וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: איראן ממשיכה להגדיל את מאגר האורניום המועשר שברשותה

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הודיעה כי טהראן ממשיכה להעשיר אורניום מעבר לרף שנקבע בהסכם הגרעין, שאותו היא חצתה לפני כחודשיים. נתניהו למקרון: "זה בדיוק הזמן הלא נכון למו"מ עם איראן". רוחאני: "עלינו להתאחד נגד המלחמה הכלכלית של איראן"

צילום: דובר צה"ל

איראן ממשיכה להגביר את העשרת האורניום מעבר לרף שנקבע בהסכם הגרעין - כך הודיעה היום (שישי) הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. הממצאים החדשים מצטרפים להודעתה של הסוכנות מחודש יולי האחרון, שלפיה איראן חצתה כבר אז את גבול האורניום המועשר שהותר לה במסגרת ההסכם שנחתם עם המעצמות בשנת 2015.

מהדוח החדש של הסוכנות עולה כי איראן צברה 241 קילוגרמים של אורניום מועשר והגבירה את ההעשרה עד לרמה של 4.5%. עם זאת, עדיין מדובר ברמת נמוכה יותר מהימים שקדמו להסכם הגרעין, אז היא עמדה על 20%, ומהרמה הדרושה לנשק גרעיני העומדת על כ-90%.

איראן הודיעה כי היא תגביר את קצב העשרת האורניום שברשותה בתגובה להחלטתה של וושינגטון לפרוש בשנה שעברה מההסכם ולחדש את הסנקציות עליה. נשיא איראן חסן רוחאני קרא מוקדם יותר לאחדות נגד ה"מלחמה הכלכלית", כלשונו, של ארצות הברית. בנאום ששודר בטלוויזיה הוא אמר: "עלינו להתאחד ולהילחם כדי לנצח במלחמה הכלכלית שאמריקה פתחה נגד איראן".

נשיא איראן, חסן רוחאני, 27 אוגוסט 2019. רויטרס
"עלינו להתאחד ולנצח במלחמה הכלכלית". רוחאני/רויטרס

בתוך כך, מוקדם יותר שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו בטלפון עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, שמקדם בימים אלה פגישה בין נשיאי ארצות הברית ואיראן. בשיחה, שהתקיימה ביוזמת הצד הצרפתי, אמר נתניהו שישראל תגן על עצמה מפני ההתקפות נגדה ותמנע התחמשות בנשק קטלני מאויביה שמבקשים להשמידה. כמו כן, הוא הדגיש כי מי שנותן חסות לתוקפנות ולהתחמשות לא יהיה חסין, ושזה בדיוק הזמן הלא נכון לדון עם איראן בעת שהיא מגבירה את התוקפנות באזור.

המתיחות בין ארצות הברית לאיראן גברה דרמטית מאז שטראמפ החליט אשתקד לפרוש מהסכם הגרעין שנחתם תחת קודמו בתפקיד, ברק אובמה, ולהטיל מחדש את הסנקציות על טהראן. צרפת, שנותרה יחד עם גרמניה, בריטניה, סין ורוסיה בהסכם הגרעין, מובילה את המאמצים לשימורו. עם זאת, למרות הזמנתו של שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף לפסגה בביאריץ, לא נרשמה התקדמות רבה בין הצדדים. זריף התייחס לנושא בריאיון לסוכנות הידיעות IRNA ואמר כי לא ניתן להעלות על הדעת פגישה עם טראמפ וארצות הברית עד שוושינגטון תעמוד בהתחייבותיה על פי הסכם הגרעין שממנו פרשה.

עוד בוואלה!

דיווח: מתקפת סייבר של ארה"ב פגעה ביכולת ההשתלטות של איראן על מכליות

לכתבה המלאה
דונלד טראמפ ב-G7. רויטרס
צרפת מקדמת פגישה בינו לבין רוחאני. טראמפ/רויטרס

טראמפ אמר כי "פגישה עם איראן בשבועות הקרובים נשמעת לי ריאליסטית", וכי "לאיראן פוטנציאל אדיר". עוד אמר כי היא לא דומה למדינה שהייתה כשעלה לשלטון ב-2016, אז הייתה "מספר אחת בטרור. הם צריכים להיות שחקנים טובים, אם אתה מבין למה אני מתכוון. הם לא יכולים לעשות את מה שאמרו שהם הולכים לעשות, כי אם יעשו את זה - הם ייפגשו עם כוח מאוד אלים. אני חושב שהם הולכים להיות טובים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully