וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בעקבות שחרור השוטר שירה בסלומון טקה: "זכה ליחס סלחני"

עשרות בני אדם מחו בירושלים על ההחלטה לשחרר את קצין המשטרה ממעצר בית בתנאים מגבילים, ושבעה מהמפגינים נעצרו. פרקליטי משפחת הנער טענו כי השוטר היורה קיבל יחס מיוחד ורואים בשחרורו כהמשך ישיר "להתנהלות מצערת". לדבריהם, המשפחה מבקשת את גילוי האמת ועשיית הצדק

צילום: שלומי גבאי, עריכה: עמית שמחה

הירי לעבר סולומון טקה - עדכונים אחרונים

  • לבקשת מח"ש: בית המשפט שחרר ממעצר בית את השוטר החשוד בירי
  • העבירה שיוחסה לשוטר שונתה מהריגה להמתה בקלות דעת
  • פרקליטי משפחת טקה: "ההחלטה אינה מבשרת טובות"
  • עשרות מחו בי-ם על החלטת ביהמ"ש; שבעה נעצרו

משפחתו של סלומון טקה בן ה-18, שנורה למוות על ידי קצין משטרה לפני כשלושה שבועות, מתחה ביקורת חריפה היום (שני) על החלטת בית משפט השלום בחיפה לקבל את בקשת המחלקה לחקירת שוטרים ולשחרר את הקצין ממעצר בית בתנאים מגבילים. במחאה על ההחלטה עשרות בני אדם הפגינו בירושלים, ושבעה מהם נעצרו.

"מלכתחילה השוטר היורה קיבל יחס שונה וסלחני כאשר הושם במעצר בית בבית מלון למרות שירה והרג את סלומון", טענו היום עורכי הדין המייצגים את המשפחה מהקליניקה לקידום שוויון בבר אילן ועו"ד אילן ז'ק. "יחס זה בולט לנוכח מדיניותן הרשמית של רשויות אכיפת החוק לבקש מעצר על מנת למנוע מסוכנות ושיבוש חקירה באירועים אחרים המסתיימים במותו של אדם".

הפרקליטים טענו כי משפחת טקה רואה בשחרור השוטר ממעצר בית המשך ישיר "לאותה התנהלות מצערת", ומבקשת את גילוי האמת ועשיית הצדק. "למרבה הצער, החלטות מח"ש והפרקליטות עד כה, בהודעותיהן לציבור, בהדלפות על נטייתן לייחס אחריות מופחתת לשוטר שהרג את יקירן בדמי ימיו ובקוצר ידן להתמודד עם הכפשת שמו - אינן מבשרות טובות". עוד ביקשו עורכי הדין להבהיר כי "העבירה המיוחסת לחשוד כעת, 'המתה בקלות דעת', שעונשה המרבי הוא כיום 12 שנות מאסר, סווגה לפי הדין הקודם כהריגה".

הפגנת בני העדה האתיופית ופעילים נגד אלימות המשטרה כעת בצומת בית המשפט העליון בירושלים 15 ביווני 2019. יערה גלבוע/TPS, אתר רשמי
שבעה נעצרו. ההפגנה נגד שחרורו של קצין המשטרה ממעצר בית, היום/אתר רשמי, יערה גלבוע/TPS

עו"ד יאיר נדשי, המייצג את קצין המשטרה ששוחרר ממעצר בית, בירך בתום הדיון על החלטת בית המשפט. עורך הדין סיפר כי השוטר ומשפחתו לא יכולים לחזור למקום מגוריהם. "מצבו הנפשי של החשוד קשה, הוא מאוים ומשפחתו מאוימת והוא לא יחזור לסביבתו הטבעית", סיפר. "אבל הוא מבין שמצבו השתפר, גם על סמך הפרסומים בתקשורת של פרטי החקירה".

לשאלת וואלה! NEWS בהתייחסות לכך שמח"ש אינה מתנגדת לשובו של קצין המשטרה לעבודה, ענה נדשי כי גם יבקש להשיב לקצין את נשקו האישי.

מלבד בקשת השחרור, במח"ש ביקשו לשנות את העבירה שיוחסה לקצין המשטרה מ"הריגה" ל"המתה בקלות דעת", זאת בשל השינויים שנכנסו לתוקף בעבירות ההמתה. ממח"ש נמסר כי חוקרי המחלקה מצויים בקשר רציף עם בני משפחת המנוח ומעדכנים אותם ככל הניתן בשלבי ההליך. "יובהר כי אין כל קשר בין המשך התנאים המגבילים של החשוד לבין ההחלטה שתתקבל בסופו של דבר בתיק", אמרו במח"ש. "התיק ייבחן בפרקליטות והחלטה תתקבל ותפורסם לאחר בחינת ההשלכה המשפטית של ממצאי החקירה". במהלך הדיון הקשתה השופטת וביקשה הבהרות ממח"ש לבקשתה.

סלומון טקה וורקנך צעיר ממוצא אתיופי בן 20 שנורה למוות על ידי שוטר בקריית חיים ב-30.6 2019.. אתר רשמי, אתר רשמי
"החלטות מח"ש והפרקליטות אינן מבשרות טובות". טקה/אתר רשמי, אתר רשמי

יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, אמר בתגובה להודעת מח"ש כי "לנוכח השורה הארוכה של פרשיות קשות בין המשטרה לקהילת יוצאי אתיופיה, טעות להעביר גם את המקרה החמור הזה למח"ש. במקום להעמיק את חוסר האמון בין הקהילה לבין המשטרה, יש למנות שופט עליון בדימוס שיבדוק את המקרים כולם ויפרסם מסקנות בהקדם".

ח"כ עופר כסיף (חד"ש) מסר בתגובה כי "החלטת מח"ש לא להאריך את מעצרו של השוטר שהרג את סלומון טקה מעלה חששות כבדים כי לא יוגש נגדו כתב אישום משמעותי. גם אם אכן ירה על הרצפה, וגם אם לא התכוון לפגוע, אותו שוטר לא היה יורה לעבר יהודי לבן יותר, ולא היה הורג. את הירי הזה יש לחקור כפשע שנאה, ולא כרשלנות משטרתית".

מנכ"לית עמותת "פידל" לחינוך ושילוב חברתי של יוצאי אתיופיה, מיכל אברה סמואל, אמרה כי "לא יעלה על הדעת שמשחררים כך את השוטר. מח"ש יורקת בפרצופה של הקהילה האתיופית. אנחנו נמשיך למחות נגד הגזענות של ממשלת ישראל ושל כל מי שלא מוכן להשלים עם העבודה כי הקהילה האתיופית היא חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. לא ניתן שירמסו אותנו בכל דרך שהיא, המשפחה מגיעה לה תשובות ברורות. לא עוד אפליה, לא עוד הרג. אני קוראת למח"ש ולבית המשפט לחזור בהם מההחלטה ההזויה הזו".

הפגנת בני העדה האתיופית ופעילים נגד אלימות המשטרה כעת בצומת בית המשפט העליון בירושלים 15 ביווני 2019. יערה גלבוע/TPS, אתר רשמי
מפגינים בירושלים, היום/אתר רשמי, יערה גלבוע/TPS
הפגנת בני העדה האתיופית ופעילים נגד אלימות המשטרה כעת בצומת בית המשפט העליון בירושלים 15 ביווני 2019. יערה גלבוע/TPS, אתר רשמי
מפגינים בירושלים, היום/אתר רשמי, יערה גלבוע/TPS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully