וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצאו משיווי משקל: הרחפנים הפכו לסיוט של חיזבאללה

27.8.2019 / 11:35

פעולת הרחפנים הפתיעה את אנשי ארגון הטרור החמוש בעולם בבטן הרכה ועוררה מחדש את חלומות הבלהות שלהם. הפגיעה במקום הכי רגיש, רובע הדאחיה בביירות, גרמה לנסראללה לאיים בנקמה - וייתכן מאוד שגם לקיים

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

מאז מלחמת לבנון השנייה הגביר חיל האוויר הישראלי את הטיסות מעל שמי לבנון לצורכי איסוף מודיעין אחר ארגון הטרור החמוש ביותר בעולם במטרה לזהות במהירות כל שינוי ולו הקטן ביותר במרחב. בניית תמונת המודיעינית הכללית על המתרחש בארץ הארזים כוללת מאמץ בלתי פוסק לפצח תעלומות, להפיל חומות מידור אותן בונה חיזבאללה בעקשנות ונחישות, ולבנות בנק מטרות שביום הדין יהיה ניתן לא רק להשמיד תשתיות טרור, אלא גם להפתיע את האויב באופן שיוציא אותו משיווי משקל.

בצה"ל הקפידו שלא להתגרות בחיזבאללה פרט לפעילות האווירית ולמעט חיכוכים בקו הגבול על פריסת הגדר התלתלית בתיאום עם כוחות יוניפי"ל. האירוע היחידי שחצה את קו הגבול היה מבצע איתור ונטרול המנהרות ההתקפיות של חיזבאללה. צה"ל הקפיד להבהיר כי הוא אינו חוצה את קו הגבול אלא רק מזרים למנהרות חומר מיוחד לאטימה והתגאה בכך בסרטון שהופץ לכלי התקשורת. עד כדי כך צה"ל היה חרד לקו הברור מאוד מאז המלחמה בקיץ 2006 שלא להתגרות בחיזבאללה בחציית הגבול למעט במקומות השנויים במחלוקת - עד שהרמטכ"ל רב-אלוף כוכבי החליט לנזוף במפקד אוגדה 91 תא"ל רפי מילוא, אחד ממפקדי השטח הנועזים והבולטים בצה"ל כולו, על כך שחצה באמצעות אחת המנהרות על דעת עצמו לצד הלבנוני.

מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה במהלך נאומו בלבנון 25 באוגוסט 2019. רויטרס
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה/רויטרס

לפחות לפי דברי מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, הפעלת שני רחפנים נושאי מטעני חבלה תקניים שאחד מהם התפוצץ ברובע הדאחייה היא פעולה ישראלית. או במילים אחרות: זו לכאורה הפעולה ההתקפית הישירה הראשונה שמבצע צה"ל נגד חיזבאללה, לדברי ראשי הארגון הלבנוני. אך מה גרם לנסראללה לצאת מגדרו? מה גרם לו לאיים בצורה ישירה על ישראל ולהבטיח נקמה שלא בהכרח תהיה על הגדר?

ראשית, צריך להדגיש כי רובע הדאחייה הוא מעוז חיזבאללה - לב ליבו של הארגון, רובע מוגן ושמור היטב. הצלקות שהותיר מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף במיל' אליעזר שקדי, לא יגלידו כנראה לעולם ולכן כל פעולה התקפית שמיוחסת לישראל מעוררת חלום בלהות בקרב אנשי חיזבאללה, במיוחד אם רחפן אחד מתפוצץ - ולא באמת מגיע למרחב רק לצרכי איסוף מודיעין כמו הגיחות התכופות של חיל האוויר הישראלי - בעוד הרחפן השני שמתרסק מסיבה לא ברורה ונתפס על ידי פעילי חיזבאללה מתברר כרחפן נפץ - כלי התקפה.

למען הסר ספק, רחפן שהגיע לכאורה להשמיד רחפן אחר, כפי שנטען בתקשורת הערבית, לא אמור לשאת עמו מספר ק"ג של חומרי נפץ אלא אם כן התכוון לפוצץ מטרה גדולה יותר. בנקודה הזו מתחיל לשחק הדמיון של חיזבאללה - והתרחישים מבעיתים. מחבלים מתאבדים משורות המורדים הסונים בסוריה הצליחו בזהויות בדויות לחדור לרובע הדאחייה ולהתאבד עם חגורות נפץ, ואחד מהם הצליח להגיע קרוב מאוד למפקדת מזכ"ל חיזבאללה. מאז שינה חיזבאללה את הנהלים, עיבה את מערכי האבטחה על רקע הפעולות שהטילו אימה על הציבור השיעי ברובע, בו חיים נאמניו הקרובים ביותר של נסראללה. חדירת הרחפנים ופיצוץ אחד מהם סולל את הדרך מבחינתם לפעולות נוספות ולכן, בין היתר, גורם לנסראללה לאיים וייתכן מאוד שגם לקיים. נסראללה ירצה מאוד לגבות מחיר כדי לייצר מאזן הרתעה.

עוד בוואלה!

בעקבות מחדל בתיאום עם הפנטגון: מתיחות ביחסי צה"ל והמוסד

לכתבה המלאה
כוחות חיזבאללה בלבנון במהלך נאומו של מזכ"ל הארגון, חסן נסראללה 25 באוגוסט 2019. רויטרס
כוחות חיזבאללה בביירות, בזמן נאומו של נסראללה/רויטרס

השאלה הבאה היא טקטית: מדוע להשתמש ברחפן ברובע הדאחיה? מדובר בכלי יחסית קטן בכל קנה מידה בהשוואה למטוס זעיר ללא טיס שפועל בטווחים קצרים יחסית בהפעלה פשוטה. בנוסף, הרחפן הוא כלי דל חתימה וקשה מאוד לאיתור, במיוחד בחושך, יודע לפעול בצורה אוטונומית ובכך קשה מאוד לשייך אותו למפעיל - אלא אם כן הוא מתופעל בזמן אמת על ידי קו תקשורת שאינו מוצפן. ניתן לשגר אותו מהקרקע, מהאוויר ומהים - העיקר שלא להשאיר חתימה מודיעינית על נתיב ההגעה והפעולה שלו. כמו כן, יש בו מימד טרוריסטי. שימוש ברחפן מצביע על אינטימיות מאוד ברורה של המפעיל עם מרחב הפעולה בו היא תתבצע, ולכן יש פה ממד של הטלת אימה ופחד. אם המפעיל יודע לתזמן את פיצוץ הרחפן עם מטרה ניידת - מדובר כאן בטיל מדויק לכל דבר שיכול לבצע גם סיכול ממוקד ולא רק פגיעה במטרת תשתית או בפעולה תודעה שנועדה לבצע אפקט רעש ונזק.

מי שאחראי על ביטחון רובע הדאחייה בחיזבאללה שואל את עצמו: אם זה מה שמפעיל הרחפנים יודע עליי ועל סידורי האבטחה וההגנה שלי, מה עוד הוא יודע? ומה אני צריך לעשות כדי שזה לא יקרה שוב? לכן, פעולת הרחפנים גורמת לאותו אפקט שהתכוונו האיראנים לבצע לישראל ברמת הגולן. אין יכולת לרחפני הנפץ של איראן להשמיד טנקים, גם לא לכבוש יישוב או מוצב צבאי, אך הם יכולים להעביר מסר ברור ולפגוע באדם או בתשתית. הפעלת רחפנים מאפשרת הצצה לדור מלחמה חדש שנמצא בהתהוות: בזווית הראייה הישראלית ניתן היה לראות את השימוש ברחפן שכזה עד היום רק בגבול רצועת עזה, כשאנשי חמאס הפעילו רחפנים מסוגים שונים על קו המגע. אולם, חשוב לציין כי שימוש ברחפנים נעשה באופן תדיר על ידי ארגוני טרור ברחבי העולם והמרחב הכי פעיל מבחינה זאת נמצא בסוריה - כך שאף אחד לא מופתע מעצם השימוש בהם. ניתן להניח שכמו שבישראל עוסקים בהגנה מפני רחפנים, אין ספק שגם בחיזבאללה עוסקים בכך ביתר שאת ובאופן מידי.

חיזבאללה הופתע מהרחפנים במיוחד שזה קורה במקום הכי רגיש עבורו. זאת ממש הבטן הרכה, והגורם שהפתיע אותו הוא נשק שאין באמת הגנה הרמטית ואפקטיבית נגדו. זו אחת הסיבות שהארגון לחוץ מאוד, וכפועל יוצא מכך מתכנן נקמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully