וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש ליכוד וממיסדות הבית היהודי: ועדת ההיתרים החדשה של המבקר

12.8.2019 / 15:59

מתניהו אנגלמן הודיע כי ימנה לוועדת ההיתרים שמונה חברים בהם השופטות בדימוס שרה פריש ונחמה מוניץ שישמשו כיו"ר, וכן מנכ"ל משרד האוצר לשעבר שמואל סלבין. גורם הבקי בעבודת המבקר לוואלה! NEWS: "הוא מסתכל על הוועדה כגורם שהוא יכול להכתיב לה את פעולותיה"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אביב אירגז

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, משנה את הרכב ועדת ההיתרים. ששת חברי הוועדה הנוכחיים אמורים לסיים את כהונתם בחודש הבא, וחלקם ביקשו מפורשות שלא להאריך אותה לתקופת כהונה נוספת. זאת, על רקע חילוקי הדעות מול אנגלמן סביב סירובה של הוועדה לאשר לראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל מימון מאנשי עסקים לצורך הגנתו המשפטית.

בהודעת משרד המבקר המדינה שמתפרסמת היום (שני) הודגש שהוועדה אינה כפופה למבקר המדינה. למרות זאת, גורם הבקי היטב בעבודת מבקר אמר לוואלה! NEWS על הרכב הוועדה החדש שמינה אנגלמן: "הוא מסתכל על הוועדה כגורם שהוא יכול להכתיב לה את פעולותיה. אם אתה רוצה לשנות משהו, אתה מביא אנשים בתפיסת העולם שלך".

מבקר המדינה הנכנס, מתניהו אנגלמן במהלך הצהרה לתקשורת לאחר היבחרו 3 ביוני 2019. דוברות הכנסת - יצחק הררי, אתר רשמי
"גורם שהוא יכול להכתיב לה את פעולותיה". אנגלמן/אתר רשמי, דוברות הכנסת - יצחק הררי

המבקר הודיע שימנה לוועדה שמונה חברים, מתוכם שתי שופטות בדימוס שישמשו יושבות ראש הוועדה. הראשונה היא שופטת השלום בדימוס שרה פריש, שפרשה מכס השיפוט ב-1994, והייתה משך עשור נשיאת מכללת "שערי משפט".

פריש הייתה בגרעין המייסד של מפלגת הבית היהודי, ואף פיקחה על טוהר בחירות הפריימריז של המפלגה ב-2012. באותו זמן לקחה חלק בצוות מיוחד שמינה שר הפנים דאז, אלי ישי, ונועד "להוציא את כל המסתננים מישראל בתוך שלוש שנים". ב-2011 היא פיקחה על טוהר הבחירות גם בפריימריז למפלגת העבודה. בנוסף בשנת 2017 מונתה על ידי שר החינוך הקודם, נפתלי בנט, לחברת ועדת האיתור למנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג). אותה ועדה היא שהמליצה לשר על שני מועמדים. אחד מהם היה מתניהו אנגלמן, שאף נבחר לתפקיד. כיום היא בעלת משרד עורכי דין פרטי ומכהנת כנשיאת בית הדין של ההסתדרות הלאומית.

עוד בוואלה!

בעקבות המתקפות: שרים בליכוד דורשים מנתניהו לפטר את השר סמוטריץ'

לכתבה המלאה
השופטת בדימוס שרה פריש. ברני ארדוב
שופטת בדימוס. פריש/ברני ארדוב

היו"ר השנייה, השופטת בדימוס נחמה מוניץ, כיהנה כשופטת מ-1989 ועד פרישתה ב-2015 מבית המשפט המחוזי בנצרת. חודשים לאחר פרישתה מונתה לבדוק טענות למקרי אלימות והטרדה נגד נשים בקק"ל. היא מצאה כי הטיפול בקרים אלו בארגון היה בלתי מספק, וכי כל מטרתו הייתה להביא "שקט תעשייתי".

לפני כמה חודשים מונתה מוניץ על ידי שרת התרבות מירי רגב לעמוד בראש ועדה ציבורית שתבחן את חלוקת הכרטיסים לטקס המשואות הממלכתי בהר הרצל. זאת, לאחר שמבקר המדינה הקודם מתח ביקורת חריפה על התנהלות משרדה של רגב סביב הטקס שנערך לציון שנת ה-70 למדינה ב-2018.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השופטת בדימוס מוניץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

חבר נוסף שימונה לוועדה הוא שמואל סלבין, שהיה בשנות ה-80 וה-90 מנכ"ל משרד האוצר ומשרד העבודה והרווחה, ויועצו של ראש הממשלה דאז יצחק שמיר. מאז שימש בתפקידים ציבוריים שונים ובהן מנכ"ל המועצה הציבורית לשלום הילד וחבר הוועדה לתכנון ולתקצוב של המל"ג. ב-1999 הוצב סלבין במקום ה-15 במפלגת המרכז, אך לקראת בחירות 2006 ו-2009 התמודד בפריימריז בליכוד. ב-2009 הוא הוזכר כמועמד המועדף על בנימין נתניהו במחוז ירושלים, אך הפסיד. בשנים האחרונות מכהן סלבין כיו"ר חברת "סלע קפיטל נדל"ן".

בראיון שנתן ל"גלובס" ב-2017, התייחס סלבין גם לחקירות ראש הממשלה ואמר: "אני לא יודע מה קורה בחקירות, אני כן יכול לומר שנתניהו שאני מכיר הוא לא איש מושחת. מאז הניצחון הגדול שלו ב-2015, כשאנשי השמאל הבינו שאי אפשר להפיל אותו בקלפי, הם החליטו להפעיל עליו לחץ משפטי פלילי. השיטה כזאת: הם זורקים חכות לתוך המים, ומקווים שיצליחו לדוג משהו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מנכ"ל משרד האוצר לשעבר. סלבין/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד מינוי שמביא אנגלמן מהמל"ג הוא ישראל תיק, חבר המועצה ועמית במכון החרדי למחקרי מדיניות, שהיה בעבר מנהל אגף החינוך בעיריית בית"ר עילית. תיק מונה למל"ג על ידי שר החינוך הקודם בנט, והיה לנציג החרדי הראשון אי פעם במועצה. אליו יצטרף מרדכי כהן, מנכ"ל אוניברסיטת תל אביב לשעבר שכיום משמש נציג ציבור בבית הדין הארצי לעבודה.

בוועדה החדשה יכהן גם עו"ד עדן בר טל, שהיה מנכ"ל משרד התקשורת מ-2009 עד 2013. בעברו הרחוק, בתחילת שנות ה-90, היה עוזרו של השר רחבעם זאבי (גנדי), כיום משמש בר טל יו"ר הוועדה לחיוב אישי במשרד הפנים. מדובר בוועדה שבסמכותה לקבוע אם הוצאות כספיות ברשויות מקומיות נעשו שלא כדין, ובמקרים המתאימים לחייב את נושאי המשרה האחראים לכך להשיבן מכיסם הפרטי.

במשרד המבקר מתגאים בכך שלראשונה תהיה נציגות בוועדה ליוצאי אתיופיה. הכוונה היא לרב ד"ר שלום שרון, ראש הקתדרה לחקר יהדות אתיופיה במרכז האקדמי אונו ומרצה באוניברסיטת בר אילן. החברה השמינית בוועדה היא ד"ר אסתר לוצאטו, "מומחית בעלת שם עולמי בתחומי עריכת פטנטים, חברת המועצה המקומית עומר ויו"ר עמותת 'יחדיו' מייסודה של קרן רש"י העוסקת בקידום והרחבת שירותים חברתיים בכל אזור הדרום".

עדן בר טל. נמרוד סונדרס
עוזרו של גנדי לשעבר. בר טל/נמרוד סונדרס

המבקר אנגלמן אמר עם ההודעה על הרכב הוועדה החדש: "היום עשינו את הצעד הראשון בדרך ליישום רפורמה המקדמת ביקורת בונה ואיכותית. העצמת הרכב הוועדה למתן היתרים תאפשר שילוב של מומחים מתחומים שונים (משפט, כלכלה וניהול ציבורי) לצד הרחבת מגוון הדעות ופתיחת הוועדה לקבוצות שונות בחברה. הוועדה תפעל ללא משוא פנים והיא אינה כפופה בהחלטותיה אלא למרות הדין. הוועדה היוצאת השלימה קדנציה מלאה בת שנתיים ואני מבקש להודות לחברי הועדה על תרומתם למנהל התקין בישראל".

המבקר אנגלמן התייחס גם לרפורמה שבכוונתו ליישם במשרד: "כמבקר המדינה אני דוגל בביקורת מקיפה, מעמיקה ובונה המתמקדת בליבת העשייה של הגוף המבוקר", אמר. "אנו נפעל במלוא העוז, ככתבו וכלשונו של החוק, ולפיו על המבקר לפרט בדוח הביקורת כל פגיעה בטוהר המידות וכל ליקוי או פגיעה בחוק, אך יחד עם זאת יפרט ליקויים על פגיעה בעקרונות חסכון ויעילות ויציין שיפור או פעולות בולטות לטובה הראויות לדעת המבקר להיכלל בדין וחשבון. עבודת המטה לגיבוש הרפורמה תושלם בהקדם ותוצג לציבור כמקובל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully