במערב. לדבריהם, זה יפגע בצמיחה העולמית, יטלטל את השווקים הפיננסים ויחליש את טענתה של לונדון להיותה אחד ממרכזי העסקים היציבים ביותר בעולם.

תומכי הברקזיט אומרים כי ייתנו שיבושים לטווח הקצר, אולם לדבריהם הכללה תשגשג אם היא תהיה משוחררת מ"הניסיון הכושל" להשתלב באירופה, שהוביל אותה לפגר אחרי סין וארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully