וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבעד למעטה החשאיות: ההפתעה שהכין אמ"ן לפרויקט הדגל של נסראללה

29.8.2019 / 22:21

הלקח העיקרי של חיזבאללה ממלחמת לבנון השנייה הוא הצורך בשיפור איכות הטילים, ולאו דווקא בהגדלת הכמות. המזימות של איראן וחיזבאללה הפכו למעשים, ונמשכו בחשאי גם לאחר ניסיונות שונים לסכלם. בישראל מקווים כי החשיפה תביא ללחץ בינלאומי שיעכב את היכולת האסטרטגית

צילום: דובר צה"ל

כל קצין בכיר באגף המודיעין בצה"ל יודע שחיזבאללה הוא ארגון שיודע לתחקר את עצמו, להפיק לקחים ולהטמיע בשטח מסקנות. אחת המובהקות שבהן נולדה אחרי מלחמת לבנון השנייה במהלכה שוגרו לעבר ישראל יותר מ-4,000 רקטות. לא מספיק להתחמש ביותר ממאה אלף רקטות וטילים סטטיסטיים שמכסים כל נקודה ברחבי ישראל ועדיף לשגר טילים מדויקים שיודעים לפגוע במטרות ברדיוס של 50 מ'. מאוחר יותר השאיפה הטכנולוגית של חיזבאללה התמקדה בטילים ברדיוס של 10 מ' מהמטרה.

מדובר ביכולת אסטרטגית בידי ארגון הטרור החמוש ביותר בעולם שהמשמעות שלה היא פגיעה ישירה בבסיסי חיל האוויר, נמלי ים ושדות תעופה, תשתיות אזרחיות של מים, חשמל, גז ודלקים, סמלי שלטון וכל מה שיכול לשתק או להרעיד מדינה שלמה. חשוב לציין, שכבר היום יש ברשות חיזבאללה עשרות טילים מדויקים ברמה מבצעית מגוונת.

הרעיונות והמזימות של ציר הרשע הפכו למעשים. כבר בראשית העשור הנוכחי ובשנת 2013 החליט מפקד כוח קודס קאסם סולימאני יחד עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה להבריח טילים מדויקים לביירות תוך ניצול מלחמת האזרחים בסוריה. בים רעשי הרקע הצליח אגף המודיעין ליירט את המידע הרלוונטי שבנה את התמונה המלאה: איראן הוציאה אל הפועל ציר הברחה של טילים מדויקים שלמים. עוד פריצת דרך ביכולות של אמ"ן.

תהליך ייצור טיל מדויק. דובר צה"ל
תרשים תהליך ייצור טיל מדויק/דובר צה"ל

כאן חברו להם יחידות אמ"ן השונות וטייסי חיל האוויר שלפי פרסומים זרים פעלו נגד הציר האווירי כדי לסכל את העברת הטילים שבהתחלה הועברו בצורה שלמה ולאחר מכן בחלקים. ההצלחה המבצעית המיוחסת לצה"ל לא הרתיעה את השיעים שהחליטו בתגובה להשתלט על מפעלי ייצור סורים כדי לבצע הסבה מרקטות לטילים מדויקים ומשם מטרתם היתה להבריח אותם בציר יבשתי יחסית קצר ללבנון. גם כאן הופתע ציר הרשע מהכישרון של אמ"ן לאתר את המבנים בהם הוא פועל בסוריה. אחר כך נולד הציר הימי אותו גם הכחישו למרות הצגת נתונים באו"ם.

הנחישות של ציר הרשע הובילה אותו להקים מפעלי ייצור טילים מדויקים בביירות ובבקעא שבלבנון. בזמן שהם בחרו אתרים, מדדו כל מטר והחליפו מרצפות של מבנים ישנים בחשאיות רבה הצליח אמ"ן לחשוף צעד אחרי צעד.

כשהאיום כבר הפך לממשי וגם מתוך הערכה כי אמ"ן לא יודע את הכול החליטו בישראל להעביר מסרים לקהילה הבינלאומית על התכנית הסודית של חיזבאללה אך בכירי הארגון השיעי וממשלת לבנון הכחישו בתוקף את הטענות. גם כשראש הממשלה בנימין נתניהו נשא נאום באו"ם וחשף אתרים הם מיהרו להעתיק אותם למקומות אחרים. הממשלה הלבנונית החלשה והרופסת החליטה לא להתנגש בחיזבאללה ובטח לא על נושא שקשור לתסבוכת ישראלית לבנונית במיוחד לא כשמנהלים עם ממשלת ישראל בתיווך ארצות הברית ורוסיה משא ומתן על חלוקת מרבצי הגז בים התיכון.

עוד בוואלה!

אלפים ליוו למנוחות את האחיות שנהרגו בתאונה באשקלון: "זה לא נקלט"

לכתבה המלאה
מבנה ציר איראן- חיזבאללה לפרויקט ייצור הנשק. דובר צה"ל
מבנה ציר איראן-חיזבאללה לפרויקט ייצור הנשק/דובר צה"ל

אז מה השתנה הפעם? למה באמת לא מדובר בהחלטה פוליטית לחשוף עכשיו את הסיפור? לפחות לפי פרסומים זרים הפעולה של השמדת ה'מיקסר' במוצאי שבת, אותו רכיב לייצור חלקי המנוע הרגישים שיוצר באיראן והוברח לביירות, מיוחסת לישראל. עיתוי השמדת הרכיב התרחש בעת שהיה בתחנת מעבר בדרך אל אחד המפעלים שהקים חיזבאללה בלבנון. ניתן להעריך כי נקודת המעבר שתהליך הלוגיסטי היתה נקודת תורפה ומקבלי ההחלטה באירוע כפי הנראה הבינו שמדובר ברגע מהסוג של: עכשיו או לעולם לא.

אחר כך כבר הועלו מסקנות מומחים כי מי שתקף את אותו רכיב איראני בביירות, עיכב באופן משמעותי את תהליך ייצור הטילים המדויקים של חיזבאללה וגרם לבהלה. לא רק מחשיפת הרכיב אלא גם משיטת התקיפה המוצלחת במקום הכי מאובטח של חיזבאללה: רובע הדאחייה. עד כה אף גורם לא לקח על הפעולה אחריות.

בישראל מקווים כי חשיפת המידע עליו שמעו וקראו בכירי חיזבאללה היום לראשונה מאז החל הפרויקט, תביא ללחץ בינלאומי על ממשלת לבנון וארגון חיזבאללה לחדול מהקמת מפעלי הדיוק בלבנון או לפחות לעכב אותו באופן משמעותי. חשיפת המידע מתבצעת במקביל לדיון המתקרב באו"ם להארכת המנדט של החלטה 1701 המחדשת את נוכחות כוחות יוניפי"ל בלבנון. מנדט שאותו ישראל היתה רוצה להאריך כי היא רואה ביוניפי"ל גורם מאזן למרות שחיזבאללה עושה בלבנון כבשלו.

מבנה הפיקוד של כוח קדס האיראני לפיגוע רחפנים בישראל משטח סוריה. אתר רשמי
מבנה הפיקוד של כוח קדס האיראני/אתר רשמי
אם חיזבאללה יגיב בעוצמה להרג שני פעילים לבנונים יכולה ישראל לנצל את הסיטואציה להגיב בחוסר פרופורציה נגד תשתיות לאומיות בלבנון

אך ברצף האירועים הללו יכולה להיות נקודת מפנה נוספת. תקיפת הרכיב המיוחד וחשיפת צה"ל (היום) את הדמויות הבכירות בלבנון ותשתיות מפעלי הדיוק משתלבים היטב עם האיום הישיר של נסראללה ביום ראשון לנקום את הריגתם של שני פעילי טרור לבנון בשירות כוח קודס שהתכוונו לבצע פיגוע רחפנים משטח סוריה.

אם חיזבאללה יגיב בעוצמה להרג שני פעילים לבנונים יכולה ישראל לנצל את הסיטואציה להגיב בחוסר פרופורציה נגד תשתיות לאומיות בלבנון מאחר וממשלת לבנון נושאת באחריות מלאה לכל מה שמתרחש בארץ הארזים אך לא רק. צה"ל יכול לקבל לגיטימציה לפעול נגד פרויקט הדיוק של חיזבאללה בלבנון. הכול תלוי כיצד חיזבאללה יפעל נגד ישראל. לכן מדובר בימים מאוד מתוחים בהם התגובה יכולה להגיע בעוד חמש דקות או בעוד חמישה ימים. צה"ל, כפי שהצהיר דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס בימים האחרונים בשיחה עם כתבי צבא, ערוך לכלל התרחישים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully