וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר הפגישה עם נתניהו: השר סמוטריץ' לא יפוטר מתפקידו בממשלה

במהלך פגישתם נזף ראש הממשלה בשר התחבורה לאור התבטאויותיו החריפות נגדו בסוגיית ההפרדה המגדרית בעפולה וסגירת הר הבית ליהודים בתשעה באב. גורמים בליכוד קראו מוקדם יותר לפטר את סמוטריץ', אך הביעו חשש כי צעד כזה יחזק את הימין המאוחד

עריכה: רענן פוגל

סמוטריץ' נגד נתניהו - עדכונים אחרונים:

  • נתניהו נועד עם סמוטריץ' והחליט לא לפטר אותו מהממשלה
  • גורמים בליכוד: נתניהו מתלבט אם לפטר את סמוטריץ' בשל התבטאויותיו
  • לטענת הגורמים: חשש שהמהלך יוביל להתחזקות הימין המאוחד

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (שני) עם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' והחליט לא לפטר אותו מהממשלה ומהקבינט. זאת על רקע דרישתם של שרים לפטרו בעקבות הביקורת קשה שמתח נגד נתניהו בצל החלטת בית המשפט בסוגיית ההפרדה המגדרית בעפולה, ופתיחת הר הבית למתפללים יהודים במהלך תשעה באב.

הפגישה הסתיימה לאחר 40 דקות, במהלכה נזף נתניהו בסמוטריץ'. אחרי השיחה ניהל השר שיחת ועידה עם חבריו למפלגה איילת שקד, נפתלי בנט ורפי פרץ ותיאם איתם את הבהרה שישמיע הערב באירוע השקת הקמפיין, לאור דרישת נתניהו.

גורמים בליכוד טענו כי נתניהו התלבט אם לפטר את סמוטריץ', וכי יש זעם גדול על התבטאויותיו ועל הצורה שבה נאמרו. מצד שני, כך לטענת הגורמים, יש חשש שפיטורים של סמוטריץ' רק יחזקו את הימין המאוחד. אחת ההצעות שהועלו היא לפטר את סמוטריץ' רק מהקבינט אך לא מהממשלה.

במהלך היום ערך נתניהו התייעצויות סביב האפשרות לפטר את סמוטריץ'. בין היתר, שוחח עם יו"ר ש"ס אריה דרעי שטען כי זו פיטוריו מהקבינט או מהממשלה יהיו טעות, אבל הסכים שעל סמוטריץ' להתנצל על הסגנון. דרעי אמר לנתניהו כי "סמוטריץ' שותף טוב. צריך לנזוף בו אבל לא לפטר אותו".

בצלאל סמוטריץ' בבינתחומי הרצליה, 12 במרץ 2019. ראובן קסטרו
דרישה לפטרו. סמוטריץ'/ראובן קסטרו

אתמול, עם החלטת המשטרה שלא להתיר כניסת יהודים למתחם הר הבית במקביל לתפילות חג הקורבן המוסלמי בצל העימותים שפרצו במקום, סמוטריץ' תקף נגד המהלך אך נמנע מלהזכיר ישירות את ראש הממשלה. "סגירת הר הבית ליהודים בתשעה באב היא בושה וחרפה, מהסוג שמזכיר לנו על מה אנחנו צמים היום", צייץ בטוויטר. "ההחלטה להיכנע לטרור ולאלימות הערבית במקום הקדוש ביותר לעם היהודי היא השורש לאובדן ההרתעה גם ביתר הגזרות". עם זאת, עמיתיו של סמוטריץ' בימין המאוחד קראו לראש הממשלה להתערב ולשנות את ההחלטה במהירות.

נתניהו מצדו, הגיב בשעות הערב לדברים ודחה על הסף את הביקורת. לדבריו, ההחלטה לפתוח את ההר התקבלה בשבוע שעבר. "אני לא מתרשם מכל ההמלצות של קבינט הטוויטר, צייצנים וצייצניות למיניהם. מנהיגות זה אחריות ונחישות", אמר נתניהו.

אלא שסמוטריץ' לא הסתפק בכך. מאוחר יותר, עת פורסמה החלטת בית המשפט המחוזי בנצרת לאסור הפרדה מגדרית בהופעה שתוכננה עבור הציבור הדתי בעפולה, נקט שר התחבורה לשון חריפה יותר ותקף את מערכת המשפט ואת ראש הממשלה נתניהו. "זו מערכת משפט מטומטמת, סליחה שלמרות מעמדי לא מוצא מילה מעודנת יותר", כתב סמוטריץ' בטוויטר. "טמטום פרוגרסיבי פונדמנטליסטי". שר התחבורה הוסיף: "מאחר שחסידי משילות אנחנו - לא נפתור עצמנו בלגלגל את האחריות על המשפטנים: ראש ממשלה חלש שמאה אחוז מהטרלול הזה מתרחש במשמרת שלו. אפס מנהיגות. אפס משילות. דינה זילבר היא ראש הממשלה האמיתי".

עוד בוואלה!

מחכים שעות בנתב"ג: "יכול להיות שנחזור הביתה, זו עוגמת נפש"

לכתבה המלאה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך טקס האזכרה לחללי אלטלנה, בית העלמין נחלת יצחק, תל אביב 18 ביוני 2019. ראובן קסטרו
שורה של מתקפות. נתניהו/ראובן קסטרו

לאחר מכן חידד סמוטריץ' את דבריו והוסיף בטוויטר: "מבין שיש מי שנעלבו בשביל ראש הממשלה על הציוץ הזה. אני מאלה שלא מפסיקים לשבח אותו על יכולותיו המדיניות. אבל אי אפשר לתת לו קרדיט על כל מה שטוב כאן ולפטור אותו מאחריות למה שרע. עשר שנים הוא נותן למערכת המשפט לחרב את המדינה הנהדרת שלנו. עד עכשיו הוא אפילו התגאה בכך שהוא מנע כל תיקון".

בהתייחסות אחרת של סמוטריץ' לסוגיה, שב השר על האשמותיו נגד ראש הממשלה, והדגיש את אחריותו של נתניהו לנושא. "הלוואי ויכולתי לצפות מראש הממשלה לצאת להגנתו של הציבור הדתי ולקרוא את היועץ המשפטי לממשלה, שאנשיו מובילים את הכפיה החילונית הפונדמנטליסטית הזו, לסדר. אבל הוא עסוק בלחפש כעת את המנדטים שלהם ואין לו זמן לטפל במצוקותיהם", אמר. "אני קורא לכלל המפלגות הדתיות להודיע כעת לראש הממשלה כי יתנו את כניסתם לממשלתו אחרי הבחירות בביצוע תיקוני החקיקה הנדרשים כדי לשים סוף לכפיה החילונית הזו ולאפשר לציבור הדתי לחיות על פי אמונתו".

על פי מחקר של ד"ר עופר קניג מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, בעבר לא הייתה סמכות לראש הממשלה לפטר שרים, ובמקרים קיצוניים כל הממשלה הייתה צריכה להתפטר על מנת לפטר שר אחד. ב-1962 תוקן החוק, וראש הממשלה קיבל את הסמכות לפטר שרים. מאז ועד היום, פוטרו 22 שרים. ראש הממשלה שרון עשה את עשה את השימוש הנרחב ביותר בסמכות הפיטורים, כשפיטר שמונה שרים.

(עדכון ראשון: 13:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully