וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיפלומטיה, ארכיאולוגיה, רפואה: המגמות המפתיעות בתיכונים

16.8.2019 / 18:43

הבנת יסודות האדריכלות, השתתפות בחפירות ארכיאולוגיות, ניהול סכסוכים וצפייה בניתוחים: מגמות חדשות יציעו השנה לתלמידי תיכון ברחבי הארץ לימודים מעשיים ותיאורטיים במקצועות שעד לא מזמן פגשו רק באקדמיה

צילום: חדשות 13, עריכה: ליר שפיגלר

לא רק מתמטיקה, אנגלית ולשון: בשנה הקרובה ייפתחו עשרות מגמות ייחודיות בתיכונים שונים ברחבי הארץ, בהן יוכלו תלמידים להתנסות במקצועות שעד עתה המפגש הראשוני עמן יכול היה להתרחש רק לאחר קבלת ציון גבוה בבחינה הפסיכומטרית, כמו רפואה, אדריכלות, הנדסת בניין וארכיאולוגיה. אז אילו תיכונים מציעים את המגמות היחודיות והחדשות? מה כוללות תכניות הלימוד? ומה השפעתן בהמשך על הלימודים הגבוהים?

"אסותא" מגיע לגבעתיים

תיכון קלעי בעיר גבעתיים יפתח לראשונה מגמת רפואה בבית הספר, כחלק משיתוף פעולה אסטרטגי עם בית החולים אסותא וסניפיו ברחבי הארץ. במסגרת הלימודים יחשפו התלמידים לעבודה בבית החולים, לצוות בית החולים ולציוד המקצועי - ויצפו בניתוחים, צנתורים ופרוצדורות רפואיות נוספות. במסגרת הלימודים תלמידי המגמה ילמדו את מקצועות מדעי החיים בהיקף של 15 יחידות לימוד, הכוללים התמקדות בביולוגיה כמקצוע מוביל ב"מדעי הבריאות" המקנה בונוס לאוניברסיטה, לצד פרקטיקום: התמחות "במערכות רפואיות" שתכלול גם פרויקט גמר וכן סיורים להתנסויות בבתי החולים ובמרכזים הרפואיים ובמד"א. מגמה זו תפתח עבור בני הנוער המתעניינים בעולם הבריאות והרפואה אפשרות להעשיר את הידע שלהם בתחום ולסיים את שנות לימודיהם במסלול זה עם תכנים שיאפשרו להם להשתלב במערכת הבריאות בארץ. בנוסף, תלמידי בית הספר ישולבו בפעילויות של מחויבות חברתית בקהילה, סיוע לקשישים ובעלי צרכים מיוחדים ועוד, וכך לשיתוף הפעולה בין ביה"ס לרשת אסותא תהייה תרומה נוספת לתחומי הרפואה המונעת והטיפול בקהילה.

עוד בוואלה!

הביקור בוטל, השעבוד הושלם: טראמפ מצייץ ונתניהו עובר לדום

לכתבה המלאה
אסותא, רמת החיל. ראובן קסטרו
שיתוף פעולה בין התיכון לבין "אסותא"/ראובן קסטרו

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים בירך על הצעד ומסר: "בשנים האחרונות נפתחו בבתי הספר בגבעתיים מגמות חדשות ומתקדמות, שנועדו לחשוף את התלמידים שלנו, כבר בשלב לימודיהם בתיכון לתעשייה המתקדמת. מגמות כמו סינית, סייבר, נחשון, המגמה החדשה לרפואה ואחרות, כשכולן בליווי מקצועי של החברות המובילות את התחום ברמה הבינלאומית, מאפשרות לתלמידים בנוסף ללימודים התיאורטיים, לחוות בפועל איך הדברים מתרחשים בעולם האמיתי".

אדריכלות והנדסת בניין באופקים

התיכון הממלכתי-דתי שבילי אית"ם שבעיר יפתח השנה מגמת אדריכלות והנדסת בניין, כאשר הלימודים במגמה הם בבחירה בין 5 ל-10 יח"ל. במסגרת המגמה יילמדו נושאים כגון השיקולים שמנחים את האדריכל בעבודתו ויישומם בעבודה יצירתית, היכרות ולימוד שפת האדריכלות, הבנת תהליך ההקמה של מבנים, הטכנולוגיה הדרושה, הקניית הרגלי עבודה ולימוד תוכנות אדריכלות מקצועיות. במקביל, נוצר בבית הספר קשר עם המחלקה לאדריכלות במכללת ספיר בשער הנגב, והחל שיח בעניין היתכנות של שיתוף פעולה וליווי מקצועי של המכללה לתלמידי המגמה (הזמנה לתערוכת בוגרים, הרצאת אורח של מרצים, הצעת עבודת מתרגל לתלמידים וליווי אקדמי שיעזור לתלמידים לבנות תיק עבודות לקראת סוף י"ב, ועוד).

ארכאולוגיה ומדעים נפגשים במוזיאון באשדוד

החל משנת הלימודים הקרובה, תיפתח לראשונה בארץ מגמת 5 יח"ל בארכאולוגיה ומדעים שתילמד במוזאון לתרבות הפלישתים ובמעבדות שבמקיף ג' באשדוד. המגמה תיפתח במסגרת תכנית לימודים חדשה לבגרות שיזם המוזיאון ושאושרה על ידי משרד החינוך בשם "צופן תרבות". בעיר הדרומית החליטו לנצל את קיומם של אתרים ארכאולוגים חשובים בתחום השיפוט של העיר כגון תל אשדוד, אשדוד-ים והמצודה שלצידה, גבעת יונה, תל מור ואתרים קטנים נוספים, אשר יאפשרו לתלמידים לימודים מעמיקים בנושא, הן ברמה התיאורטית והן ברמה המעשית, ויזמנו להם קשר בלתי אמצעי עם הזהות המקומית ומחויבות לשימור והנחלת מורשת העיר לדורות הבאים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חומה מהמאה ה-8 לפני הספירה שהתגלתה בחפירות באשדוד, 2013/מערכת וואלה!, צילום מסך

הלימודים יתקיימו במוזיאון לתרבות פלשתים, שם יעמוד לרשותם מרכז מחקר שיכלול ספרייה ומחשוב ובמעבדה מדעית בבית הספר מקיף ג', ובנוסף הם יצאו מן הכיתות לאתר הארכיאולוגי אשדוד-ים ברשותו של ד"ר אלכסנדר פנטאלקין מאוניברסיטת תל אביב, כך שלצד למידה תיאורטית, ייהנו תלמידי המגמה מהתנסות מעשית בארכאולוגיה: התלמידים יצטרפו לחפירות בשטח וייקחו חלק פעיל בהן וגם בבדיקות הממצאים במעבדות השטח, תוך למידה על השימוש שעושה הארכיאולוג בכלי המחקר בתחומי מדעי הטבע והסביבה. אופייה הבינתחומי של התוכנית מאפשר שילוב עם מסלולי הלימוד השונים המוצעים בחטיבה העליונה בנושאים משיקים כמו כימיה, ביולוגיה, תנ"ך, תיאטרון, שימושי מחשב ועוד. בתכנית הלימודים ישתלבו מרצים אורחים מחוגי הארכאולוגיה באוניברסיטאות בר אילן, תל אביב ובן גוריון.

דיפלומטיה באנגלית בקרית אונו

מגמת דיפלומטיה ותקשורת כבר קיימת ברחבי הארץ, אך בתיכון בן צבי שבקרית אונו החליטו השנה להציע את לימודי הדיפלומטיה כלימודים שיתקיימו בשפה האנגלית. תכנית הלימודים שמציע התיכון מורכבת מ-15 שעות שבועיות: 3 שעות בכתה י', 6 שעות בי"א ו-6 שעות נוספות בי"ב, הכוללות לימוד קומפוזיציה של מיומנויות תקשורת, תרגום מאנגלית לעברית ולהפך של טקסטים וקליפים, ניהול סכסוכים, דיבייטינג, הצגת עצמך באנגלית וייצוג בית הספר ומדינת ישראל בארץ ובעולם. מדובר במגמה של חמש יחידות עם בונוס של עשרים נקודות כמו כל מגמה אחרת. מי שמבקש ללמוד במגמה מחויב להיבחן ברמת חמש יחידות באנגלית, להגיע לפחות עם ציון 90 מהחטיבה ולעבור ראיונות אישיים.

מנהלת המגמה רותי ברדנשטיין אמרה בשיחה עם וואלה! NEWS כי "הייחודיות של המגמה היא שהיא נלמדת בשפה האנגלית. זה הדבר הבא: אם עד עכשיו למדו אנגלית כמטרה - ללמוד את השפה, ואיך לכתוב חיבור ודקדוק - הצעד הבא הוא עם הפנים קדימה. היום כבר מבינים שמה שחשוב בעולם התקשורת והדיפלומטיה הוא תקשורת באנגלית, לא רק לכתוב ולהבין טקסט אלא איך לתקשר, להציג את עצמך, לבנות מצגת, לכתוב אימיילים, לנהל צוות ולעמוד במצבי לחץ לא בשפת האם שלך. אנגלית היא שפה בינלאומית. אם אין אנגלית אז אי אפשר להתקיים". למגמה יש שיתוף פעולה עם אוניברסיטת ייל כחלק מתכנית שנקראת "Path Way" המפגישה בין בתי ספר שונים מרקעים שונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully