וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חתונת הדמים באפגניסטן: "עם מי נעשה שלום, עם אלו שמפוצצים אותנו?"

19.8.2019 / 11:11

הטבח בקאבול, שבו נרצחו 63 בני אדם, עורר זעם רב בקרב האזרחים ביחס למו"מ של ארה"ב עם טליבאן. על אף שדאעש קיבל אחריות, רבים מטילים אותה על האפגני. "למכור את הארץ הזו לרוצחים זה מעשה לא אנושי, ההיסטוריה לא תשכח זאת"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

אזרחים זועמים רבים באפגניסטן הביעו את פקפוקם בשיחות השלום עם טליבאן, בעקבות הפיגוע הרצחני בחתונה בבירה קאבול, בו נהרגו 63 בני אדם. רבים מההרוגים ומ-182 הפצועים היו נשים וילדים. על אף שטליבאן הכחיש את מעורבותו בטבח, אחד מני רבים שחוותה המדינה מוכת האלימות, רבים הפנו אליו את האצבע המאשימה.

"שלום עם מי? עם אלו שמפוצצים את החתונות, בתי הספר, האוניברסיטאות, המשרדים והבתים שלנו?", כתבה רדה אקבה, אזרחית אפגנית, בטוויטר. "למכור את הארץ הזו ואת העם הזה לרוצחים האלו הוא מעשה רצחני ולא אנושי. ההיסטוריה לא תשכח זאת".

הלוויות מתי הפיגוע בחתונה בקאבול שבאפגניסטן - ה-18 לאוגוסט. רויטרס
הלוויות המתים בפיגוע בחתונה בקאבול שבאפגניסטן, אתמול/רויטרס

טליבאן גינה את המתקפה, שהתרחשה באולם חתונות במערב הבירה, בשכונה שבה מתגורר המיעוט השיעי. שלוחת "המדינה האסלאמית" (דאעש) באפגניסטן, שהוציאה לפועל מתקפות קשות ברחבי המדינה, חלקן נגד השיעים שבהם היא רואה כופרים, קיבלה אחריות על פיגוע ההתאבדות.

אולם, העיתונאית סאנא סאפי פקפקה בהכחשה של טליבאן. "מי עוד מסוגל לנהוג בכזו אכזריות?", שאלה. "אז 'הסכם השלום' עם טליבאן לא הולך לשים קץ לשפיכות הדמים של אזרחים מהשורה?".

טוואב גורזנג, יועץ במשרד התחבורה, אמר כי המשא ומתן עם טליבאן נתן להם לגיטימציה. "אם טליבאן יקבל אלפי פעמים לגיטימציה דרך שיחות שלום, פשעי המלחמה והפשעים נגד האנושות שלהם ימשכו", הוא כתב בפייסבוק.

עוד בוואלה!

למרות אזהרות סין: 1.7 מיליון איש הפגינו בהונג קונג

לכתבה המלאה

החתן: "איבדתי תקווה"

הכלה והחתן שרדו את הפיגוע, אך איבדו בני משפחה רבים. "לא אוכל לשכוח את זה לא משנה כמה אנסה", סיפר החתן, שהזדהה בתור מירוואיס, לערוץ TOLO. הוא אמר כי אחיו, בן דודו וכמה מחבריו נהרגו. "אני לא יכול ללכת להלוויות, אני מרגיש חלש מאוד. אני יודע שזה לא סוף הסבל של אזרחי אפגניסטן, הסבל יימשך". אביה של הכלה סיפר כי 14 מבני משפחתו נהרגו.

לדברי החתן, "המשפחה שלי, הכלה שלי בהלם, הם לא יכולים אפילו לדבר. הכלה שלי ממשיכה להתעלף". הוא הוסיף: "איבדתי תקווה, איבדתי אח, איבדתי חברים, איבדתי קרובי משפחה. אני לא אדע עוד שמחה בחיי שוב".

אנשים מתאבלים על המתים בפיגוע החתונה בקאבול שבאפגניסטן - ה-18 לאוגוסט. רויטרס
אנשים מתאבלים בזמן הלוויות המתים בפיגוע באקבול, אפגניסטן. אמש/רויטרס

הן ארצות הברית והן טליבאן אמרו כי יש התקדמות ביניהם, אחרי שמונה סבבי שיחות שהתקיימו מאז השנה שעברה. לפי ההסכם הצפוי, טליבאן תתחייב שאפגניסטן לא תהפוך למקלט לארגוני טרור בינלאומיים בתמורה להסגת הכוחות האמריקניים מהמדינה, אחרי 18 שנות מלחמה.

טליבאן מסרב לקיים שיחות ישירות עם ממשלת אפגניסטן, שבה הוא רואה בובה אמריקנית, עד להשלמת הנסיגה, אבל הארגון הקיצוני צפוי להתחייב להסכם הפסקת אש ולפתיחת משא ומתן הם יציאת הכוחות הזרים. הממשלה בקאבול מתעקשת כי יש לכלול הפסקת אש כוללת בכל הסכם.

טביש פורוח, עיתונאי אפגני, הטיל גם הוא ספק בהכחשת האחריות של טליבאן לפיגוע. "הם האחראים בעיני האפגנים, הם הפכו מדינה של 30 מיליון איש לבית מטבחיים", כתב. "אסור לנו להיכנע לטרור של טליבאן".

אולם החתונה בו התרחש פיגוע, שנהרגו בו 63 אנשים, בעיר קאבול באפגניסטן. 18 באוגוסט 2019. רויטרס
הירסות אולם החתונה בו התרחש הפיגוע בקאבול, אפגניסטן. אמש/רויטרס

היום הבטיח הנשיא אשרף ראני להשמיד את כל "מקומות המפלט" של דאעש במדינה, עם ציון עגום של יום העצמאות המאה של המדינה. אתמול הוא אמר כי טליבאן לא יכול להתחמק מאחריות לפיגוע באולם החתונות.

בטליבאן, שהשליט משטר הלכה אסלאמי אכזרי בין 1996 ועד הפלתו ב-2001, תקפו היום את ארצות הברית ושאלו מדוע היא לא הצליחה לזהות את מחבלי דאעש לפני הפיגוע. בהצהרה אחרת של הארגון לרגל יום העצמאות, נכתב כי על הכוחות הזרים "להשאיר את אפגניסטן לאפגנים".

על רקע זה, שליח ארצות הברית לאיראן, המנהל את השיחות עם הטליבאן, אמר כי יש להאיץ את תהליך השלום בכדי לעזור לאפגניסטן להביס את דאעש.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר אתמול כי אפגניסטן "לא יכולה להיות מעבדה לטרור", ברקע השיחות על נסיגה אמריקנית פוטנציאלית מהמדינה, לאחר כמעט 20 שנות לחימה. "אנחנו נמצאים שם מסיבה אחת, אנחנו לא רוצים שזה יהפוך למעבדה... זה לא יכול להיות מעבדה לטרור", אמר טראמפ לכתבים לפני שהמריא מניו ג'רזי לוושינגטון הבירה. דבריו של טראמפ הגיעו לאחר שנפגש בשבוע שעבר עם יועציו הבכירים לביטחון לאומי ודן עמם בתכנית השלום, שעשויה לשים קץ למלחמה הארוכה.

"אנחנו מביטים אל אפגניסטן. אנחנו מדברים עם אפגניסטן, גם עם הממשלה וגם מדברים עם טאליבן. יש לנו שיחות טובות מאוד. נראה מה יקרה... אנחנו נחליט האם נישאר עוד או שלא", הוא אמר. הוא הוסיף כי הוא אינו סומך על אף אחד בשיחות. "זאת סיטואציה נוראית מה שקורה באפגניסטן", אמר. התכנית צפויה לכלול הפחתה משמעותית של הכוחות המוצבים במדינה, מ-15 אלף ל-8,000 או 9,000 בלבד, ולתת תוקף להתחייבויות של טליבאן למאבק בטרור במדינה, לפי מקורות הבקיאים בנושא.

(עדכון ראשון: 10:15)

אזרח תופס את ראשו בשולחן בחתונה בה התרחש הפיצוץ בו נהרגו 63 בקאבול שבאפגניסטן. 18 באוגוסט 2019. רויטרס
אולם החתונה בו אירע פיגוע ההתאבדות. קאבול, אפגניסטן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully