וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דרך הונג קונג": אלפים יצרו שרשרת אנושית בהשראת מחאת העבר

לפני 30 שנה יותר ממיליון אזרחים החזיקו ידיים במחאת המדינות הבלטיות נגד ברית המועצות. בהשארתם, אזרחי הונג קונג שילבו ידיים יחדיו ומחו נגד המנהיגה לאם וההסכם עם סין. בוילנה שהייתה חלק המחאה המקורית קיימו עצרת תמיכה: "עלינו לגלות הזדהות"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

אלפי אנשים החזיקו ידיים ברחבי הונג קונג אתמול (שישי) בזמן שעות הבילוי כחלק מהמחאות נגד המנהיגה קארי לאם, זאת בהשארת מחאת הדרך הבלטית נגד ברית המועצות מלפני שלושה עשורים, אז אזרחים מאסטוניה, ליטא ולטביה החזיקו את ידיהם יחדיו והקימו שרשרת אנושית בכל רחבי המדינות הבלטיות. השרשרת האנושית היא ההפגנה היצירתית האחרונה בכמעט שלושה חודשים של הפגנות שיצרו בעיר משבר פוליטי חסר תקדים.

חזית סביבתם של גורדי השחקים בעיר, כמו גם כמה מרכזי קניות היו עמוסים במפגינים שלווים, רבים לבשו מסכות כירורגיות כדי להסתיר את זהותם והחזיקו דגלים של הונג קונג או טלפונים ניידים עם אורות מאירים ואף שרו את "הונג קונג חופשית". ההפגנות החלו נגד הצעת חוק שהייתה מאפשרת הסגרה לסין, אך הפכו להתנגדות רחבה יותר של האחיזה ההולכת וגוברת של בייג'ינג בעיר האוטונומית למחצה והגנה על חירויותיה הייחודיות.

אלפים בהונג קונג יצרו שרשרת אנושית בהשראת הדרך הבלטית. 24 באוגוסט 2019. AP
אלפי מחזיקים ידיים ושרים "הונג קונג חופשית"/AP

אחד המשתתפים בשרשרת האנושית, ווינג, שמסר רק את שמו הפרטי אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי "ניסינו צעדות מסורתיות, ניסינו מעשים מיליטנטים יותר, למרות שאני לא מסכים איתם - הפעם אנחנו יוצאים יחד כדי לשלב ידיים ולהראות שכולנו עדיין מאוחדים".

"בכך אנו מראים לאנשים ברחבי העולם את האיכות הגבוהה של הונג קונגרס. מה שאנשים עשו לפני 30 שנה, אנו יכולים גם לעשות", אמרה קאט לוא, עובדת לוגיסטית בשנות ה-60 לחייה.

הדרך הבלטית הייתה אחת ההפגנות הגדולות ביותר אי פעם נגד ברית המועצות, כאשר למעלה ממיליון אנשים קשרו ידיים ליצירת שרשרת אנושית שנמתחה על יותר מ-600 קילומטרים ב-23 באוגוסט 1989. שלושה עשורים לאחר מכן, מופע הסולידריות המרגש ממשיך לעורר פעילים ברחבי העולם. "דרך הונג קונג" נקראה על ידי המוחים המופעלים במדיה החברתית, שפנו במשך הימים האחרונים לאמצעים לא אלימים כדי להשמיע את קולם.

עוד בוואלה!

מצלמות אבטחה הוחרמו: מצוד נרחב אחרי המחבלים מהפיגוע בדולב

לכתבה המלאה
אנשים מחזיקים ידיים במחאת הדרך הבלטית ב-1989 סמוך לריגה שבלטביה. 24 באוגוסט 2019. רויטרס
אנשים מחזיקים ידיים במחאת הדרך הבלטית ב-1989 סמוך לריגה בלטביה/רויטרס

הפגנות חוו בתחילה אלימות רבה, עם התנגשויות בין המשטרה לבין מיעוט המפגינים הקיצונים שהביאו כאוס לעיר שקשורה בדרך כלל לבטיחות ויציבות. אולם ביום ראשון האחרון עברה עצרת ענקית בשלום וללא אלימות, במה שהועלה על ידי המארגנים כהוכחה לכך שהתנועה עדיין זוכה לתמיכה ציבורית רחבה. עם זאת הונג קונג נותרה עיר מחולקת. הכעס נגד הממשלה והמשטרה רץ עמוק בקרב מפגינים המותשים לאחר חודשים ברחוב. אך הם עדיין ממשיכים להפגין ולפעול כמעט בכל יום.

המפגינים קראו לנסות בשבת לחסום נתיבים לשדה התעופה בעיר, נקודת מבט אפשרית אם יצאו כמות גדולה מספיק של אנשים להפגין. שמונה אלפי קילומטרים משם בבירת ליטא וילנה, אחד מאתרי המחאה האנטי-סובייטית "הדרך הבלטית", ערכו כמה מאות אנשים עצרת לתמיכה במפגינים בהונג קונג, וקישרו ידיים בכיכר המרכזית. "עלינו לגלות הזדהות עם האזרחים בהונג-קונג. הם נמצאים בקו החזית של הלחימה למען החופש והדמוקרטיה", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית מחוקק האופוזיציה מנטס אדומנה, שסייע בארגון העצרת.

אלפים בהונג קונג יצרו שרשרת אנושית בהשראת הדרך הבלטית. 24 באוגוסט 2019. AP
"הם נמצאים בקו החזית של הלחימה למען החופש". השרשרת האנוית בהונג קונג/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully