וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיטה, הסוחרים, החשודים: פרשת טלגראס - המדריך המלא

19.8.2019 / 6:10

המערכת שייסד עמוס דב סילבר הצליחה להפוך את הסחר בסמים בישראל לפעולה פשוטה שכל אחד יכול לבצע מהטלפון הנייד. אחרי שנמלט מהרשויות באוקראינה, נלכד והוסגר לישראל, המשטרה סימנה הישג נוסף במלחמתה ברשת שהוגדרה ארגון פשיעה. מורה נבוכים

עריכה: עמית שמחה

עם נחיתתו של עמוס דב סילבר בנמל התעופה בן גוריון אתמול (ראשון), משטרת ישראל רשמה לעצמה הישג נוסף במאבקה בטלגראס, הרשת שהפכה שם כמעט נרדף לסחר בסמים בישראל. סילבר, שהצליח להימלט מהשוטרים באוקראינה, נתפס יום לאחר מכן. במהלך היום בית המשפט בישראל כבר האריך את מעצרו ב-12 ימים נוספים. אלא שבשנתיים האחרונות צברה הרשת שהקים תאוצה, והפכה את הסחר בסמים בישראל לפעולה נגישה באמצעות הטלפון הנייד. כיצד פעלה הרשת? מדוע היא מוגדרת כארגון פשע? מה ניסה סילבר להשיג בהקמתה וכיצד הצליחה המשטרה לפצח את הפרשה?

מה זה בעצם טלגראס?

טלגראס היא פלטפורמה לסחר בסמים, בעיקר קנאביס אך גם סמים פסיכדליים, באמצעות אפליקציית המסרים המיידיים המוצפנת טלגרם. היא הציעה נוחות ושירות שעד אז היו מוכרים רק בעולם הסחורות החוקיות: הקונה היה נכנס לערוץ טלגרם שבו הסוחרים היו מציעים את מרכולתם. כדי לקנות מאחד מהם, הוא עובר עמו לשיחה פרטית מוצפנת, שם נדרש להזדהות כדי לוודא שהוא לא שוטר סמוי. בין היתר הוא נדרש בדרך כלל לשלוח צילום תעודה מזהה, תצלום ייחודי לבקש הסוחר, ולהעניק לו גישה כלשהי לחשבונותיו ברשתות חברתיות. לאחר שהסוחר התרצה, העסקה הייתה נסגרת, והשניים היו קובעים מקום מפגש ומוציאים אותה לפועל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ערוץ המפרסמים בטלגראס לפני סגירתו/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסוחרים היו חלק מהארגון?

לא. טלגראס בעצם שידכה בין הקונים לסוחרים עצמאיים. היא גבתה מהסוחרים סכום חודשי תמורת פרסום בערוצי המסחר השונים. פרסום בערוץ אזורי אחד, בכמויות של עד 50 גרם, עלה לסוחר 420 שקל בחודש, פרסום בערוץ "ארד" למכירת 250-50 גרם עלה 1,500 שקל בחודש. עבור ערוץ "כסף", שבמסגרתו ניתן היה למכור בין 250 גרם לקילו, שילמו הסוחרים 3,000 שקל בחודש, ועבור פרסום בערוץ "זהב", למכירות של יותר מקילוגרם, עלה 4,200 שקל בחודש. המספרים אינם מקריים - "420", בעיקר בארצות הברית, הוא שם קוד לעישון מריחואנה.

למה המשטרה מגדירה את חברי טלגראס ארגון פשיעה?

טלגראס הצליחה לספק את צרכני הקנאביס בזכות המערך שפעל מאחורי הקלעים. הארגון חולק ל-16 ענפים שונים בתחומי אחריות החל ממשאבי אנוש וכספים, דרך ענף אבטחה שתפקידו היה לוודא כי הסוחרים בפלטפורמה אינם שוטרים סמויים (להבדיל מאימות זהותם של הקונים, שנעשה על ידי הסוחרים עצמם), ועד אנשי מחשוב שסייעו לטייב את השירות. ענפים אחרים דאגו לערוצים בהם פורסמו ביקורות על הסוחרים ואיכות הסמים, ואף הופקדו על יישוב סכסוכים בין קונים לסוחרים. לתקופה מסוימת אף מונתה אחראית למניעת הטרדות מיניות.

המבנה ההיררכי של טלגראס הוא זה שהביא להכרזתו כארגון פשיעה, שמוגדר בחוק הישראלי: "חבר בני אדם שפועל בתבנית מאורגנת, שיטתית ומתמשכת לעבירת עבירות שלפי דיני ישראל הן מסוג פשע".

תפיסת ראשי טלגראס. יח"צ,
עץ הניהול של טלגראס כפי שפורסם על ידי משטרת ישראל בחודש מרץ/יח"צ

מה היה התפקיד של עמוס סילבר?

סילבר היה המייסד והוגה הרעיון. תחילה שידך בין קונים למוכרים באמצעות עמוד הפייסבוק שלו, עד בתחילת 2017 העביר לראשונה את המסחר לטלגרם. הוא קיבל לעבודה את ראשי הענפים השונים, ולפי עדויות שונות ניהל את הארגון ופיקח על כל הפעילויות. דמות משמעותית נוספת בהיררכיה היה אדם יוסי משי, שכינויו היה "גל", והיה האחראי העליון בכל נושאי הכספים. הוא טרם נתפס.

למה סילבר הובא רק עכשיו להארכת מעצר?

סילבר הוא אזרח ארצות הברית, ושהה שם בשנים האחרונות. עם פרוץ החקירה הגלויה, במרץ האחרון, הצליחה המשטרה לגרום לו להגיע לקייב - ושם הוא נעצר וישראל ביקשה את הסגרתו. הליכי ההסגרה לקחו כמה חודשים, אך ביום חמישי האחרון קבע בית המשפט האוקראיני באופן סופי כי ניתן להסגיר את סילבר לישראל בגין עבירות של סחר בסמים, ניהול ארגון פשיעה ועוד - אך לא בגין העבירות הכלכליות של הלבנת הון והעלמת מס.

הארכת מעצר למייסד טלגראס עמוס סילבר, 18 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
עמוס דב סילבר בדיון בהארכת מעצרו, היום/ראובן קסטרו

ביום שישי לפנות בוקר הצליח סילבר להימלט ממלוויו האוקראינים ולברוח משדה התעופה בוריספיל בקייב. הוא הצליח להגיע לעיר אומן, אך נלכד שם בשבת בבוקר. הוא נחת בישראל בלילה בין שבת לראשון, והיום בצהריים הובא להארכת מעצר. ההארכה היא שבקרוב מאוד יוגש נגדו כתב אישום.

ומה טוען סילבר להגנתו?

מאז נחת בישראל סילבר שומר על זכות השתיקה ולא משתף פעולה עם חוקריו. הוא אומר להם כי ימסור את גרסתו רק בפני בית המשפט. סנגורו, עו"ד אורי קורב, אמר היום בדיון הארכת המעצר כי "סילבר עומד למשפט, אבל גם למשפט ההיסטוריה. הוא אדם אידיאולוג, מוסרי, שגריר של רעיון שהוא שימוש במריחואנה. כל מטרתו היתה לעזור לאנשים חולים ונזקקים. אבסורד שראש הממשלה אמר השבוע, ולא בפעם הראשונה, שיפעל ללגליזציה, וכל ראשי המפלגות הולכים אחריו, וביד השנייה המדינה עוצרת את עמוס סילבר".

כמה כסף התגלגל בטלגראס?

על פי כתבי האישום שהוגשו נגד 27 מנהלים בארגון, בטלגראס פעלו כ-3,000 סוחרים וכ-200 אלף משתמשים. הפרקליטות מעריכה שרווחי הארגון הסתכמו ביותר מ-30 מיליון שקלים. עם זאת, לפי עדויות שונות הארגון החל להיות רווחי רק בחודשים האחרונים לפעילותו, וגם אז אפילו הדמויות הבכירות ביותר בארגון, לרבות סילבר, השתכרו בסדר גודל של עשרות אלפי שקלים לחודש.

לארגון היו מטרות מלבד עשיית כסף?

כן. טלגראס פעל במוצהר לקידום לגליזציה של סמים קלים, ואף ארגן אירועים המוניים שסבבו סביב עישון סמים במוצהר. לצד אירועים כמו "ליל הבאנגים הגדול", הארגון נהג לארגן משחקי "חפש את המטמון" עם מריחואנה, והגרלות של מריחואנה שנועדו למשתמשי קנאביס רפואי.

רגעי הבריחה של עמוס סילבר באוקראינה. אתר רשמי
רגעי הבריחה של סילבר בנמל התעופה בקייב/אתר רשמי

"הסיבה היחידה ששום דבר לא משתנה, למרות שכולם יודעים את האמת, זה משום שכולם ממשיכים לשחק את המשחק, כולם ממשיכים לשקר", אמר סילבר בראיון ל"מוסף הארץ" בספטמבר 2017, כחצי שנה אחרי הקמת טלגראס. "כל אחד שנעצר על וויד (קנאביס), כל אחד שנחקר על וויד, כל אחד שידברו איתו על וויד, התגובה האוטומטית שלו היא להסתיר. 'מה פתאום, לא עשיתי, לא עישנתי', ואם תפסו אז 'אני מצטער, אני לא אעשה את זה יותר'. זאת הגישה. והבנתי שהדרך היחידה לשנות את הגישה הזאת, היא לצאת עם זה בפומבי - אני מעשן".

איך המשטרה פיצחה את הפרשה?

למרות שטלגרם התפרסמה כאפליקציה בעלת הצפנה אמינה - המשטרה הצליחה לנצל את הגורם האנושי: היא תפסה את אחד מראשי הענפים בחשד לגידול מריחואנה, והצליחה להפוך אותו לסוכן. במשך יותר משנה הוא פעל בקדחתנות לתעד את מעשיו ולתעד ראיות נגד שותפיו לארגון. אותו סוכן הוא גם זה שפיתה את סילבר להגיע מארצות הברית לאוקראינה - שם נעצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully