וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איתור כלי הרצח או DNA: מה ניתן ללמוד מהוצאת גופת נאוה אלימלך

5.8.2019 / 21:29

מומחים מתחום הזיהוי הפלילי מסבירים כי ניתן לבצע בדיקות DNA שנים אחרי המוות, אך הטכנולוגיה לא הייתה קיימת בעת רצח בת ה-12. לדבריהם, ההחלטה לפתוח את קברה לאחר 37 שנים חריגה: "ייתכן שבודקים את אזורי החיתוך כדי לבדוק כלי שנמצא". הערכה: הרוצח חי ובעל עבר פלילי

צילום: יותם רונן והתאגיד, עריכה: עמית שמחה

לאור סימני השאלה העולים מפתיחת קברה של נאוה אלימלך בת ה-12, כ-37 שנים לאחר שנרצחה, מסביר מומחה מז"פ (מחלקת זיהוי פלילי) כי גם לאחר שנים רבות יש עדיין שורת בדיקות שניתן לעשות. "DNA זו מולקולה מאוד יציבה שנשארת לאורך זמן", אומר המומחה, בכיר לשעבר במערך המז"פ של משטרת ישראל. "אפילו למומיות אפשר להוציא DNA, וגם טביעות אצבע בתנאים מסוימים נשמרות המון שנים".

אף שהטכנולוגיה של השוואת DNA קיימת כבר עשרות שנים, היא לא הייתה בשימוש בזמן הירצחה של אלימלך, בשנת 1982. לדברי אותו בכיר לשעבר, השימוש הראשון בטכנולוגיה הזו נעשה רק ב-1986.

יכול להיות שהבדיקה נוגעת לזיהוי כלי הרצח?

"באופן עקרוני התשובה היא כן. בקנדה היה בתחילת שנות ה-80 מקרה של זוג רצחני שהיה חוטף נערות צעירות, מתעלל בהן והורג אותן. לימים עלו עליהם כחשודים והם הכחישו כל קשר, אבל בדירה שלהם מצאו על ידי שימוש באמצעים אופטיים מיוחדים טביעות אצבע של הנערות שנרצחו. אז תחשוב למשל על מצב דומה".

שוטרי לה"ב 433 בבית העלמין בחולון מוציאים את שרידי גופתה של נאוה אלימלך. אתר רשמי
"בדרך כלל רק מוציאים דגימה". פתיחת קברה של אלימלך/אתר רשמי

מומחה נוסף מתחום המז"פ, ששוחח עם וואלה! NEWS וביקש להישאר בעילום שם, התייחס לסיבה האפשרית של הוצאת הגופה מהקבר. "ברמה העקרונית, אם זה כדי להפיק את ה-DNA שלה, אז יכול להיות שיכלו לוותר על הוצאת הגופה, כי ברגע שיש את ה-DNA של ההורים, אפשר לקבל פחות או יותר לפחות חצי מה-DNA שלה".

הוא הוסיף כי "גם במקרה שבאמת צריך את ה-DNA שלה אני לא מבין למה להוציא את כל הגופה. בדרך כלל מה שעושים במקרים כאלה זה רק להוציא דגימה".

בנוגע לאפשרות שהבדיקות נוגעות לכלי הרצח, ולא בהכרח ל-DNA, אמר כי "מכיוון שהגופה בותרה בדרך מסוימת ובכלי ייחודי, אולי מסור, ייתכן ובודקים את אזורי החיתוך כדי לבדוק כלי שנמצא ויכול להיות קשור לרצח".

עוד בוואלה!

גנץ בביקורת מרומזת על סרטון שהפיץ לפיד: לאמץ סגנון שונה מנתניהו

לכתבה המלאה
נאוה אלימלך ז"ל. חטיבת דובר המשטרה
"מקרה שזעזע את כל המדינה". נאוה אלימלך/חטיבת דובר המשטרה

בית המשפט התיר למשטרה להוציא את גופתה של אלימלך מקברה כדי לבצע פעולות חקירה, אחרי ההחלטה שהתקבלה ביחידה הארצית למאבק בפשיעה החמורה והבינלאומית (יאחב"ל) בלהב 433, לאחר בחינה מחודש של תיק החקירה והממצאים שנאספו במהלך השנים. הגופה הוצאה מהקבר אמש בתיאום עם משפחת אלימלך והיא הועברה למכון לרפואה משפטית באבו כביר. החקירה מתנהלת בליווי פרקליטות מחוז תל אביב.

במקביל, בחדשות 13 דווח כי ההערכה היא שרוצחה של אלימלך עדיין בחיים. לפי פרופיל המשטרה החשוד אמור להיות תושב המרכז כבן 70, עדיין בחיים, ובעל רקע פלילי. כמו כן, פורסם כי יותר ממאה בלשים, בעיקר סמויים, פועלים במסגרת התיק.

מנהל המכון למדע פורנזי, אבנר רוזנגרטן, אמר מוקדם יותר היום לוואלה! NEWS כי פתיחת קברה של אלימלך עשויה להעיד על כך שבימים הקרובים יימצא קשר בין חשוד ברצח למעשה. "זה יותר מירייה באפלה", טען. "אני חושב שיש להם מידע יחסית מוצק, או ראייה יחסית מוצקה, שכבר נבדקה ויש אינדיקציה שתוביל לנאוה אלימלך".

"לדעתי מצאו עצם, או עצמות, ואני מניח שמצאו את זה אצל מישהו, ורוצים להשוות את זה ל-DNA של נאוה עצמה, למרות שאפשר להשוות את זה גם ל-DNA של האימא", הוסיף רוזנגרטן. "יכול להיות שעשו את ההשוואה לאמא, וראו שיש התאמה, ורוצים להשוות גם לנאוה עצמה. זו ההנחה שלי". רוזנגרטן ציין כי "ייתכן שמצאו גם כלי ששימש לרצח שגם עליו יש DNA".

קברה של נאוה אלימלך בבת ים. ראובן קסטרו
קברה של אלימלך בבת ים/ראובן קסטרו

מזל אלימלך, אמה של נאוה, סיפרה כי היא חשה חוסר נוחות לאור העניין הפתאומי בפרשה, זאת בעקבות התחושה שנשכחה. "אני איבדתי ילדה פרח, עברתי את השואה שלי בישראל", אמרה. "יש לי תקווה שימצאו את הרוצח, לי ולכל המשפחה. היא נרצחה באכזריות. אני מקווה שייצא הצדק לאור. אני מקווה שכל המשפחות יידעו מה קרה ליקרי לבם".

אפרת, אחותה של נאווה, אמרה כי פתיחת החקירה לא הזכירה לה נשכחות, שכן תעלומת הרצח של אחותה מלווה אותה ואת משפחתה מדי יום. "אנחנו חיים עם זה 37 שנים, זה לא עזב אתנו", אמרה. "זה שפותחים קבר, זה משהו מהסרטים שהיינו רואים. אנחנו לא יודעים אם אנחנו מחללים את הקבר, אנחנו כבר לא יודעים. זה מקרה שזעזע את כל המדינה. אני לא מבינה איפה הייתה המדינה הזו עד עכשיו, אף אחד לא דאג לנו לטיפול פסיכולוגי".

רצח שהסעיר את המדינה

אלימלך נרצחה כשהייתה בת 12, וגופתה נמצאה בחוף הים בהרצליה. ב-20 במרץ באותה השנה היא יצאה מבית משפחתה שבבת ים. היא השאירה פתק להוריה כי היא הולכת לחברה, אלא שמעולם לא הגיעה לביתה. במשך יותר משבוע נערכו אחריה חיפושים נרחבים - עד שביום העשירי נמצאה בחוף בהרצליה שקית ניילון ובה ראשה של הילדה. בימים שלאחר מכן נמצאו חלקים נוספים מגופתה בחוף בצפון תל אביב.

בעקבות הרצח, שעורר סערה ברחבי המדינה, הקימה המשטרה צוות חקירה מיוחד שמנה כ-40 חוקרים ואף הוגדר "כגדול בתולדות המשטרה". עם זאת, לא היה קצה חוט בידי החוקרים, וחלקים מגופת הילדה אף נשלחו למעבדה בלונדון.

קברה של נאוה אלימלך בבת ים. ראובן קסטרו
קברה של אלימלך בבת ים/ראובן קסטרו

במהלך החקירה נעצר תושב בת ים, שהתברר כי צילם תמונות של אלימלך וחברותיה. עם זאת, חיפוש בביתו הסתיים ללא ממצאים. החשוד הורשע בפדופיליה וריצה עונש מאסר. חשודים נוספים נעצרו ב-1998 אולם גם הם שוחררו מחוסר ראיות.

זאת ועוד, במהלך שנות החקירה עלו השערות כי הרצח בוצע ממניע לאומני. בשנת 1983, נעצר תושב עזה בחשד למעשה אך הוא שוחרר מחוסר ראיות. הרמטכ"ל דאז רפאל איתן טען כי המעשה בוצע על רקע לאומני כמבחן כניסה לארגון טרור אולם במשטרה הסתייגו. עם זאת, ב-2001 אמר יצחק גטניו, שוטר שהיה בצוות החקירה המקורי של הרצח, בריאיון בגלי צה"ל כי גם שב"כ מצא ראיה תומכת לסברה.

לדבריו, ערבי שנכלא על עבירות פליליות סיפר למחבל שחלק עמו את התא כי ביצע את הרצח. אותו מחבל שמשתף הפעולה סיפר עליו כבר שוחרר בינתיים ליהודה ושומרון, ומשם ברח לירדן. בדיקת החוקרים העלתה כי האיש אכן שהה בשכונה בה נעלמה אלימלך, אך הוא לא נחקר על ידי שום גוף, ובין הרצח לשנת 2001 הוא מת מסיבה שעד כה טרם התבררה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully