וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממדבריות סעודיה ועד רחובות ביירות: מלחמת המל"טים במזה"ת יוצאת משליטה

26.8.2019 / 22:30

במקביל למתיחות המחריפה בין איראן לבין ארה"ב, בעלות בריתה באזור הגבירו את השימוש בכלי הטיס הבלתי-מאוישים בעת האחרונה. ישראל, לפי דיווחים, תוקפת עמם בלבנון ובעיראק, כשאיראן והמורדים בתימן פועלים לביצוע מתקפות מל"טים מתאומות

צילום: דובר צה"ל, טוויטר, עריכה: ניר חן

מהמדבריות הרחבות של ערב הסעודית ועד לשכונות הצפופות של ביירות, מתחוללת ברחבי המזרח התיכון מלחמת מל"טים, שמעלה את הסיכונים במשבר הנוכחי בין איראן לבין ארצות הברית. מאז שארצות הברית פרשה מהסכם הגרעין עם איראן אשתקד, חלה עלייה במספר התקריות והאיומים, במיוחד ביממה האחרונה בין ישראל, המגובה על ידי ארצות הברית, לבין שלוחותיה של איראן.

היתרונות של המל"טים - ללא טייסים היכולים להיפגע וקטנים מספיק כדי להתחמק ממערכות הגנה אוויריות - תדלקו את השימוש ההולך וגובר בהם, במקביל לקמפייני הלחץ של איראן וארצות הברית. עם התגברות התקיפות האלו, הסיכון להסלמה בלתי-רצויה הולך וגובר.

ארצות הברית כמעט יצאה למתקפה נגד איראן אחרי שמל"ט ריגול שלה הופל ביוני. במקביל, מטוסי קרב ישראליים תוקפים בסוריה כמעט מדי שבוע, בפעם האחרונה ביום שבת בלילה. לפי צה"ל, סוכל פיגוע רחפנים איראני.

אתמול, כלי טיס של ישראל חגו בשמי ביירות, אחרי שחיזבאללה אמר מוקדם יותר ששני מל"טים ישראליים התרסקו במעוז הארגון. בשעות הערב, תקיפה אווירית נוספת פגעה בשיירה של המיליציות השיעיות בעיראק, ובה נהרג לפחות מפקד אחד. הן האשימו את ישראל באחריות.

ברקע ההסלמה, שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף הגיע לביקור פתע בפסגת ה-G7 בצרפת, בהזמנת הנשיא עמנואל מקרון.

תיעוד חברי חולית כוח קודס האיראני אוחזים ברחפן ומתקדמים מנקודת השיגור המתוכננת שלו הנמצאת באזור הכפר ערנה. דובר צה"ל
החוליה האיראנית עם הרחפן בתיעוד תצפית של צה"ל/דובר צה"ל

שורשי המתיחות הם בהחלטת ממשל טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן במאי שנה שעברה. בתחילה חיפשה איראן את תמיכתן של מדינות אירופה החתומות על ההסכם, אך הידוק הסנקציות האמריקניות צמצם משמעותית את מכירות הנפט שלה בשווקים הבינלאומיים. בחודש מאי האחרון שלחה ארצות הברית מפציצים גרעיניים מדגם B-52, מטוסי קרב, נושאת מטוסים וכוחות נוספים לאזור בשל מה שהיא תיארה איומים איראניים. ואז התרחשו סדרת פיצוצים מסתוריים במכליות נפט במצרי הורמוז, שלפי ארצות הברית היו מעשה ידיה של טהראן, המכחשיה זאת.

בהמשך, החלו המורדים החות'ים בתימן, הנתמכים על ידי איראן, לבצע מתקפות מל"טים. הם תקפו את תשתיות הנפט של הממלכה, בהן צינור נפט חיוני, ואחת אחרת בעומק המדבר. לפי מומחים מערביים ושל האו"ם, המל"טים שבהם משתמשים המורדים השיעים דומים לדגמים של הרפובליקה האסלאמית, שדוחה את הטענות על כך שהיא מחמשת אותם.

בינתיים, הותקף בחודש שעבר בסיס של המיליציות השיעיות בעיראק, לפי החשד בידי ישראל, לראשונה מאז 1981. ישראל לא התייחסה לכך באופן רשמי, פרט לרמזים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, וגורמים אמריקניים שייחסו את התקיפה לישראל לא אמרו אם היו מעורבים בה כלי טיס בלתי-מאוישים. מאז נרשמו כמה תקיפות מסתוריות נוספות, האחרונה שבהן אתמול.

עוד בוואלה!

נסראללה אחרי התקיפות: "על ישראל לחכות בגבול לתגובה מידית"

לכתבה המלאה
שרידי המל"ט האמריקני שהפילה איראן מוצגים על ידי הטלוויזיה הרשמית, 21 ביוני 2019. אתר רשמי
כמעט יצאו למלחמה. שרידי המל"ט האמריקני מוצגים בידי איראן, יוני/אתר רשמי

אחרי תקרית המל"טים בביירות, והרג שני פעילי חיזבאללה בסוריה, הזהיר אתמול מנהיג הארגון השיעי כי מעתה הוא יפעל להפלת כלי טיס ישראליים בשמי המדינה. עם זאת, במהלך הלילה האחרון דווח בכלי תקשורת ערביים על תקיפה ישראלית נוספת בשטח המדינה, בבקעת הלבנון, נגד הארגון החזית העממית המפקדה הכללית, המקורב לחיזבאללה. בארגון ובישראל טרם הגיבו לכך.

איראן הכחישה כי בתקיפות האחרונות של ישראל בסוריה נגרם נזק לכוחותיה. "זה שקר", אמר גנרל מוחסן רזאי, לשעבר מפקד משמרות המהפכה. עם זאת, הוא הזהיר: "מגניה של סוריה ושל עיראק בקרוב יתנו מענה". הוא לא פירט, אך תגובתו מראה את סכנת ההסלמה במתקפות המל"טים.

תקיפת מל"טים, תימן. אתר רשמי
מתקפת מל"טים של החותים בעומק ערב הסעודית/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully