וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחץ כבד להסגרת המחבלים: כך מתנהל המצוד לאחר הפיגוע הקטלני

8.8.2019 / 11:53

טרם הובהר מה היה דפוס הפעולה שעל פיו נהגו המחבלים, אך הערכות הן כי רב"ט דביר שורק עלה על טרמפ, ניסה להתנגד לחוטפים שרצחו אותו בדקירות והשליכו את גופתו בצד הדרך. שב"כ שהופקד על החקירה, מפעיל בין השאר אנשי סייבר כדי לצמצם את זמן המצוד אחר החוליה הנמלטת

צילום: רוני כנפו, אריה סביר/TPS, עריכה: ניר חן

משפחתו וחבריו של החייל רב"ט דביר שורק בן ה-19 התקשרו לצה"ל ולמשטרה סמוך לחצות כדי לדווח על היעלמותו, זאת לאחר שנותק עמו הקשר כבר בשעות הערב. ואולם זה כבר היה מאוחר מדי - הצעיר כבר נרצח על ידי חוליית מחבלים.

עוד לא ברור עדיין מה היה הדפוס שעל פיו נהגו המחבלים, אך הערכות הן כי שורק עלה אל טרמפ שבו ישבה חוליית הטרור ולאחר זמן קצר כשהבין שנחטף החל להתנגד לחוטפיו. אלה נבהלו, רצחו אותו בדקירות והשליכו אותו בכביש בצד הדרך. את גופתו איתרו גששי צה"ל בשעה 2 וחצי לפנות בוקר בגוש עציון.

בדומה לדפוסי פעולה בעבר, אלו המחבלים לא היו נבהלים, הם היו חוטפים את החייל או מסתירים את גופתו כדי לנהל מאוחר יותר משא ומתן לשחרור אסירים ביטחוניים מבתי הכלא בישראל. מטרה שלשמה קמו חוליות טרור רבות ברחבי יהודה ושומרון.

סריקות הכוחות במרחב כפר פג'אר 8 באוגוסט 2019. דובר צה"ל
להפעיל לחץ כבד על השטח ולגרום למחבלים לעשות טעויות. סריקות הכוחות, היום/דובר צה"ל

עם זאת, במערכת הביטחון לא שוללים דפוסי פעולה אחרים. עם מציאת הגופה כבר היה ברור לגורמי הביטחון בהם צה"ל, שב"כ והמשטרה כי המחבלים נמלטו מהזירה שעות לפני כן וכל מה שנותר הוא לנהל חקירה מעמיקה ובמקביל לערוך מצוד, להפעיל לחץ כבד על השטח ובעיקר לגרום למחבלים הנמלטים לטעויות ממקום מסתורם.

בצה"ל החליטו על תגבור נוסף של כוחות חי"ר במרחב יהודה ושומרון ועל החקירה מופקד שב"כ שמפעיל את כל משאביו בהם מרכזי שב"כ ואנשי סייבר כדי לאתר פיסות מידע בפאזל. הערכות הן כי הפיגוע לא התממש כפי שחוליית המחבלים רצתה ובציר ההימלטות בוצעו טעויות. החוקרים מנסים להתחקות אחרי הטעויות ולאתר את המחבלים שהפכו למבוקשים וירדו למחתרת.

עוד באותו נושא בוואלה! NEWS

דביר מעפרה נסע לקנות מתנה לרב - ונרצח בפיגוע בגוש עציון

לכתבה המלאה

מתחילת השנה סוכלו למעלה מ-300 פיגועים ביו"ש

חמש שנים חלפו מאז חטיפת שלושת הנערים גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואיל יפרח, מצומת גוש עציון. הזמן לכאורה מקהה את החושים, אך ארגוני הטרור לא הורידו לרגע את הרגל מהגז ומכונת סיכול הטרור של שב"כ פעלה נגד חוליות שהודו בחקירתן שהתכוונו לחטוף אזרחים וחיילים.

בחברה הפלסטינית ישנן חוליות צבאיות אלימות שפועלות תחת מידור גבוה. לרוב, חלק מחבריה נעצרים ואף מסגירים את חבריהם. אולם ישנם כאלה שחומקים מהרדאר ומוציאים אל הפועל פיגוע. טרם ידוע לאיזה ארגון טרור משתייכים מבצעיו אך דפוסי הפעולה מלמדים כי מדובר בפעילי חמאס.

דביר שורק החייל בן ה- 18 שנדקר למוות בציר בין מגדל עוז לאפרת 8 באוגוסט 2019. צע, אתר רשמי
הערכות הן כי נחטף והתנגד לחוטפים ואז נרצח בדקירות. דביר שורק/אתר רשמי, צע

רוב חוליות הטרור של חמאס מקבלות הדרכה, סיוע במימון, ארגון ותכנון משתי מפקדות טרור עיקריות של הארגון: האחת בלבנון בראשות סלאח אל עארורי והשנייה ממפקדת יו"ש בעזה. שתיהן מורכבות ממחבלים פלסטינים שחלקם שוחררו בעסקת גלעד שליט ועסוקים מבוקר עד ערב בגלגול וקידום תשתיות טרור ביהודה ושומרון נגד אזרחי ישראל וחיילי צה"ל.

במסגרת אותה מלחמה בטרור שמנהלים שב"כ וצה"ל נעצרו בשנת 2018 יותר מ-3,000 חשודים בטרור, 406 כלי נשק הוחרמו ונתפסו יותר משני מיליון שקלים שהיו מיועדים למימון טרור. בשנת 2018 סיכל שב"כ יותר מעשרה פיגועי חטיפה ברמת מוכנות שונה.

מתחילת שנת 2019 ועד חודש אפריל נעצרו יותר מאלף פלסטינים ונתפסו למעלה משלוש מאות כלי נשק. לפי נתוני מערכת הביטחון שב"כ סיכל מתחילת 2019 ועד לחודש אוגוסט יותר מ-300 פיגועים ברחבי יו"ש.

סריקות הכוחות במרחב כפר פג'אר 8 באוגוסט 2019. דובר צה"ל
סריקות של כוחות צה"ל/דובר צה"ל

במטרה לייעל את פעילות צה"ל ברחבי יהודה ושומרון החליט מפקד האוגדה תת אלוף ערן ניב בסיוע גורמי אמ"ן, פיקוד המרכז התקשוב וגורמים נוספים בצה"ל - להקים את פרויקט חטמ"ר דיגיטלי. תכליתו - הקמת מצלמות ואמצעי איסוף מתקדמים בהיקף נרחב במוקדי החיכוך והצירים המרכזיים וחמ"ל מיוחד שיודע לנתח את המידע באלגוריתמים מתקדמים כדי לסכל טרור בזמן אמת או לסייע מאוחר יותר לחקירת פיגועים. האזור בו בוצע הפיגוע מרושת במצלמות.

כעת פועלים בשב"כ ובצה"ל לצמצם את משך המצוד, זאת מפני שברגע שהמבוקשים מצליחים להתמקם במקום מסתור איכותי מבחינתם, הם עשויים להקשות על המרדף וגוררים אחריו שבועות ארוכים ואף חודשים של מאמץ ביטחוני. בצה"ל היו רוצים למנוע את הדבר.

סריקות הכוחות במרחב כפר פג'אר. דובר צה"ל
סריקות הכוחות, היום/דובר צה"ל

כבר עתה אומרים במערכת הביטחון כי מדובר בעניין של זמן עד שיתברר מי עומד מאחורי הפיגוע ומי הם שולחיו. לאחר מכן יגיע הרגע בו תידרש הממשלה להגיב. אם מדובר בפיגוע בשליחות חמאס האם הממשלה תגיב לפיגוע הרצחני רק ביו"ש או שתעתיק את התגובה לרצועת עזה ותגבה מהנהגת הארגון מחיר כבד. כל פיגוע שכזה יכול להיות כדור שלג בתקופה בעלת נפיצות ביטחונית גבוהה בכלל הגזרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully