וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה הוציאה לחופשה כפויה את הקצין שירה בסלומון טקה

קצין המשטרה ששוחרר למעצר בית בתנאים מגבילים שוחרר לחופשה כפויה. במקביל, היועמ"ש וממלא מקום מפכ"ל המשטרה הורו על הקמת צוות מיוחד שיניח מסקנות והמלצות לשיפור המענה לתלונות מצד יוצאי אתיופיה

צילום: רוני כנפו, עריכה: עמית שמחה

המשטרה הוציאה לחופשה כפויה את קצין המשטרה שירה בסלומון טקה - כך החליטה היום (שלישי) מחלקת המשמעת במשטרה. קצין המשטרה, החשוד בירי שאירע לפני שלושה שבועות, שוחרר אתמול על ידי בית משפט השלום בחיפה למעצר בית בתנאים מגבילים לבקשת המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש). במשטרה מסרו כי הם "מקווים כי מח"ש תסיים את החקירה בהקדם, ומדגישים כי לכל אדם, אזרח או שוטר, עומדת חזקת החפות עד שיוכח אחרת בדין".

מדובר בהחלטה לא צפויה בהתחשב בכך שאמש, לאחר התנגדות סניגורו עו"ד יאיר נדשי, בית המשפט לא נעתר לבקשת המחלקה לחקירות שוטרים להרחיקו מתחנות משטרת ישראל, למעט התחנה בה שירת. אחרי הדיון, עו"ד נדשי הוסיף כי אף יבקש שישיבו לו את אקדח השירות שלו.

עם זאת, במח"ש ציינו כי אינם רואים הצדקה או אפשרות לתת לו לחזור לעבוד בהתחשב בעבירה החמורה. החלטת מחלקת המשמעת של המשטרה תקפה ל-30 יום. "קיבלנו את הודעת מח"ש בעניין ואכן ראוי היה להשעותו ללא קביעה כבר עכשיו לגבי מועד סיום", אמרה לוואלה!NEWS עו"ד רינה איילין גורליק מהקליניקה לקידום שוויון בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר אילן, המייצגת את משפחת טקה בשיתוף עם עוה"ד ז'ק חן ושרון הורביץ. "עם זאת, מדובר בהחלטה המעידה על כך שגם המשטרה מבינה שחומרת העבירה המיוחסת לו, שהיא עבירת הריגה במהותה, אינה עולה בקנה אחד עם שירות פעיל במשטרת ישראל".

טקס האזכרה לסלומון טקה בבית העלמין בתל רגב, יולי 2019. שלומי גבאי
האזכרה לטקה, בשבוע שעבר/שלומי גבאי

מותו של הנער בן ה-18 מקריית חיים הצית מחאה ברחבי הארץ, שנמשכה אתמול בירושלים בעקבות ההחלטה על שחרור השוטר, בהפגנה שבה נעצרו שבעה בני אדם. במקביל להחלטת המשטרה, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ומ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן הורו להקים צוות מיוחד ברקע מחאת יוצאי אתיופיה. הצוות הבכיר "יפעל להבטיח טיפול יעיל ואפקטיבי מצד משטרת ישראל והמחלקה לחקירות שוטרים" בתלונות מצד יוצאי העדה. הוא צפוי להניח בתוך זמן קצר מסקנות והמלצות אופרטיביות לשיפור המענה לתלונות אלה".

בהודעה משותפת מטעם היועץ המשפטי לממשלה ומ"מ מפכ"ל המשטרה נמסר כי "מדובר בחיזוק ובהעצמת הכלים הפיקודיים שבידי המפקדים במשטרת ישראל לטיפול בתלונות כאמור". הנושאים שבהם יעסוק בצוות נדונו בחלקם בדוח מבקר המדינה משנת 2017, שעסק בטיפול המערכתי באלימות שוטרים. הצוות מתבקש כעת, בהמשך לעבודה שכבר נעשתה בנושא, להמליץ על צעדים מעשיים על מנת להמשיך ולשפר את המענה של מח"ש ומשטרת ישראל, ו"להבטיח בכך טיפול מהיר ואפקטיבי בתלונות" ו"הכול, כמובן, תוך שמירה על זכויות השוטרים, ובשים לב לצורך לאפשר למשטרת ישראל למלא את משימותיה כנדרש".

הפגנת בני העדה האתיופית ופעילים נגד אלימות המשטרה כעת בצומת בית המשפט העליון בירושלים 15 ביווני 2019. יערה גלבוע/TPS, אתר רשמי
הפגנת יוצאי אתיופיה, אתמול/אתר רשמי, יערה גלבוע/TPS

הקמת הצוות באה בעקבות מספר התייעצויות שהתקיימו בימים האחרונים בצמרת משרד המשפטים, פיקוד המשטרה ומערכת אכיפת החוק על רקע האירועים שהתרחשו בעקבות מותו של טקה. מנדלבליט נפגש פעמיים עם נציגים של קהילת יוצאי אתיופיה, בהשתתפות מ"מ מפכ"ל המשטרה, מנכ"לית משרד המשפטים, פרקליט המדינה, נציגים של הפיקוד הבכיר במשטרת ישראל וגורמי התביעה המשטרתית, נציגים בכירים של יעוץ וחקיקה ופרקליטות המדינה, מנהלת מח"ש, וראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות.

''הודעה זו חשובה ולו ברמה הצהרתית", אמר איציק דסה מהקליניקה המייצגת את משפחת טקה, ''נחכה ונראה כיצד הצהרות אלו יתורגמו לידי מעשה. הקהילה כבר שבעה מהבטחות ומהצהרות. מעכשיו לא הצהרותיהם ידברו אלא מעשיהם''. לדבריו, ''הקושי העיקרי של גורמי אכיפת החוק הוא מחדל ביישום ובמקרים בהם דברים הושמו נעשו בצורה מוטה. ימים יגידו. אני תקווה שהפעם הדברים יעשו אחרת''.


(עדכון ראשון: 18:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully