וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: מתקפת סייבר של ארה"ב פגעה ביכולת ההשתלטות של איראן על מכליות

בכירים אמריקנים אמרו לניו יורק טיימס כי מתקפת הסייבר שכוונה נגד מערכות המחשוב באיראן הובילה למחיקת בסיסי נתונים ולשיתוק מערכות ששימשו את משמרות המהפכה לפגיעה בכלי. הנושא עלה בדיונים בממשל שנועדו להבהיר את יתרונות המתקפה מול הנזק - אובדן גישה לרשתות באיראן

צילום: רויטרס

במהלך מתקפת סייבר סודית-אמריקנית שהכתה במערכות הממוחשבות באיראן בחודש יוני האחרון, נמחק מאגר נתונים קריטי שעלול היה לשמש אותה לתקיפות מכליות נפט ואף שיבש את יכולתה לאתר בסתר ספינות במפרץ הפרסי - כך על פי בכירים בממשל בארצות הברית. על פי דיווח בניו יורק טיימס, באיראן עדיין מנסים לשחזר את המידע שנמחק במהחלך המתקפה, שהובילה בין השאר גם להרס רשתות תקשורת צבאיות.

לאחרונה דנו הבכירים בתוצאות ההשבתה שנגרמה למערכות באיראן, זאת כדי להסיר ספקות שעלו בקרב אנשי ממשל בנוגע לתועלת שהביאה התקיפה לעומת הנזק - אובדן הגישה לרשתות קריטיות המשמשות את משמרות המהפכה.

מכלית הנפט האיראנית גרייס 1 במצרי גיברלטר ב-16 באוגוסט 2019. רויטרס
מכלית הנפט האיראנית "גרייס" במצרי גיברלטר/רויטרס

ארצות הברית ואיראן מצויות בעימות קיברנטי מתמשך ולא מוצהר, והצדדים מקפידים להשאירו במצב ביניים בין מלחמה ושלום. המתקפה שאירעה ב-20 ביוני הוגדרה כקריטית למדי באותו קרב, ועל פי גורמים רשמיים בארה"ב היא התקדמה, גם לאחר שהנשיא דונלד טראמפ ביטל את התגובה הצבאית ביום שאיראן הפילה מל"ט אמריקני במפרץ. עם זאת, על פי גורמים רשמיים בארצות הברית, איראן לא הסלימה את המצב בזירת הסייבר. היא שמרה על יציבות בכל הקשור לתקיפות סייבר נגד גורמי ממשל ותאגידים אמריקניים.

נורמל רול, בכיר לשעבר במערך המודיעין האמריקני, אמר כי פעולות הסייבר של ארצות הברית נועדו לשנות את התנהגותה של איראן מבלי ליצור סכסוכים רחבים יותר. לדבריו, הם לרוב נותרים סמויים מן העין. "הפעולות הללו מבטיחות שהאויב יבין מסר אחד: שלארצות הברית יש יכולות שעדיף לו שלא ייעשה בהן שימוש, וייטב לכולם שיחדל מהתנהגותו", אמר.

עוד בוואלה!

רקטה שוגרה מרצועת עזה, צה"ל תקף עמדת חמאס

לכתבה המלאה
מכלית נפט בוערת לחופי מפרץ עומאן, 13 ביוני 2019. AP
אחת ממכליות הנפט שהותקפו סמוך למפרץ עומאן/AP

פיקוד הסייבר במערך ההגנה האמריני נוקט עמדות אגרסיביות יותר תחת ממשל טראמפ, זאת הודות לרשויות חדשות בקונגרס וצווים המעניקים לו מרחב גדול יותר לתכנן פעולות ואף לבצען. ראש הפיקוד, פול מ. נקאסון, תיאר את האסטרטגיה שלו כ"התעסקות מתמדת" נגד היריבים. גורם רשמי ציין כי מבצעי הפעולות מכוונים להשאירן על אש נמוכה, הרבה מתחת לרף שעלול להוביל למלחמה. לדבריו, אותה פגיעה במערכות משמרות המהפכה הפחיתה משמעותית את יכולתה להוציא מתקפות סמויות אל הפועל.

באשר למתקפה שאירעה לפני כחודשיים, הממשל האמריקני השיג מידע מודיעיני, שלטענת גורמים רשמיים בארצות הברית העיד על כך שמשמרות המהפכה עמד מאחורי מתקפות שונות נגד מכליות נפט במפרץ בחודש שקדם למתקפת הסייבר. אף על פי שממשלות אחרות לא האשימו ישירות את איראן, הפיקוד בארצות הברית זיהה ראיות שהוכיחו כי מדובר בטהראן. לדברי הגורמים, הבית הלבן העריך כי תקיפת הסייבר תהיה תגובה פרופורציונלית תוקפנות האיראנית ולהעניש את משמרות המהפכה על הפלת המל"ט.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ עוזב את פסגת G-7 בביאריץ', צרפת. רויטרס
פיקוד הסייבר נהנה מחופש פעולה בתקופתו. נשיא ארה"ב טראמפ/רויטרס

מאגר הנתונים שעמד במרכז המתקפה סייע לטהראן לבחור באילו מכליות לפגוע והיכן. מאז פעולת הסייבר ב-20 ביוני, איראן לא הצליחה להוביל פעולות סמויות נגד מכליות במפרץ, אך כן תפסה מכלית בריטית כנקמה על תפיסת אחד מכלי השיט שלה.

המאגר שממוקד בהתקפות הסייבר, לטענת הבכיר, עזר לטהרן לבחור לאילו מכליות לכוון ולאן. אף מכלית לא הוקפצה בהתקפות סמויות משמעותיות מאז פעולת הסייבר ב- 20 ביוני, אם כי טהראן אכן תפסה מכלית בריטית כנקמה על מעצר אחת מכלי שיט משלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully