וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התובעת מקליפורניה שהיממה את ביידן חולמת על הבית הלבן

9.7.2019 / 13:57

הפוטנציאל של הסנאטורית בת ה-54 בפריימריז הדמוקרטיים נראה חסר גבולות. היא מתהדרת בסיפור אישי מרתק ובכריזמה ולא מפחדת לחשוף את צלקות העבר שלה, שמשקפות את ההיסטוריה של ארה"ב כולה. האריס לא מתרגשת מהספקנים לגבי נשיאה שחורה ומבטיחה: "יש לי את היכולת לעשות זאת"

רויטרס

קמלה האריס לא יכולה לשכוח את האישה השחורה המבוגרת שפגשה באייווה בעת קמפיין הנשיאות של ברק אובמה ב-2008. "אני זוכרת שהיא אמרה לי: 'הם לא הולכים לתת לו לנצח'", שחזרה האריס. "היא לא רצתה ללכת לכינוסי המפלגות כי היא לא רצתה להתאכזב". עבור האריס היה זה רגע מכונן, ששרטט מחדש את האופן שבו אמריקנים רבים, ובהם שחורים, ראו את המועמדים למשרה הבכירה ביותר במדינה.

12 שנים לאחר מכן, כשהפוליטיקה האמריקנית שוב עוסקת בענייני גזע ומגדר, האריס מבקשת מאזרחי ארצות הברית להרחיב שוב את הגדרתם למועמד לנשיאות. "לפעמים לוקח זמן לגרום לאנשים לראות שזה אפשרי", הסבירה בריאיון עם סוכנות הידיעות "אי-פי", שבמהלכו דיברה על גזע ומעמדה כאישה שחורה בדרך למועמדות לנשיאות.

לקריאה נוספת בנושא
הדמוקרטים עטו על ביידן, וטראמפ יכול לחכך את ידיו בהנאה
מתקפה נגד ביידן בעימות הדמוקרטי: "שיתפת פעולה עם גזענים"
איראן, הגירה - וכמעט אף מילה על טראמפ: העימות הדמוקרטי הראשון

קמלה האריס, 6 ביולי 2019. AP
"לוקח זמן לגרום לאנשים לראות שזה אפשרי". האריס/AP

הסנאטורית בת ה-54 מקליפורניה מאמצת את המעמד ללא בושה או נימה של התנצלות ושוזרת בקמפיין את ההיסטוריה הפרטית שלה. אולם כשמקומה במרוץ התחזק, האריס מצאה עצמה כמוקד להשמצות גם מכיוון בניו של הנשיא דונלד טראמפ. אלו מזכירות את אותן ההאשמות שתלו טראמפ ואחרים על אובמה, הנשיא השחור הראשון במדינה.

האריס רואה בכך את המחיר שהיא משלמת בניסיון לפרוץ מחסומים רבי שנים. "כששוברים דברים נפצעים, מדממים ונחתכים", אמרה. "כשהחלטתי לרוץ, הבנתי לגמרי שזה לא הולך להיות קל. אבל אני יודעת שאם אני לא על הבמה, יש קול מסוים שלא יקבל ייצוג. יש נקודת מבט, ניסיון חיים, חזון שחייב להיות מושמע ונוכח על הבמה הזאת, ואני יודעת שיש לי את היכולת לעשות זאת".

היא נולדה לאם ממוצא הודי ואב מג'מייקה ונכנסה למרוץ 2020 לנשיאות עם פוטנציאל שנראה כחסר גבולות: סיפור אישי מרתק, ייחוס פוליטי, ניסיון ויכולת של תובעת והשאיפה למשוך תמיכה משמעותית מנשים שחורות שהן עמוד השדרה של המפלגה. ואולם, חודשי הפתיחה של הקמפיין לא עברו חלק. האריס נאלצה להתמודד עם שאלות מליברלים על עברה כתובעת בקליפורניה וקיבלה ביקורת על שנהגה בזהירות ובאיפוק. בנוסף לכך, סבב גיוס הכספים שלה ברבע השני התמהמה מאחורי ביידן ופיט בוטיג'ג', ראש עיריית סאות' בנד שבאינדיאנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ג'ו ביידן, 6 ביולי 2019. AP
נבהל בעימות עם האריס. ביידן/AP

לאחרונה התחזק מעמדה בזכות ביצועיה בעימות הטלוויזיוני מול ביידן, הנחשב למועמד המוביל בפריימריז המפלגה הדמוקרטית. היא מתחה ביקורת חריפה על כך ששיבח את עבודתו בשנות ה-70 עם שני סנאטורים מהמפלגה, שהביעו תמיכה בהפרדה גזעית וכן האשימה אותו על התנגדותו יחד עם אותם מחוקקים להסעת תלמידים שחורים לבתי ספר בשכונות לבנות. המועמדת סיפרה כי גם היא סבלה כילדה מההסעות, וביידן בתגובה נראה מבוהל. מאוחר יותר טען כי לא היה מוכן למתקפה מצד יריבתו, בעוד היא רמזה כי עליו היה להתכונן.

"אנשים רוצים לדעת מה קרה שם על הבמה. לא התכוונתי לעמוד ולתת לאנשים לשכתב את ההיסטוריה", אמרה. "אנחנו לא יכולים לכתוב את הפרק הבא ולשכוח מה היה בפרק הקודם. זה לא דבר שמישהו יצר, זה חלק מהזהות שלי". הרגע הזה היה מרשים, ולא רק בגלל שהחליש את ביידן כמועמד המוביל.

האם ארה"ב מוכנה לנשיאה שחורה?

גישתה של האריס והנכונות שלה לחשוף את הצלקות האישיות שלה שמשקפות את ההיסטוריה של אמריקה כולה, מהווה שינוי לעומת הקמפיין הראשון של אובמה, בו הוא לרוב הציג עצמו כדמות פוסט-גזענית. האמירות הבולטות ביותר שלו בנושא כמועמד היו כשנאלץ לענות על שאלות בנוגע לכומר מעורר המחלוקת שלו, ג'רמייה רייט. כמה מיועציו של הנשיא לשעבר חששו בזמנו כי העיסוק בכך עלול להכשיל את מועמדותו.

אובמה כיהן בבית הלבן במשך שתי קדנציות, אולם ניצחונותיו לא השקיטו את המתיחות הגזעית. יש שיגידו שהיא דווקא התפרצה במהלך כהונותיו והחמירה עם כניסתו של טראמפ לתפקיד.

האריס נאלצה להתמודד עם אותן שאלות לגבי גזעה ומוצאה כמו אובמה, מה שגרם ליריביה לקפוץ במהירות להגנתה. יחד עם זאת, עולים ספקות אם ארצות הברית באמת מוכנה לבחור באישה שחורה.

"יש לה עדיין הרבה עבודה כדי להבטיח את קולם של האמריקנים", אמרה לינדה וולטרס, תושבת קרוליינה הדרומית בת 55. לדבריה, השאלות על הרקע של האריס הן הוכחה לכך. "זה ברק (אובמה) מההתחלה. קמלה תצטרך לשחרר אנשים מהפחד שלהם".

הנשיא לשעבר אובמה קיבל 3 מיליון דולרים עבור הרצאה באיטליה. רויטרס
מעמדו כמנהיג העולם החופשי לא חדל את הגזענות. אובמה/רויטרס

המועמדת מצדה הכירה בתגובות העוקצניות והעידה כי היו כמה רגעים במהלך המרוץ שהיו כואבים במיוחד. "בשבילי זה אישור של מה שהרבה מאיתנו יודעים - צריך ללמוד עוד הרבה כדי לדעת מי אנחנו", אמרה והוסיפה כי היא מסרבת להיות בעמדה המחנכת בעצמה. "ברגעים שאני עייפה מהכול אני אומרת לעצמי: 'תראי, את לא רצה להיות פרופסורית להיסטוריה'".

ג'יל לואיס, עורך דין מדאלאס שהייתה חברתה של האריס לאחווה באוניברסיטת הרווארד, טענה כי השאלות על הבחירה בה אומרות יותר על הבוחרים מאשר עליה כמתמודדת. "כשנשים ואנשים לא לבנים מוכנים לייצג את עצמם, כל שעליהם לעשות זה להצביע וזה קורה", הסבירה לואיס. "אנשים עוצרים את עצמם. המכשול הוא חוסר האמונה של אנשים לגבי הכוח שלהם".

בחודש שעבר האריס העלתה מדרגה בקמפיין בקרב מצביעים שחורים, כשהדגישה את קשריה כבוגרת הרווארד למכללות שחורות ותשע האחוות השחורות המשפיעות במדינה. במקביל, כמה מיועציה מכירים בעובדה שכמו אצל אובמה ב-2008, חלק מהמצביעים השחורים ממתינים לראות אם האריס תוכל לנצח מועמדים לבנים בשלבי הפריימריז המוקדמים כדי להוכיח את יכולתה כמועמדת.

האריס הבהירה כי היא מודעת לספקות בנוגע למועמדותה והמוכנות של המדינה להכיר בה כמועמדת. "תמיד יהיו ספקנים. זה לא חדש לי", הדגישה. אחריה שמילותיה נתלו באוויר, נשאלה: אז איך את עושה את זה? "אני מנצחת", ענתה והנהנה בראשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully