וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדי להימנע מהוצאה להורג: מתכנן פיגועי 11 בספטמבר מוכן להפיל את סעודיה

חאלד שייח מוחמד הביע נכונות לשתף פעולה עם תביעה שהגישו קורבנות פיגועי ה-11 בספטמבר נגד סעודיה אם יוסר האיום שיוטל עליו עונש מוות. זאת, אף שבעבר הוא אמר שהוא "מקווה למות כשהיד". אדם המעורה בתביעה הסביר את השינוי בעמדתו: "הרבה השתנה בשנים האחרונות"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

חאלד שייח מוחמד, הנחשב למוח שמאחורי פיגועי ה-11 בספטמבר 2001, הביע נכונות לסייע לתביעה של קורבנות המתקפה נגד ערב הסעודית אם הממשלה הפדרלית לא תבקש להטיל עליו עונש מוות - כך דווח אמש (שני) ב"וול סטריט ג'ורנל". הצעתו של מוחמד פורסמה לראשונה ביום שישי כשהוגשה תביעה פדרלית המבקשת להטיל על ערב הסעודית את האחריות לתכנון הפיגועים שהביאו למותם של כמעט 3,000 בני אדם. בריאד מכחישים האשמה זו.

עורכי דין מטעם התביעה במשפט פנו לשלושה מבין חמישה האסירים הכלואים במפרץ גואנטנמו שהואשמו בקשירת קשר לביצוע הפיגועים. בתגובה לפנייה, פרקליטו של מוחמד הודיע שהוא לא יסכים להעיד בשלב זה, אך "בהיעדר גזר דין מוות פוטנציאלי ניתן יהיה לדון בשיתוף פעולה רחב הרבה יותר".

מדובר בשינוי חד בעמדתו של הטרוריסט מאז יוני 2008, כשמוחמד הפריע לדבריו של שופט צבאי שכינה את ההליך "משפט של עונש מוות", וההביע נכונות למות כקדוש מעונה. "זה מה שאני מקווה לו", אמר אז מוחמד, על פי הדיווח. "רציתי להיות שהיד במשך הרבה זמן".

חאלד שייח' מוחמד המוח מאחורי פיגועי ה-11 בספטמבר אחרי שנתפס ב-1 במרץ 2003 בפקיסטן. AP
כבר לא רוצה להיות שהיד. חאלד שייח' מוחמד/AP

"הרבה קרה בעשר השנים האחרונות", הסביר אדם המעורה בהליכים בגואנטנמו בריאיון ל"וול סטריט ג'ורנל". "הנאשמים בפיגועי ה-11 בספטמבר לא מעוניינים להפוך לשהידים כמו שהיו פעם".

הארווי רישיקוף, שהיה האחראי מטעם הפנטגון על פיקוח ההליכים המשפטיים בתיקי האסירים מגואנטנמו, החל לבחון עסקאות טיעון אפשריות עם הנאשמים בפיגועי ה-11 בספטמבר שבמסגרתן הם יקבלו מאסרי עולם. זאת, בעיקר בגלל החשש שהעינויים שהם עברו ב-CIA, סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית, עלולים למנוע את הרשעתם. שר ההגנה דאז ג'יימס מאטיס פיטר את רישיקוף זמן קצר אחרי שפורסם כי התקיים משא ומתן על עסקאות טיעון, אך טען כי אין קשר בין הדברים.

ג'יימס קרינדלר, אחד הפרקליטים המייצגים את הקורבנות בתביעה, אמר: "אנחנו מנסים לא להשאיר אף אבן לא הפוכה. אבל מי יודע אם הם אי פעם יעידו או יהיו כנים או ישתפו פעולה?".

(עדכון ראשון: 8:37)

עוד בוואלה!

סודות 11 בספטמבר: הדוח החשאי שעלול לטלטל את יחסי ארה"ב וסעודיה

לכתבה המלאה
זירת אסון התאומים מנהטן, ניו יורק  - 2001. AP
מגדלי התאומים עולים באש, 11 בספטמבר 2001/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully