וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מנוף להסדר טיעון": המשטרה עצרה נאשם ובמקביל הציעה לו להשתחרר

23.8.2019 / 22:44

המשטרה ביקשה לעצור את א' עד תום ההליכים בטענה כי הוא מסוכן, ובמקביל הציעה לו להשתחרר אם יודה באישומים נגדו. בית המשפט קבע כי ההתנהלות מעלה חשש שהבקשה נועדה ללחוץ עליו להסכים לעסקת הטיעון, והורה על שחרורו. המשטרה: "אין כל קשר בין מעצרו להליכי הסדר הטיעון"

תחנת משטרת חדרה,ארכיון. שלומי גבאי
"המדינה הציעה למרשי להסתפק בימי מעצרו"/שלומי גבאי

א', שהואשם בהונאת כרטיסי אשראי, עצור מאז חודש ינואר, ובאפריל הורה בית משפט השלום בתל אביב לעצור אותו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו, בטענה שהוא מסוכן. בתחילת החודש שעבר הציעה התביעה המשטרתית לסנגורתו, עו"ד ענבל פלש שם טוב מהסנגוריה הציבורית, הצעה מפתה: א' יודה במעשים המיוחסים לו, והתביעה תסתפק בתקופה שבה כבר שהה במעצר. המשמעות: א' יוכל להשתחרר ברגע שבו בית המשפט יאשר את העסקה.

א' סירב להצעה, אך ביקש מבית המשפט לדון מחדש בהחלטה לעצור אותו עד תום ההליכים. לדבריו, לא ייתכן שהמדינה תציע עסקה שבה יוכל להשתחרר בו במקום ממעצרו, ומצד שני תטען כי הוא מסוכן ולכן לא ניתן לשחררו ויש לעצור אותו עד תום משפטו - שעשוי לקחת חודשים ארוכים. המשטרה התנגדה לבקשה. במהלך הדיון עוד טענה נציגת המשטרה כי היא אינה מתנגדת לשחרור, אך פסלה את כל החלופות שהוצעו.

בית משפט השלום תל אביב. מאי 2016. ראובן קסטרו
בית משפט השלום בתל אביב/ראובן קסטרו

"המדינה הציעה למרשי להסתפק בימי מעצרו", טענה הסנגורית פלש שם טוב בדיון שנערך בחודש שעבר בבית משפט השלום בתל אביב. "משלא הסכים להודות, המדינה בהליך הזה של הארכת מעצר עד תום ההליכים, פועלת במלוא העוצמה וטוענת למסוכנות כזו שאיננה מסוגלת לשאת אפילו חלופה. בעיני זה דיבור בשני קולות וזה מצב לא ראוי". בית משפט השלום דחה את הבקשה, וקבע כי א' יישאר במעצר, אך הוא ערער לבית המשפט המחוזי.

גם בערעור בבית המשפט המחוזי התנגדה המשטרה לשחרורו של א', אך השופט ציון קאפח בחר למתוח ביקורת על התנהלות זו. "אינני חושד בכשרים", כתב בהחלטתו, "אך עמידת התביעה עתה על מסוכנותו של א' עלולה ליצור מראית עין של לחץ שתכליתו להביאו לכדי הודאה בכתב האישום. יתרה מזאת, אין זה נכון כי המדינה תדבר בשני קולות". קאפח הורה לשחרר את א' למעצר בית.

עוד בוואלה!

פעילי הטרור בגדה מקבלים השראה מההתקפלות של ישראל בפני חמאס בעזה

לכתבה המלאה

"מנוף לקבלת הסכמת הנאשם להסדר טיעון"

לפני כשנה נציב תלונות הציבור, השופט בדימוס דוד רוזן, מתח על מערך התביעה ביקורת חריפה על התנהלות דומה של הפרקליטות. באותו מקרה ביקשה הפרקליטות לעצור נאשם עד תום ההליכים נגדו. כשעתיים לאחר מכן הודיעו הפרקליטות וסנגוריו של הנאשם כי הגיעו להסדר טיעון לפיו הנאשם יודה באישום שיוחס לו, והתביעה תסתפק בימי המעצר שכבר ריצה - כך שיוכל להשתחרר עוד באותו יום.

"הבקשה למעצר עד תום ההליכים הוגשה לבית המשפט על מנת 'לקדם' הסדר טיעון בין הצדדים, וליתר דיוק כ'מנוף' לקבלת הסכמת הנאשם להסדר הטיעון", כתב רוזן, שקבע כי התלונה שהגישו הסנגורים נגד הפרקליטות הייתה מוצדקת.

השופט דוד רוזן בבית המשפט המחוזי תל אביב. יוני 2014. דרור עינב
ביקורת חריפה. רוזן/דרור עינב

מהמשטרה נמסר בתגובה: "כנגד החשוד יוחסו שישה אישומים של עבירות של קשירת קשר לפשע והונאה בכרטיס חיוב בנסיבות מחמירות. לאור האמור בית המשפט הורה על מעצרו עד לתום ההליכים. בין לבין, בחנו הצדדים כמקובל הסדר טיעון שלא צלח. בניגוד לנטען, אין כל קשר בין מעצרו לבין הליכי הסדר הטיעון, הליך שמתקיים באופן תדיר במסגרת המשפט הפלילי. במקביל, במסגרת הליך עיון חוזר במעצרו על ידי בית המשפט נדחתה בקשתו לחלופת מעצר והוא נותר עצור. ערר שהוגש על החלטה זו התקבל, והנאשם שוחרר בתנאים מגבילים. יודגש כי התביעה הבהירה בכל הזדמנות כי אינה מתנגדת לשחרור בתנאים מגבילים אלא טענה כי נדרשת חלופה טובה יותר, עמדה שהתקבלה אף על ידי בית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully