וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סודות 11 בספטמבר: הדוח החשאי שעלול לטלטל את יחסי ארה"ב וסעודיה

25.4.2016 / 0:30

חברי קונגרס ומשפחות הקורבנות דורשים לפרסם 28 עמודים חשאיים מדוח ועדת החקירה, שעשויים לשפוך אור על מעורבותה של ריאד. המעטפה המסתורית, הצ'ק השמן והאיום של בית המלוכה כמעט 15 שנה אחרי, גורמים לכך שהעיסוק במתקפת הטרור הקטלנית בתולדות ארה"ב סוער מתמיד

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

כמעט 15 שנה חלפו מאז פיגועי 11 בספטמבר, אך בימים אלו הם שוב תופסים חלק ניכר מהכותרות בתקשורת האמריקנית. החיטוט המחודש והכמעט בלתי-פוסק בפצע העמוק של המעצמה הגדולה ביותר בעולם, החל בעקבות שורת התבטאויות וחשיפות בחודש האחרון, שחיזקו את התאוריה שלפיה ערב הסעודית הייתה מעורבת במתקפה הקטלנית ביותר על אדמת ארצות הברית מאז התקיפה היפנית בפרל הרבור.

במשך השנים הועלו סברות רבות סביב היקף המודעות של ריאד להכנות למתקפת הטרור המתוחכמת, שכללה חטיפת ארבעה מטוסים - שניים מהם רוסקו במגדלי התאומים בניו יורק והביאו לקריסתם, אחד בפנטגון שבוושינגטון הבירה ואחד הופל בפנסילבניה על ידי הנוסעים שנאבקו במחבלים. 15 מ-19 החוטפים היו סעודים, מנהיג אל-קאעדה דאז אוסמה בן לאדן היה תושב הממלכה, והאידאולוגיה של הארגון נולדה בבית מדרשה של ערב הסעודית. ריאד הכחישה מכל וכל כי יש לה יד בדבר, אך תגובתה לאפשרות שהקונגרס יעביר חוק שיאפשר לתבוע אותה, עשויה להצביע על כך שיש לה מה להסתיר.

הצעת החוק של הסנאטור הדמוקרטי צ'אק שומר ושל הסנאטור הרפובליקני ג'ון קורנין תאפשר לנפגעי פיגועים ולמשפחותיהם לתבוע בבתי משפט פדרליים מדינות זרות וארגונים שתמכו בטרור על אדמת ארצות הברית. כך, עלולה ערב הסעודית למצוא את עצמה עומדת לדין ומחויבת לשלם פיצויים בסכומי עתק. ממשלו של אובמה מתנגד לכך בחריפות וכבר הודיע כי יטיל על כך וטו, חרף התמיכה בחוק מצדם של בכירים במפלגה הדמוקרטית.

עשר שנים לפיגועי 11 בספטמבר: עשור בתמונות. רויטרס
15 מתוך 19 המחבלים היו סעודים. המטוס השני שהתרסק במגדלי התאומים/רויטרס

כדי להיות מסוגלים לפסוק בנושא, גורמים רבים בקונגרס, כמו גם אותן משפחות, דורשים לפרסם לעיון הציבור את החלקים המסווגים מדוח החקירה של הפיגועים. אותו דוח בן 838 עמודים פורסם ב-2002, אך 28 עמודים ממנו, שהוקדשו לקשר הסעודי, נאסרו לעיון על ידי הנשיא דאז ג'ורג' וו בוש. אותם עמודים מסתוריים נמצאים במרתף מאובטח בגבעת הקפיטול ורק מעטים עיינו בהם. אחד מהם, הוא הסנאטור הדמוקרטי לשעבר בוב גרהאם, שהיה מראשי הוועדה שחקרה את המחדלים המודיעניים שקדמו ל-11 בספטמבר והצית מחדש את הדיון בנושא בתחילת החודש.

בריאיון שהעניק לתכנית התחקירים האמריקנית "60 דקות", הפציר גרהאם בבית הלבן לשחרר את העמודים המצונזרים וטען כי לא סביר בעיניו ש-19 המחבלים, "שרבים מהם לא דיברו אנגלית, לא היו בארצות הברית מעולם לפני כן ולא סיימו לימודי תיכון, היו יכולים להוציא לפועל משימה כה מורכבת ללא עזרה בתוך ארצות הברית". מבלי לפרט את תוכנם העמודים, הוא טוען כי המידע מצביע על סיוע כספי שקיבלו חברי הארגון מצד ממשלת סעודיה, בעלי הון ומוסדות דת סעודיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"הפרסום יפריך את תיאוריות הקונספירציה"

כבר ב-2014, בעקבות לחץ מצד המשפחות, הורה אובמה על בחינה מחודשת של החלק המסווג בדוח, אך התהליך מתנהל בסחבת וטרם הושלם. השבוע הוא אמר כי 28 העמודים נבחנים על ידי ג'יימס קלאפר, ראש קהילת המודיעין האמריקנית, שבודק אם חשיפתם תסכן את הביטחון הלאומי של ארצות הברית. אם אכן המידע יראה אור ציבורי בסופו של דבר, ויצביע על קשר - ישיר או עקיף - של בית המלוכה בריאד, יתקשה הממשל לעכב את קידום החקיקה.

מי שנענה לתחנוני הבית הלבן בשלב זה היא דווקא ההנהגה הרפובליקנית, שהבהירה כי יש לבחון היטב את השפעות המהלך. בשלב זה, החקיקה עברה רק את ועדת המשפט של הסנאט ולא נידונה כלל בבית הנבחרים. בממשל מזהירים כי החוק יצור תקדים שבו אנשים יכולים לתבוע מדינות ויקשה על ארצות הברית לפעול ברחבי העולם, מאחר שגם היא תהיה נתונה לתביעות רבות נגדה.

נשיא ארצות הברית ג'ורג' וו בוש ועבדאללה מלך ערב הסעודית, 2008. AP
הפך את 28 העמודים לסודיים. נשיא ארה"ב לשעבר בוש לצד מלך סעודיה עבדאללה, 2008/AP

רק כדי להגביר את חרושת השמועות, בתחילת השבוע טען בלוגר אמריקני, בריאן מקגלינצ'י, כי מסמך הקושר בין חסן א-שרבי, מהנדס מטענים באל-קאעדה, לחלק מהמחבלים ב-11 בספטמבר נמצא בתוך מעטפה רשמית של שגרירות ערב הסעודית בוושינגטון. א-שרבי לקח שיעורי טיסה לצד חלק מחוטפי המטוסים, על אף שהוא לא השתתף ישירות במתקפה. הוא נעצר ב-2002 בפקיסטן, אז התגלו גם מסמכים שהחביא, בהם תעודת הטייס שלו שהייתה מקופלת בתוך המעטפה הממשלתית. מאז, הוא מוחזק במתקן הכליאה גואנטנמו שבקובה.

הבלוגר, שמפעיל אתר הקורא לממשל לחשוף את העמודים החשאיים, מצא את ההתייחסות למעטפה בדוח מיוחד שחיברה עוד ב-2003 הבולשת הפדרלית (FBI) על מעורבותן של ממשלות זרות במתקפה, דוח שלא זכה לתהודה רבה. לאחר שא-שרבי - סטודנט סעודי שלמד טיסה במדינת אריזונה – נלכד, התגלה צרור של מסמכים שהוא קבר בסמוך למקום מעצרו בפקיסטן ובו המעטפה הממשלתית. לא ברור כיצד השיג א-שרבי את המעטפה ואם היא אכן נשלחה אליו מצד גורם רשמי, אך עבור מי שמשוכנע שלערב הסעודית היה תפקיד בביצוע הפיגועים מדובר בהוכחה נוספת להכרח שיש בחשיפת 28 העמודים המתוקשרים.

ראש עיריית ניו יורק רודולוף ג'וליאני והסנאטורית הילרי קלינטון מסיירים בסמוך לשרידי מגדלי התאומים, 12 בספטמבר 2001. AP
טוען שקיבל הצעה מנסיך סעודי. ג'וליאני, לצד הילרי קלינטון, ליד שרידי מגדלי התאומים, 12 בספטמבר 2001/AP

רודולף ג'וליאני, ראש עיריית ניו יורק באותה תקופה, הצטרף למקהלה. בריאיון לרשת "פוקס ניוז" טען מי שהתמודד בפריימריז הרפובליקניים ב-2008 כי לאחר המתקפה, הציע לו נסיך סעודי המחאה על סך עשרה מיליון דולר. לטענתו, הוא קרע את "המתנה" ואמר לאותו נסיך, שהאשים בהודעה שמסר לתקשורת את ארצות הברית ואת ישראל באחריות לפיגועים, כי הוא "יכול לקחת את הכסף ולהישרף בגיהנום". ג'וליאני, שהביע לאחרונה תמיכה בדונלד טראמפ, דורש אף הוא מאובמה לחשוף את אותם 28 עמודים.

מנגד, יש מי שקורא לפרסום המידע מהסיבות ההפוכות. חבר הקונגרס אדם שיף, הדמוקרט הבכיר ביותר בוועדת המודיעין של בית הנבחרים, סבור שחשיפת הפרק הסודי בדוח המיוחד של הקונגרס תפריך את כל הספקולציות שנקשרו סביב 11 בספטמבר ותגרום פחות נזק בהשוואה למצב כיום. שיף טוען כי המידע הטמון שם כולל טענות נגד ערב הסעודית, אך אלו מעולם לא אומתו על ידי ועדות החקירה השונות שקמו בשנים שעברו.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בשדה התעופה בריאד, ערב הסעודית 20 באפריל 2016. AP
המלך לא בא. אובמה עם נחיתתו בשדה התעופה בריאד, בשבוע שעבר/AP

עם או בלי קשר, ההתפתחויות הללו הגיעו ימים אחדים לפני ביקורו של הנשיא אובמה בערב הסעודית, שגם כך זועמת על ארצות הברית בשל מדיניותה במזרח התיכון. אובמה קיבל כתף קרה עם נחיתתו, בפעם האחרונה כנראה, בממלכה. המלך סלמאן לא הגיע לקבלו בנמל התעופה והשניים לא מסרו הצהרות משותפות בשידור ישיר כפי הנהוג. הבית הלבן טען כי הנשיא לא העלה בשיחותיו הפרטיות עם המלך את סוגיית החקיקה הנוגעת ל-11 בספטמבר לא נידונה, אולם קשה להאמין לכך.

בניו יורק טיימס דווח השבוע כי עדל אל-ג'ובייר, שר החוץ הסעודי שלפני כן היה השגריר בוושינגטון, הזהיר בשיחה עם מחוקקים אמריקנים כי אם החוק יאושר, תיאלץ ריאד למכור נכסים אמריקניים בשווי מאות מילארדי דולרים כדי לעמוד בפרץ התביעות. יש מי שטוען כי צעד שכזה יזיק בעיקר לכלכלתה של ערב הסעודית. כך או כך, אין ספק שהוא יזעזע את הברית המתוחה ממילא בין ארצות הברית לערב הסעודית, המאוכזבת מהפייסנות של אובמה כלפי אויבתה האזורית איראן והנסיגה ההדרגתית שלו מהמזרח התיכון.

(עדכון ראשון: 17:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully