וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב באולטימטום לטורקיה: בטלו את עסקת הטילים עם רוסיה עד סוף יולי

סגנית שר ההגנה האמריקני הודיעה כי אם טורקיה לא תיסוג מהעסקה עם רוסיה עד 31 ביולי, הטייסים הטורקים המתאמנים בתכנית האימונים על מטוסי ה-F-35 יגורשו מארה"ב. זאת לאחר שרוסיה הודיעה כי בכוונתה לספק לטורקיה את מערכות ההגנה האווירית S-400 תוך חודשיים

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

ארה"ב באולטימטום לטורקיה - עיקר העדכונים:

  • מחלקת המדינה האמריקנית: על טורקיה לסגת מעסקת הטילים עם רוסיה עד 31 ביולי
  • ארה"ב: אם ההסכם לא יבוטל - הטייסים הטורקים המתאמנים על מטוסי F35 יגורשו
  • העסקה גרמה באחרונה למתיחות בין וושינגטון לאנקרה

ארצות הברית הציבה הלילה (שישי) אולטימטום לטורקיה, לפיו עליה לחזור בה עד 31 ביולי מעסקת הטילים עם רוסיה, אחרת הטייסים הטורקים המתאמנים על מטוסי ה-F-35 יגורשו מארצות הברית - כך הודיעה סגנית שר ההגנה האמריקני אלן לורד. זאת לאחר שמוקדם יותר הודיעה רוסיה כי בכוונתה לספק את מערכות ההגנה האווירית המתקדמת S-400 בתוך כחודשיים. העסקה גרמה למתיחות בין וושינגטון ואנקרה בתקופה האחרונה.

בסוכנות הידיעות רויטרס פורסם כי ממלא מקום שר ההגנה האמריקני, פטריק שנהאן, שלח מכתב לעמיתו הטורקי, המתאר כיצד תוסר טורקיה מהתוכנית, אלא אם כן אנקרה תערוך שינויים. לורד אמרה כי תאריך היעד, סוף החודש הבא, "יאפשר מספיק זמן לטורקים המעורבים בתכנית האימונים של מטוסי ה-F3 לפרוש מהמסגרת ולעזוב את ארצות הברית ובכך להפסיק באופן מסודר את ההשתתפות הטורקית". לורד הצדיקה את האולטימטום האמריקני בכך שטורקיה, בעלת ברית של ארצות הברית בנאט"ו, כבר שלחה את כוח האדם שלה לרוסיה כדי להתחיל באימוני מערכת ה-S-400.

לקריאה נוספת בנושא:
ארה"ב מזהירה את טורקיה: עליך לבחור בין רוסיה - לבין נאט"ו
S-400 או פטריוט? עסקת הטילים הרוסית שמאיימת על יחסי ארה"ב וטורקיה
מפקד צבא ארה"ב באירופה: לבטל את מכירת F-35 לטורקיה

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא טורקיה ארדואן בפסגת נאט"ו בבריסל, יולי 2018. AP
ארדואן וטראמפ בפסגת נאט"ו, יולי/AP

האולטימטום האמריקני מגיע לאחר שאתמול גורמים אמריקנים אמרו כי במדינה החליטו שלא לקבל טייסים טורקים נוספים לתכנית האימונים במטוסי ה-F-35. לדבריהם, וושינגטון סבורה כי מערכות ההגנה האווירית המתקדמות S-400 יסכנו את המטוסים החמקנים מתוצרת לוקהיד מרטין האמריקנית, שכבר נרכשו על ידי טורקיה. ממשלו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הבהיר בכמה הזדמנויות כי נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן לא יכול להינות משני העולמות, אך עד כה נמנע מלנקוט צעדים לצמצום או לעצירת תכנית האימונים וההחלטה עשויה להביך את טורקיה.

ארבעה טייסים טורקים נמצאים כרגע בבסיס בארצות הברית המשמש את הטייסת החמקנים, ושניים נוספים משמשים מדריכי טיסה. בנוסף לששת הקצינים הטורקים, מוצבים במקום גם 20 אנשי תחזוקה של חיל האוויר הטורקי. טורקיה הביעה עניין ברכישת מאה חמקנים מדגם זה, בעסקה שעלותה נאמדת בכתשעה מיליארד דולר. למרות האיומים בסנקציות אמריקניות, ארדואן ובכירי ממשלו אמרו בהזדמנויות רבות בתקופה האחרונה כי העסקה עם רוסיה סגורה ואין דרך חזרה ממנה.

סוללת של מערכת S-400 במצעד יום הניצחון בכיכר האדומה, מוסקבה, רוסיה, 9 במאי 2018. רויטרס
מערכת S-400 במצעד בכיכר האדומה במוסקבה/רויטרס

בחודש שעבר אמר שר ההגנה של טורקיה, הולוסי אקאר, כי אנשי צבא טורקים כבר עוברים הכשרה ברוסיה על הפעלת ה-S-400 וכי ייתכן שאנשי צבא רוסים יגיעו לטורקיה.


עם הכרזת האולטימטום הלירה הטורקית צנחה בשיעור של 1.5%. זאת, בהמשך לירידה של 10% בערכה בהשוואה לדולר השנה, בצל החשש מסנקציות אמריקניות אם העסקה הרוסית אכן תצא לפועל. טורקיה נחשבת כשותפת מפתח בתכנית הפיתוח של מטוסי ה- F-35 ואף הביעה עניין ברכישת 100 מטוסים בשווי של תשעה מיליארד דולר.

על פי הפנטגון, 937 מחלקי המטוס מיוצרים על ידי חברות טורקיות. בעקבות אותה עסקה, ארצות הברית מתכננת להעביר את הייצור למקום אחר ולסיים את מעורבות טורקיה במלאכת בנייתו עד לשנה הבאה. בפנטגון מאמינים כי טורקיה תעמוד באולטימטום שהוצב לה, הם יצליחו למזער את ההשלכות על הפרויקט וכי עד כה לא קרה דבר שהוא "בלתי הפיך". עם זאת, ניתוק טורקיה מהפרויקט יוביל לקרע חמור ביותר ביחסים שבין אנקרה לוושינגטון. מלבד סוגיית המטוסים, היחסים בין המדינות הפכו לאחרונה מתוחים בשל חילוקי דעות אסטרטגיים בנוגע לנעשה בסוריה וכן באשר ליחסים עם איראן.

(עדכון ראשון 08:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully