וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן לא נרתע מאיומי טראמפ: העסקה עם רוסיה שמרתיחה את ארה"ב

13.7.2019 / 11:07

הודעות טורקיה על הגעת משלוחי רכיבי מערכת ההגנה S-400 מרוסיה חשפו אותה לסנקציות שארצות הברית הבטיחה כי תטיל עלייה אם אכן העסקה תיושם. קבלת המערכת מהווה עוד צעד בהידרדרות הכוללת ביחסים בין שתי המדינות, שכוללות התנגשויות סביב סוגיות שונות בעולם כולו

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

ארצות הברית שבה והזהירה - אך בסוף זה קרה: טורקיה הודיעה אתמול כי קיבלה מידי רוסיה את חלקיה הראשונים של מערכת ההגנה האווירית S-400 למרות הדרישות החוזרות מוושינגטון והאיומים בסנקציות. היום (שבת) הודיע משרד ההגנה הטורקי כי משלוח שני ובו רכיבי המערכת כבר נחת בשטחה. בארצות הברית אמרו שהמערכת שתורכב בטורקיה לא יכולה להשתלב באלו של נאט"ו שבה גם טורקיה חברה, זאת לאחר שהשתתפותה בתכנית לפיתוח חמקני ה-F-35 כבר הושהתה.

הודעת משרד ההגנה הטורקי בנושא פתחה צוהר לאפשרות שארצות הברית תטיל סנקציות על טורקיה. אמנם בוושינגטון טרם פרסמו הודעה רשמית בנושא מאז אתמול, אולם ההתנצחות מול אנקרה בסוגיית מערכת ההגנה היא רק סימפטום לרצף משברים שעלו בשנים האחרונות בין המדינות סביב עניינים שונים.


לקריאה נוספת:
טורקיה: קיבלנו משלוח ראשון של מערכת ה-S-400 הרוסית
ארה"ב באולטימטום לטורקיה: בטלו את עסקת הטילים עם רוסיה עד סוף יולי
מפקד צבא ארה"ב באירופה: לבטל את מכירת F-35 לטורקיה

סוללת של מערכת S-400 במצעד יום הניצחון בכיכר האדומה, מוסקבה, רוסיה, 9 במאי 2018. רויטרס
סוללת S-400 מוצגת ברוסיה/רויטרס

כך, באשר למערכת ה-S-400, העברת חלקיה הראשונים לבסיס צבאי מחוץ לאנקרה, תוביל בשלב ראשון להטלת סנקציות אמריקניות משום שהמערכת אינה מתאימה למערכות של ברית נאט"ו - בה חברות שתי המדינות.

למרות הבטחתו של נשיא טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן אחרי שפגש את טראמפ בחודש שעבר בשולי פסגת G20, לפיה טורקיה לא תעמוד מול סנקציות, וושינגטון מתכננת לסלק אותה מהתכנית לפיתוח חמקני F-35.

אם אכן יוטלו סנקציות, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יצטרך לבחור בחמש מתוך 12 סנקציות אפשריות, העוסקות בין השאר בהחרמת ויזות ועד ביטול רישיונות לייצוא.

עוד בוואלה!

מחשש להסלמה: צה"ל תגבר את פריסת כיפת ברזל בדרום

לכתבה המלאה

המתחים עם סוריה

ההתגוששות בין שתי המדינות זולגת גם לזירות נוספת. הבולטת שבהן היא גזרת סוריה, שם מנסות מדינות שונות לתפוס את אחיזתן. טורקיה זועמת בנוגע לתמיכת ארצות הברית בסוריה עבור מליציית הכורדים YPG, שאנקרה רואה כקבוצת טרור.

וושינגטון מצדה, מתאמת עם אנקרה ו-YPG על מנת לגבש אזור חיץ בגבול הדרומי של טורקיה. אנקרה רוצה שלוחמי YPG ייסוגו מהאזור על מנת לאבטח את הגבול שלה, אבל וושינגטון רוצה שיובטח כי לוחמי YPG לא ייפגעו, שכן הם הביסו את ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

הנפט באיראן

בשנה האחרונה, ארצות הברית הטילה מחדש סנקציות על איראן, ומנעה ממדינות לייבא את הנפט שלה. כמו כן, בחודש מאי וושינגטון השליכה כתב ויתור בן שישה חודשים, שנתנה לטורקיה ולשבע מדינות נוספות, על מנת לחזק את המאמצים לבודד את איראן ולחתוך את הרווחים שלה מנפט.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ב-G-20 ביפן. רויטרס
טראמפ וארדואן בפגישה בשולי פסגת G20 ביפן, סוף יוני/רויטרס

טורקיה, שהתלוננה אך קיבלה באופן מלא את הטלת הסנקציות, תלויה בייבוא בכמעט כל תחומי האנרגיה, ואיראן היא ספקית מובילה שלה בתחום הגז והנפט.

קונסול אמריקני במעצר עצור

בחודש יוני, בית המשפט בטורקיה סרב לשחרר את מטין תופוז, מתרגם ועוזר בקונסוליית ארצות הברית באיסטנבול, ויוחזק בטורקיה לפחות עד ההופעה הבאה שלו בבית משפט ב-18 בספטמבר.

מעצרו באוקטובר 2017 הוביל לוויכוח דיפלומטי ולהשהיה של שירותי ויזה בשתי המדינות. תופוז הוא אחד משלושה עובדי קונסוליית ארצות הברית שהואשמו בתיקים פליליים, ויש להם משקעים רבים על וושינגטון.

מדינות ארה"ב במזרח התיכון

ארדואן ביקר במרירות את תמיכת ארצות הברית בישראל. הוא אמר כי משמעות ההחלטה להכיר בירושלים כעיר הבירה היא שוושינגטון הפסידה את תפקידה כמתווכת באזור, בעוד שתמיכתו של טראמפ בריבונות של ישראל על רמת הגולן יכולה לגרום למשבר.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בנאום בפני הפרלמנט, 7 במאי 2019. רויטרס
נשיא טורקיה ארדואן/רויטרס

ונצואלה

כאשר טראמפ הציג את תמיכתו הציבורית במנהיג האופוזיציה בוונצואלה, חוואן גוואידו, מוקדם יותר השנה, ארדואן אמר שהוא "בהלם" מהמהלך, ואמר לנשיא ונצואלה ניקולאס מדורו "לעמוד זקוף" מול טראמפ.

ניסיון ההפיכה של טורקיה ואיש הדת החי בארה"ב

טורקיה מתעקשת שארצות הברית תסגיר את איש הדת המוסלמי פתהוללה גולן, שחי בארצות הברית מאז 1999. אנקרה טוענת שגולן היה מעורב בניסיון ההפיכה הצבאי נגד ארדואן, שנעשה ב-2016. גורמים רשמיים אמריקנים אמרו שהתביעה צריכה להשיג כמות מספקת של ראיות על מנת להרשיע את גולן, המכחיש שהיה מעורב בניסיון ההפיכה.



(עדכון ראשון: 08:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully