וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיל, הגבול והגזע: העימות הדמוקרטי השני הבליט את הפערים במפלגה

31.7.2019 / 6:25

הלילה הראשון בסבב העימותים השני הציב לראשונה את הסנאטורים הפרוגרסיבים וורן וסנדרס על במה אחת - ובמוקד עמדו המתחים בינם לבין המועמדים המתונים יותר. אלה תיארו את תכניות השניים כ"התאבדות פוליטית המשחקת לידי טראמפ", אך סנדרס הבהיר: אני רץ כדי לשנות את המדינה

הסבב הראשון: עימות נערך בין עשרה מחברי המפלגה הדמוקרטית, השואפים להתמודד מטעמה על הנשיאות ב-2020;/צילום: רויטרס

עימות שני נערך הלילה (רביעי) בין חברי המפלגה הדמוקרטית השואפים להתמודד מטעמה על נשיאות ארצות הברית בבחירות 2020. עשרה מהמועמדים השתתפו בעימות שערכה בדטרויט רשת CNN, בעוד היתר יופיעו בערב העימות השני שיתקיים מחר. עבור חלקם, זאת תהיה הזדמנות אחרונה לצבור מומנטום - רף התמיכה שיבטיח הזמנה לעימות השלישי שייערך בספטמבר צפוי להיות גבוה יותר, ורק חצי מהמועמדים צפויים להמשיך אליו. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר כי הוא יצפה בעימות, והעריך כי ג'ו ביידן - שישתתף בחלקו השני של העימות - יהיה לבסוף המועמד מטעם המפלגה.

במוקד העימות עמדו כמה מפגשים מסקרנים, ובראשם עימות ראשון בין הסנאטורית ממסצ'וסטס אליזבת וורן והסנאטור מוורמונט ברני סנדרס, שניים מהמתמודדים הבכירים במרוץ, החולקים תפישת עולם דומה. בעימות הקודם השתייכו השניים לשתי קבוצות מתמודדים שונות, ועד כה נמנעו מלתקוף אחד את השני. מלבד שניהם, הערב כלל גם את מריאן וויליאמסון, אף היא מועמדת פרוגרסיבית, וכן כמה מהקולות המתונים יותר במפלגה, כמו ג'ון דילייני, ג'ון היקנלופר, טים ראיין, סטיב בולוק ואיימי קלובשר. בין שתי הקבוצות הללו נמצאים גם המועמדים הצעירים, פיט בוטיג'ג' ובטו או'רורק, הנחשבים לכוכבים עולים במפלגה, אשר קורצים למצביעים פרוגרסיבים ומתונים כאחד.

ואכן, הבידול בין המתונים והפרוגרסיבים עלה עם תחילת העימות. כבר בהצהרות הפתיחה שלהם תקפו וורן וסנדרס את המערכת הפוליטית והכלכלית שלטענתם היא מושחתת ופועלת לטובת העשירים והתאגידים. המועמדים המתונים יותר, מנגד, הציגו קו אחר: בולוק, מושל מונטנה, דחה את "כלכלת המשאלות", ואילו מושל קולורדו אמר כי הדמוקרטים יכולים לפתור בעיות ללא הרחבה של פעולות הממשלה.

אליזבת וורן, ברני סנדרס ופיט בוטיג'ג' בעימות הדמוקרטי השני בדטרויט, 30 ביולי 2019. רויטרס
סנדרס בעימות, הלילה/רויטרס

בהמשך התקיים דיון ארוך בנוגע לביטוחי הבריאות - נושא מפתח נוסף המבדיל בין המועמדים המתונים והפרוגרסיבים. לאחר שדילייני כינה את הצעתו של סנדרס לביטוח בריאות לכולם "התאבדות פוליטית", קרא לו סנדרס: "אתה טועה" - והתחיל חילופי דברים בין כל עשרת המועמדים. טראפ ורפובליקנים אחרים תיארו את תכניות הרפורמה של הדמוקרטים בתחום כקיצוניות.

בטו או'רורק, שייצג בקונגרס את טקסס, עמד בסירובו לקרוא לדה-קרימינליזציה של הברחת הגבול באופן לא חוקי על ידי מהגרים, ואמר כי הוא יתמוך בשינוי מדיניות ההגירה של ארצות הברית - אך גם הבהיר כי הוא "מצפה ממי שמגיע לכאן לעקוב אחר החוקים שלנו". לדבריו, אם ייבחר לנשיא, הוא יגן על מבקשי מקלט ועל אנשים שהוברחו למדינה באופן לא חוקי, לרבות ילדים.

לעומתו, מועמדים אחרים קראו לאי-הפללה מוחלטת של העבירה. וורן טענה כי החוקים הקיימים העניקו לנשיא טראמפ "את הכוח לפרק משפחות" בגבול. סנדרס אמר כי הוא אינו מחשיב נשים וילדים שצעדו אלפי מיילים כעבריינים, והוסיף כי טראמפ ביצע דמוניזציה לכל המהגרים.

עוד בוואלה!

המקצועות שייעלמו ואלו שמרוויחים יותר: נתוני שוק העבודה בישראל נחשפים

לכתבה המלאה

"עליונות לבנה - טרוריזם"

מושל קולורדו לשעבר היקנלופר האשים את סנדרס כי המדיניות שלו קיצונית מדי לבית הלבן, וכי הדבר עשוי לשחק לידיו של טראמפ. האחרון השיב כי הסקרים מראים כי הוא מנצח את טראמפ בכמה מדינות מפתח במערב התיכון, והוסיף כי ינצח את הנשיא המכהן כי הוא "מזויף".

גם נושא המתח הגזעי בארה"ב עלה בעימות. וויליאמסון אמרה כי אזורים עניים ומאוכלסים במיעוטים נופלים קורבן לשנאה קולקטיבית אשר רק מעמיקה את הבעיות. בתשובה לשאלה איך תיאבק בגזענות לבנה, אמרה וורן כי היא תתייחס לכך כ"טרוריזם מבית", והאשימה את טראמפ במדיניות לא שוויונית בכלכלה ובחינוך. בוטיג'ג', המכהן כראש עיריית סאות' בנד באינדיאנה, אמר שכמי שעומד בראש קהילה מעורבת, "הפילוג הגעזי חי בתוכי".

סנדרס אמר כי בכוונתו לפעול כנשיא כדי לחזק את יחסיה של ארצות הברית עם האו"ם ויתמקד בדיפלומטיה - לא פעילות צבאית. בתשובה לשאלה מה מפריד בין עמדתו זאת לבין זו של טראמפ המתנגד לכך שאמריקה תהיה "השוטר של העולם", ענה הסנאטור כי טראמפ הוא "שקרן פתולוגי". היקנלופר ביטא אף הוא תמיכה בנתיב הדיפלומטי. בוטיג'ג' התחייב מצידו להוציא את צבא ארצות הברית מאפגניסטן - שם הוא עצמו שירת - בתום השנה הראשונה שלו בבית הלבן. הוא ציין כי בקרוב החיילים שיישלחו לשם עוד לא נולדו בעת נפילת מגדלי התאומים - האירוע שהוביל ליציאה למלחמה.

משתתפי העימות הדמוקרטי השני בדטרויט, 30 ביולי 2019. רויטרס
כל משתתפי העימות השני, הלילה/רויטרס

גם נושא גילם של המועמדים עלה בעימות, אף שהמועמדים נמנעו מלהתחפר בו. בוטיג'ג' בן ה-37, הצעיר מבין המועמדים, נשאל על כך ביחס לסנדרס בן ה-77, וענה כי על המועמדים לחשוב לא על הגיל אלא על החזון. הוא חזר על קריאתו ל"דור חדש" של מנהיגים דמוקרטיים. אם ביידן או סנדרס ייבחרו, הם יהיו הנשיאים הזקנים אי פעם.

הערות הסיכום העלו אף הן את המתח שבין קבוצת המתונים לבין הפרוגרסיבים הוותיקים. ג'ון דילייני, שהתעמת עם וורן וסנדרס, אמר כי על הדמוקרטים להציע "פתרונות אמיתיים, לא הבטחות בלתי אפשריות" כדי להביס את טראמפ. אולם, וורן אמרה מנגד כי על המפלגה הדמוקרטית להיות "המפלגה הגדולה של השינוי המבני". סנדרס, מצידו, אמר כי הוא רץ במטרה "לשנות את צורת המדינה ולעמוד לצד מעמד העובדים באמריקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully