וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאוס בהונג קונג: לילה של עימותים בין שוטרים למפגינים בנמל התעופה

14.8.2019 / 3:25

העימותים בין כוחות המשטרה לבין אנשי המחאה הקוראים להתפטרות ההנהגה המקורבת לסין נמשכים, וסוף הטלטלה לא נראה באופק. בשעות הבוקר חודשה פעילות נמל התעופה. המתיחות מאיימת לפגוע גם ביחסי סין וארה"ב. טראמפ צייץ: "סין מעבירה חיילים לגבול, על כולם להירגע"

צילום: רויטרס

נמל התעופה הבינלאומי של הונג קונג שב לפעולה סדירה הלילה (רביעי), בתום העימותים שהתקיימו במקום בין שוטרים ומאות מפגינים. כ-30 מפגינים בלבד נותרו בשדה התעופה בשעות הבוקר של יום רביעי, בעוד עובדי נמל התעופה עמלו לנקות אותו מהדם וההריסות שהצטברו בו במהלך הלילה. העימותים גרמו לשיבושים בטיסות אל ומחוץ לעיר באחד מנמלי התעופה העמוסים ביותר בעולם, כך שעובדי הנמל נאלצו לקבוע מחדש מאות טיסות.

כמה כלי רכב משטרתיים נחסמו בידי המפגינים במקום, וכוחות משטרה תועדו כשעם מפעילים אלימות כלפי המוחים. רשויות נמל התעופה הודיעו כי פעילות הנמל הופרעה באופן חמור, וכי הנוסעים שביקשו לעזוב את הונג קונג לא הצליחו להגיע לדלפק משטרת ההגירה. במשטרה המקומית אמרו הלילה כי קבוצה גדולה "הטרידה ותקפה תייר ועיתונאי", והאשימו את המפגינים בשימוש באלימות. חמישה אנשים נעצרו, מה שמביא את מספר העצורים מאז תחילת ההפגנות בחודש יוני אל מעל ל-600 בני אדם.

בתוך כך, גורם אמריקני בכיר אמר הלילה כי החירות להפגין וחופש הביטוי של תושבי הונג קונג חייבים להיות מוגנים. "חירויות הביטוי וההפגנה הן ערכי ליבה שאנו חולקים עם תושבי הונג קונג והחירויות האלה צריכות להיות מוגנות", אמר הגורם האמריקני, שדיבר בעילום שם.

מהומות בין שוטרים ומפגינים על רקע מחאת הסכם ההסגרה לסין בשדה התעופה בהונג קונג 13 באוגוסט 2019. רויטרס
עימותים בין שוטרים למפגינים בהונג קונג, אתמול/רויטרס

הטלטלה בהונג קונג פגעה קשות גם במסחר בבורסה, שם הגיעו המדדים לשפל של שבעה חודשים. חצי האי ששימש זה מכבר כמרכז המסחרי של אסיה, נפגע באופן משמעותי מאז פרוץ ההפגנות נגד הרפורמות שמבקש להעביר השלטון שנתמך בידי סין.

ברקע הפעלת של שוטרים סמויים רבים בקרב המפגינים, תועדו צעירים כשהם כופתים עיתונאי שנחשד כאיש משטרה סמוי. חובשים ניסו לשחרר את העיתונאי, שפונה בהמשך לטיפול בבית החולים. עורך העיתון שבו מועסק העיתונאי הצהיר כי הכתב "בסך הכול עשה את תפקידו ודיווח מהשטח".

לאחרונה התחדשו העימותים וההפגנות בהונג קונג נגד השלטון ונגד סין הנמשכות זה חודשיים, ללא סימן באופק לדעיכתם. סין, שמחזיקה בכוחות צבא בעיר, מזהירה כי סבלנותה פוקעת, ואתמול כינתה את המפגינים "טרוריסטים". נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צייץ הערב כי "המודיעין שלנו הודיע כי ממשלת סין מעבירה חיילים לעבר הגבול עם הונג קונג. על כולם להירגע ולהיזהר". הנשיא הוסיף בציוץ אחר כי "הרבה אנשים מאשימים אותי ואת ארצות הברית במצב בהונג קונג, אני לא נצליח לדמיין מדוע?".

ההפגנות בהונג קונג, שהופכות ליותר ויותר אלימות, הן המשבר הכבד ביותר שחווה המושבה הבריטית לשעבר מאז שובה לשליטת בייג'ינג ב-1997. דובר המשרד לענייני הונג קונג ומקאו של סין, יאנג גואנג, אמר בתדרוך ששודר בטלוויזיה כי הממשל המרכזי תומך בדרכי ההתמודדות של המשטרה עם המפגינים, וכי אלו שדואגים לעיר צריכים להתנער מהאלימות, אחרי שמפגינים שהשליכו בקבוקי תבערה לעבר שוטרים.

עוד בוואלה!

אחד מתוך 15 מחוסנים יידבק: "הציבור לא מבין את סכנת החצבת"

לכתבה המלאה

העיתונאי שנחשד כשוטר סמוי ונעצר בידי המפגינים

המחאה החלה בשל חוקי הסגרה לסין, שכבר הושעו, אולם מאז היא כבר התרחבה ועתה דורשים המפגינים את הדחת ראשת העיר קארי לאם ורפורמות דמוקרטיות גדולות יותר. הונג קונג נהנית מאוטונומיה גדולה יותר בהשוואה לסין היבשתית, במסגרת השיטה המכונה "מדינה אחת, שתי מערכות".

לאם הזהירה במסיבת עיתונאים מרוגשת כי ההפגנות ידחפו את העיר "אל פי תהום" והזהירה כי הונג קונג הגיעה למצב מסוכן שבו האלימות מאיימת לדחוף אותה "לעבר דרך שאין ממנה חזרה". היא נתקלה בעוינות לאחר שהתעלמה משאלות הכתבים, שקטעו את דבריה שוב ושוב ולא אפשרו לה לדבר.

סין מגנה בחריפות את האלימות ושחררה אזהרות שלפיהן היא שומרת את הזכות להתערב צבאית במשבר, אם הרשויות בהונג קונג יבקשו עזרה. לפי ההערכות, בייג'ינג לא מעוניינת בתרחיש כזה. היא מאשימה "כוחות זרים" בליבוי המהומות, בין היתר בשל תמיכת בריטניה וארצות הברית במפגינים.

(עדכון ראשון: 20:59)

אלפי מפגינים פרו דמוקרטים השתלטו על אולם 
קבלת הנוסעים בנמל התעופה בהונג קונג. רויטרס
העימותים בנמל התעופה, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully