וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו למקרון: "זה בדיוק הזמן הלא נכון למשא ומתן עם איראן"

ראש הממשלה אמר לנשיא צרפת כי מאמציו לקדם פגישה בין טראמפ ורוחאני מתצעים בעת שטהראן מגבירה את התוקפנות באזור. לדבריו, מי שנותן חסות להתחמשות לא יהיה חסין. השיחה, שהתקיימה ביוזמת הצד הצרפתי, מגיעה אחרי שמקרון הודיע כי בשלו התנאים למפגש בין המנהיגים

צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח היום (שישי) בטלפון עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, שמקדם בימים אלה פגישה בין נשיאי ארצות הברית ואיראן. בשיחה, שהתקיימה ביוזמת הצד הצרפתי, אמר נתניהו שישראל תגן על עצמה מפני ההתקפות נגדה ותמנע התחמשות בנשק קטלני מאויביה שמבקשים להשמידה. כמו כן, הוא הדגיש כי מי שנותן חסות לתוקפנות ולהתחמשות לא יהיה חסין, ושזה בדיוק הזמן הלא נכון לדון עם איראן בעת שהיא מגבירה את התוקפנות באזור.

מקרון הודיע מוקדם יותר בשלו התנאים למפגש כזה וכי הוא מקווה שהוא יתקיים בתוך כמה שבועות. למרות זאת, נשיא איראן חסן רוחאני אמר כי על ארצות הברית להסיר את הסנקציות לפני שתיתכן פגישה עם הנשיא דונלד טראמפ. הנשיא האיראני הוסיף כי טהראן תמיד מוכנה לקיים משא ומתן והדגיש כי "אנחנו נמשיך לצמצם את המחויבות שלנו להסכם הגרעין ב-2015 אם האינטרסים שלנו לא יובטחו".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונשיא צרפת, עמנואל מקרון במהלך מסע"ת שנערכה בארמון האליזה, פריז, צרפת  5 ביוני 2018. רויטרס
שוחחו ברקע המאמצים להביא למפגש נשיאי ארה"ב-איראן. נתניהו ומקרון/רויטרס

ברקע המתיחות באזור, ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי נפגש עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ודן איתו בתקיפה שיוחסה לישראל בביירות. עאון אמר למזכ"ל האו"ם כי "ישראל נושאת באחריות לתקיפה הבלתי מוצדקת וחסרת התקדים מאז שנת 2006 שמכוונת נגד אוכלוסיה אזרחית ומפרה את החלטה 1701 של מועצת הביטחון".

המתיחות בין ארצות הברית לאיראן גברה דרמטית מאז שטראמפ החליט אשתקד לפרוש מהסכם הגרעין שנחתם תחת קודמו בתפקיד, ברק אובמה, ולהטיל מחדש את הסנקציות על טהראן. מאז מאי האחרון, הודקו עוד יותר העיצומים על ענף הנפט האיראני, החיוני לכלכלתה, ונרשמו שורת תקריות במפרץ הפרסי. אחת מהן, הפלת מל"ט ריגול אמריקני על ידי איראן, כמעט שהובילה את הצדדים לעימות צבאי.

צרפת, שנותרה יחד עם גרמניה, בריטניה, סין ורוסיה בהסכם הגרעין, מובילה את המאמצים לשימורו. עם זאת, למרות הזמנתו של שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף לפסגה שהתקיימה בביאריץ, לא נרשמה התקדמות רבה בין הצדדים. זריף התייחס לנושא בריאיון לסוכנות הידיעות IRNA ואמר כי לא ניתן להעלות על הדעת פגישה עם טראמפ וארצות הברית עד שוושינגטון תעמוד בהתחייבותיה על פי הסכם הגרעין שממנו פרשה.

sheen-shitof

עוד בוואלה

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנ

בשיתוף אאורה נדל"ן
סעד אל-חרירי, ראש ממשלת לבנון, פברואר 2019. רויטרס
דן עם מזכ"ל האו"ם בתקיפה שיוחסה לישראל בביירות, אל-חרירי/רויטרס
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ עוזב את פסגת G-7 בביאריץ', צרפת. רויטרס
פגישה עם איראן בשבועות הקרובים "נשמעות לו ריאליסטית". טראמפ/רויטרס

טראמפ אמר כי "פגישה עם איראן בשבועות הקרובים נשמעת לי ריאליסטית", וכי "לאיראן פוטנציאל אדיר". עוד אמר כי היא לא דומה למדינה שהייתה כשעלה לשלטון ב-2016, אז הייתה "מספר אחת בטרור. הם צריכים להיות שחקנים טובים, אם אתה מבין למה אני מתכוון. הם לא יכולים לעשות את מה שאמרו שהם הולכים לעשות, כי אם יעשו את זה - הם ייפגשו עם כוח מאוד אלים. אני חושב שהם הולכים להיות טובים".

טראמפ הוסיף כי ייפגש עם רוחאני תחת ההסדר הנכון, וכי בהסכם שיתגבש הוא לא רוצה נשק גרעיני וניסויי טילים בליסטיים, ועל איראן להתחייב לעמוד בו לתקופת זמן ארוכה יותר. הנשיא האמריקני ציין כי יש לו תחושות טובות לגבי איראן, וכי הוא לא מעוניין בבעיות.

(עדכון ראשון: 15:58)

חסן רוחאני, נשיא איראן, 26/08/2019. רויטרס
קרא להסרת הסנקציות האמריקניות לפני שתיתכן פגישה. רוחאני/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully