וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנועת מטוס כל 2 דקות, 150 אלף מזוודות ביום: העומס בנתב"ג, הצצה מבפנים

16.8.2019 / 17:22

בשיא החום וכשמיליוני נוסעים עוברים בנתב"ג בחודשי הקיץ, עובדי נמל התעופה מתגברים משמרות ומקצצים הפסקות כדי להתמודד עם העומס: "אנחנו בשיא העונה, כולם יוצאים לחופש - ואנחנו לא". מה גילו עובדי המכס וכמה מזוודות פורק צוות? מאחורי הקלעים של נמל התעופה הגדוש

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: נועה לוי וליר שפיגלר

בעיצומה של עונת הטיסות, הישראלים צובאים על נמל התעופה בן-גוריון: בסך הכל, 5.5 מיליון נוסעים ישראלים צפויים לטוס במהלך החודשים יולי-אוגוסט. עד אחרי החגים - בשיא של כל הזמנים - יעברו עשרה מיליון ישראלים בנתב"ג. השנה הנוכחית כולה צפויה להסתיים עם יותר מ-25 מיליון נוסעים שעברו בנמל התעופה. מאחוריהם עומדים אלפי עובדים הכוללים פקחי טיסה, מאבטחים, אנשי מכס, צוותי קרקע, מכונאים, אנשי כיבוי והמשטרה וכן דיילים ודיילות. חלקם עובדים בחום הלוהט של בטן המטוס, אחרים הגבירו את המשמרות וקיצרו את הפסקותיהם - וכמעט לכולם ואין חופשות.

שוקי ללום, ראש משמרת מבצעים בנתב"ג, מעביר את הימים העמוסים של חודשי הקיץ במגדל הפיקוח של השדה. "אנחנו בעיצומה של עונת קיץ. פעם זה היה רק יולי-אוגוסט, עכשיו זה כבר מתארך עד לאוקטובר", הוא מעיד. "לפני עשור היינו מדברים על מיליון נוסעים בחודש. היום מדברים על שבירת שיא של שני מיליון נוסעים בחודש, ובשנה כבר 28 מיליון נוסעים. אנחנו עובדים הרבה יותר קשה בתקופה הזאת, מתגברים את כוחות האדם במשמרות, מגייסים עוד כוח אדם, עובדים 24 שעות ברציפות".

שדה תעופה בן גוריון 6 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
מעל 100 אלף נוסעים מדי יום ויותר מ-650 תנועות מטוסים/ראובן קסטרו
עומס בנתבג , אוגוסט 2019, חלק שני. ראובן קסטרו
"אנחנו מווסתים את התנועה, אבל לא הכול תלוי בנו"/ראובן קסטרו

מתחילת השנה עלתה תנועת הנוסעים בנתב"ג ב-6.8%. לטענתו של ללום, הצפי הוא שהנתון רק ילך ויגדל. "לוח הזמנים מאוד חשוב. בעונת הקיץ צפוף נורא. אנחנו תמיד גדלים במספר העובדים כדי לעמוד בעומס. אנחנו מנסים להוריד את העומסים בנתב"ג, והצלחנו בזה בתקופה האחרונה. אנחנו מווסתים את התנועה, אבל לא הכול תלוי בנו".

במסגרת תפקידו, ללום מנווט כניסות ויציאות של מאות מטוסים בכל יום. הוא והצוות שלו לא נחים לרגע, ואף שלא הכול תלוי בהם, הם עושים הכול כדי שהמטוס ימריא למהירות המרבית. "ציבור הנוסעים לא נחשף לכל הפעילות שלנו. אנחנו מתאמים את החניות, הכניסות והיציאות של המטוסים, את הפריקה ואת הפעילות על המטוס, את כל מה שצריך - מחולים שצריכים טיפול ועד לאמבולנסים", הוא מסביר.

עוד בוואלה!

ואז נשלפה חוברת המטרות הסודית: "לא זוכר שהפצצנו 'מטרת דיונה' בעזה"

לכתבה המלאה

"שוטפים פנים, שותים מים - ועוברים למטוס הבא"

לעתים גודש העבודה נתקל באתגר לא צפוי: כך, בשבוע שעבר אירעה תקלה במערכת מיון הכבודה בנתב"ג והביאה לעיכוב של עשרות טיסות. בסך הכל, על פי הנתונים של רשות שדות התעופה, בימים העמוסים של תקופת הקיץ בנתב"ג עוברים מדי יום מעל 100 אלף נוסעים, יותר מ-650 תנועות מטוסים - וכ-150 אלף מזוודות.

בחום לוהט שמגיע לפעמים ליותר מ-45 מעלות, משמש איציק בן נעים כ"נטל", כלומר האיש שפורק את המזוודות. הוא והצוות שלו עובדים תחת השמש, הקור והגשם. במהלך הקיץ העבודה הרבה יותר קשה, כך שהם תמיד מצוידים במגבות ובמגבונים כדי לנגב את הזיעה.

"לאחר הסיום אנחנו שוטפים פנים, שותים מים - ועוברים למטוס הבא", הוא מוסיף. "אנחנו פורקים בשיא הלחץ בין שמונה לעשרה מטוסים. העבודה מתחלקת לשישה אנשים בצוות. גשם, חום - אנחנו עובדים. כל צוות פורק קרוב ל-2,500 מזוודות, ובכל מטוס יש בממוצע כ-250".

עומס בנתבג , אוגוסט 2019, חלק שני. ראובן קסטרו
"כל צוות פורק קרוב ל-2,500 מזוודות, ובכל מטוס יש בממוצע כ-250"/ראובן קסטרו

גם מפעילי ציוד קרקע בבן-גוריון מרגישים היטב את העומס בחודשי הקיץ: מיכאל סירוטה ועידן שביט מספרים כי הם קיצרו את ההפסקות, עובדים הרבה יותר קשה ומרגישים במו ידיהם את הלחץ בנתב"ג. "יש יותר תנועה בקיץ. יש עבודה נון-סטופ וההפסקות שלנו יותר קצרות", הם מספרים. "אנחנו נותנים יותר מעצמנו, אבל אין לנו תלונות, אנחנו יודעים להתמודד על העומס. אנחנו בשיא העונה פה, כולם יוצאים לחופש, ואנחנו לא לוקחים חופשים בתקופה הזאת בגלל העומס".

בשעות עומס יש המראה או נחיתה בנתב"ג בכל שתי דקות. "פיזית, בעונה הזאת אנחנו עובדים יותר קשה. כמות הטיסות כפולה וכל עובד מטפל לפחות בעשרה טיסות ביום", הם מוסיפים.

"תופסים במכס פירות, ירקות, תרופות - ובעיקר סיגריות"

רוב הנוסעים ששוחחו עם וואלה! NEWS בנמל התעופה יצאו לחופשה עם המשפחות. רבים מהם טסו ליוון ששם, לדבריהם, הרבה יותר זול מנופש בארץ. אורי וגנר, שטס לכרתים עם שלוש הבנות והנכדים שלו, מסביר כי "יש פה חוויה של טיסה לנכדים. שם היה עולה לנו הרבה יותר, זה חצי מחיר מנופש". לדבריו, למרות העומס, "הכול עובד חלק ודופק כמו שעון". בנוגע להפרשי המחירים מסביר וגנר כי "ברור שיש את הקטע של לצאת לחו"ל, אבל זה לא רק זה: אנחנו משלמים הרבה פחות ומקבלים משהו אחר, שאין בארץ. אנחנו יוצאים כמובן לנופש גם בישראל, אבל לחופשה של שבוע וקצת הרבה יותר זול ביוון".

באותו היום שבו משפחת וגנר טסה לשבוע ביוון, האזרח האריתראי עלם החליט לעזוב את ישראל לתמיד אחרי עשור. בני משפחתו וחבריו הגיעו להיפרד ממנו לפני צאתו לטורונטו שבקנדה. "לא גירשו אותנו מהארץ, אבל אנחנו נאלצים לעזוב", אומר עלם. "זה פינוי מרצון. הדודים שלי והחברים באו ללוות אותנו. זה קשה לעזוב, הייתי רוצה להישאר פה אבל הגיע הזמן לעזוב".

בנתב"ג פועלות כיום כ-140 חברות תעופה הטסות ל-200 יעדים ברחבי העולם. מהנתונים עולה שטורקיה עדיין מובילה בטבלת היעדים הבינלאומיים כמדינת מעבר, אך דווקא יוון היא המדינה שאליה הישראלים טסים הכי הרבה השנה אחרי ארצות הברית, צרפת ואיטליה.

עומס בנתבג , אוגוסט 2019, חלק שני. ראובן קסטרו
בנתב"ג פועלות כיום כ-140 חברות תעופה הטסות ל-200 יעדים ברחבי העולם/ראובן קסטרו
עומס בנתבג , אוגוסט 2019, חלק שני. ראובן קסטרו
"פיזית, בעונה הזאת אנחנו עובדים יותר קשה. כמות הטיסות כפולה וכל עובד מטפל לפחות בעשרה טיסות ביום"/ראובן קסטרו

מי שאחראי על בדיקת המזוודות כשאנחנו חוזרים מהנופש הוא יורם אהרוני, אחראי המכס באולם הנוסעים בנמל. הוא מספר על ירידה במספר ניסיונות ההברחה של הישראלים - אך גם על עלייה בהברחת הסמים הקשים. "השנה שברנו שיאים", הוא מעיד. "אנחנו רואים את התנועה הערה בנתב"ג וזה כיף לראות את כולם יוצאים לחופשות ונהנים. אנחנו תופסים פירות ירקות, תרופות, ובעיקר סיגריות. בקיץ יש יותר תפיסות במכס ותנועה בלי הפסקה. אנחנו עובדים 24 שעות ברציפות בחודשי הקיץ בגלל כמות הנוסעים. עובדים יותר קשה ומגבירים עירנות".

לדבריו, רוב הנוסעים הם נורמטיביים. "מכל עשרות האלפים הנוסעים הנורמטיביים ביום, אנחנו צריכים לזהות את המבריחים שנטמעים עם כל השאר. לפי הממצאים שלנו, בשנים הקודמות היו יותר מבריחים, השנה הרבה פחות", הוא אומר.

המטרה, מסביר אהרוני, היא לשים יד על מי שמבריחים בצורה מסחרית. "בשלוש השנים האחרונות יש עלייה דרסטית בתפיסת סמים קשים. אנחנו עובדים עם אמצעים טכנולוגיים וגם משתמשים בניסיון של העובדים שלנו. יש כמובן טיסות שבודקים יותר מיעדים מסיומים שמהם אנחנו יודעים שהם מועדים לפורענות".

עומס בנתבג , אוגוסט 2019, חלק שני. ראובן קסטרו
"לפי הממצאים שלנו, בשנים הקודמות היו יותר מבריחים, השנה הרבה פחות"/ראובן קסטרו
עומס בנתבג , אוגוסט 2019, חלק שני. ראובן קסטרו
מתחילת השנה עלתה תנועת הנוסעים בנתב"ג ב-6.8%/ראובן קסטרו
עומס בנתבג , אוגוסט 2019, חלק שני. ראובן קסטרו
"אנחנו בשיא העונה פה, כולם יוצאים לחופש, ואנחנו לא לוקחים חופשים בתקופה הזאת בגלל העומס"/ראובן קסטרו
עומס בנתבג , אוגוסט 2019, חלק שני. ראובן קסטרו
עומס בנתבג , אוגוסט 2019, חלק שני/ראובן קסטרו
שדה תעופה בן גוריון 6 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
"אנחנו רואים את התנועה הערה בנתב"ג וזה כיף לראות את כולם יוצאים לחופשות ונהנים"/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully