וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשסולימאני שבר את מילתו: המציאות של נסראללה לאחר הפיצוץ בביירות

28.8.2019 / 9:00

מזכ"ל חיזבאללה גילה כי שני הפעילים שנהרגו בתקיפת חיל האוויר בדמשק אינם אנשי ארגונו, אלא פעילים שיעים בהם השתמש מפקד כוח קודס מאחורי גבו. נסראללה אינו מעוניין להיגרר למלחמה ומבין שלכל תגובה תהיה מחיר ולכן שוקל את צעדיו, בעוד צה"ל ממתין בדריכות

עריכה: עמית שמחה

בבוקר יום ראשון התעורר מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה וגילה שסוכל פיגוע נגד ישראל בכפר עקרבה בו נהרגו שני פעילי חיזבאללה, לכאורה, ושרכיב רגיש לייצור טילים מדויקים הושמד בהתקפה ברובע דאחייה שבביירות. באותו הערב, הוא אמור היה לשאת דברים בפני תומכיו בנאום שתוכנן מראש. אולם, בעקבות האירועים הוחלט לדחות זאת בחצי שעה, ונסראללה כיוון את דבריו לנאום נגד ישראל.

בתום הנאום התבררה לנסראללה מציאות אחרת: שני הפעילים מלבנון שנהרגו בתקיפה הישראלית בפאתי דמשק אינם פעילי הארגון, אלא פעילים שיעים לבנונים שהועברו לשירות בכפוף לכוח קודס לצורכי עתודה ולא ללחימה. במילים אחרות: קאסם סולימאני שבר את מילתו לנסראללה ופעל מאחורי גבו כשהשתמש בפעילים מלבנון בפעולה נגד ישראל - אך כבר היה מאוחר מדי. נסראללה, שלא אוהב חוסר שליטה במה שקורה אצלו בארגון, התחייב לנקום את מותם ונאלץ לארגן הלוויה לפי טקסי חיזבאללה כשארונותיהם עטופים בדגלי הארגון. בשלב זה, כבר לא עניין אף אחד שלא מדובר בפעילי חיזבאללה.

מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה במהלך נאומו בלבנון 25 באוגוסט 2019. רויטרס
נסראללה במהלך נאומו בלבנון, ראשון האחרון/רויטרס

על רקע איומי נסראללה להגיב על ההתקפות והמצב הנפיץ בגבול לבנון, בצה"ל העלו את רמת הדריכות והכוננות. במקביל, הועברו מסרים מישראל לבכירים בלבנון בעקיפין ובמישרין כי אם תתבצע פעולה התקפית נגד ישראל - לבנון כמדינה תשלם על כך מחיר קשה. באופן פומבי ראשי ממשלת לבנון מעניקים גיבוי לנסראללה ומוחים על הפרת ריבונות, אך לא באמת ברור מה קורה מאחורי הקלעים.

סוללת כיפת ברזל בגבול לבנון 26 באוגוסט 2019. רויטרס
צה"ל נערך. סוללת כיפת ברזל בגבול לבנון, שני האחרון/רויטרס

נסראללה מבין היטב שאם יתקוף את חיילי צה"ל או אזרחי ישראל יהיה לכך מחיר בצד הלבנוני. לכן, הוא מנהל כעת תהליך קבלת החלטות שקול, מאחר ואינו רוצה להיגרר למלחמה עם ישראל, ובמיוחד לא בעת הזו. אין זה אומר שישראל צריכה להוריד את מפלס הרגישות בגבול. נסראללה עלול להפתיע בירי צליפה, נ"ט, פצמ"רים או לפעול באופן די חריג ולבצע לחדירה מהאוויר, מהיבשה או מהים, שכן יש לו את היכולות הצבאיות לכך.

מזכ"ל הארגון השיעי הוא נרקיסיסט שסובל ממגלומניה וככזה הוא אוהב שמדברים עליו, במיוחד בציבור הישראלי. אין ספק שכרגע עיני פעילי חיזבאללה בוחנים היטב את הגבול הצפוני ומחפשים טעויות של צה"ל, אותן ינצלו לתקיפה. אופי התגובה של ישראל תלוי מאוד במה יחליט נסראללה, שלפי ההיסטוריה יהיה מעורב בה עד הקצה.

ההרס בלבנון אחרי פיצוץ המל"טים, 25 באוגוסט 2019. AP
נזק שנגרם למבנה אחרי התקיפה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully