וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

S-400 או פטריוט? עסקת הטילים הרוסית שמאיימת על יחסי ארה"ב וטורקיה

10.3.2019 / 11:28

בוושינגטון דורשים מאנקרה לסגת מהעסקה לרכישת מערכת ההגנה האווירית המתקדמת ממוסקבה, אך ארדואן אומר כי "אין דרך חזרה". עם סנקציות באופק, היחסים בין חברות נאט"ו בדרך לעלות שוב על שרטון

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

הזמן של טורקיה להימנע ממשבר נוסף עם ארצות הברית הולך ואוזל, עם ההתקדמות בעסקה לרכישת מערכת רוסית מתקדמת להגנה מפני טילים שעשויה להסתיים בסנקציות אמריקניות על חברתה לברית נאט"ו.

המשבר האחרון בין המדינות תרם לצניחת הלירה לשפל חדש באוגוסט. המחלוקות על סוריה, על הסנקציות נגד איראן ועל מעצרם של אנשי קונסוליה אמריקנים לא נפתרו, וסוגיית רכישת מערכת 400-S מאיימת להרחיב את הקרע שוב. השבוע איבד המטבע 1.5% מערכו על אף שהבנק המרכזי שמר על שיעור הריבית הרבה מעל לאינפלציה. הסוחרים סבורים כי זה בשל החשש מהיחסים עם וושינגטון.

ממשלת טורקיה פספסה את תאריך היעד "הרך" שהציבה לה וושינגטון כדי להחליט אם לרכוש את מערכת הפטריוט בעלות של 3.5 מיליארד דולר. גורמים אמריקניים אמרו כי ההצעה הרשמית תסתיים בסוף החודש.

מבלי לדחות אותה מפורשות בפומבי, הנשיא רג'פ טייפ ארדואן הדגיש שוב ושוב כי לא יבטל את העסקה עם רוסיה, והמערכת אמורה להתחיל להיות מבצעית באוקטובר. בממשל האמריקני הבהירו כי טורקיה לא יכולה להחזיק הן ב-S-400 והן בפטריוט.

לקריאה נוספת:
מפקד צבא ארה"ב באירופה: לבטל את מכירת F-35 לטורקיה
בזמן הפסגה נגד איראן בוורשה: פוטין, רוחאני וארדואן דנו בסוריה
1,112 איש על הכוונת: טורקיה פתחה במבצע ענק נגד יריבו של ארדואן

סוללת של מערכת S-400 במצעד יום הניצחון בכיכר האדומה, מוסקבה, רוסיה, 9 במאי 2018. רויטרס
סוללות S-400 במצעד בכיכר האדומה במוסקבה, מאי/רויטרס

טורקיה גם מסתכנת באיבוד משלוח מטוסי החמקן המתקדמים F-35 של חברת לוקהיד מרטין האמריקנית, והיא עשויה לעמוד בפני סנקציות בהתאם לחוק האמריקני. באחת התגובות החזקות ביותר בנושא עד כה, הפנטגון הזהיר ביום שישי מפני "השלכות חמורות" ליחסים הצבאיים בין המדינות אם טורקיה תמשיך ברכישת ה-S-400. "לא תהיה לה גישה ל'פטריוט' ול-F-35", אמר דובר הפנטגון צ'ארלי סאמרס.

עם זאת, ארדואן שלל את האפשרות לביטול ההסכם עם רוסיה, שמעמדה כמעצמה אזורית הולך וגדל. היא מקימה תחנת כוח גרעינית בטורקיה וצינור גז שעובר בשטחה אל אירופה. "זה נעשה, לא יכולה להיות דרך חזרה", אמר בשבוע שעבר ארדואן כשנשאל על הנושא. "זה יהיה לא מוסרי. אף אחד לא יכול לדרוש מאיתנו ללקק את מה שירקנו". ארדואן אף אמר כי טורקיה עשויה לרכוש את הדור הבא של מערכות ההגנה האווירית של רוסיה, ה-S-500.

ביום שישי אמר שר ההגנה שלו, הולוסי אקאר, כי גורמים אמריקניים אמרו לאנקרה כי הקונגרס לא יוכל לאשר את מכירת מטוסי החמקן אם העסקה עם רוסיה תתקיים, אך הוא הוסיף שטורקיה פועלת כדי להתגבר על המכשולים הללו. בטורקיה אומרים כי הם כבר שילמו חלק מהעסקה למוסקבה. ארדואן, שטרוד גם בבחירות המקומיות בסוף החודש, יתקשה לסגת מההסכם בשלב כה מתקדם.

"הם לא אמרו אפילו פעם אחת שהם עשויים לשנות את דעתם", אמר אוזגור אונלוהיסרצ'ילי, מקרן מרשל הגרמנית באנקרה. לדבריו, טורקיה לא רוצה לסכן את המאמצים המשותפים עם רוסיה לפתרון המשבר ברוסיה, ונותר זמן מועט למחשבות שניות בנוגע לאספקת הטילים הרוסיים. לפי הפרשן הביטחוני צ'אן קספולו, משמעות הדבר שהסיכוי לסנקציות אמריקניות גובר. הוא הוסיף כי "המרחב הדיפלומטי צר".

עוד באותו נושא

מפקד צבא ארה"ב באירופה: לבטל את מכירת F-35 לטורקיה

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא טורקיה ארדואן בפסגת נאט"ו בבריסל, יולי 2018. AP
ארדואן וטראמפ בפסגת נאט"ו, יולי/AP

לשכת נציבות הסחר של ארצות הברית אמרה בשבוע שעבר כי היא מתכוונת לסיים את הטבות הסחר לטורקיה. היא ציינה את הצמיחה הכללית של טורקיה כסיבה לכך, בניסיון לרמוז כי ההחלטה אינה פוליטית. עם זאת, הכרזתה המקורית לבחון מחדש את זכאותה של טורקיה להעדפות הסחר הגיעה אחרי שאנקרה הטילה מכסי מגן בתגובה למהלך דומה של ארצות הברית, בזמן המשבר סביב מעצר הכומר האמריקני.

קספולו כתב בדוח בינואר כי אם וושינגטון תטיל סנקציות על אנקרה, זה עשוי לפגוע במוכנות של להק מטוסי ה-F-16 הנוכחי. המטוסים מובילים את המבצעים האוויריים נגד הבדלנים הכורדים בעיראק ובסוריה.

במקביל למחלוקות על המערכת הרוסית, כמה מחלוקות נוספות ממשיכות לשחוק את האמון בין שתי בעלות הברית. לצד חוסר ההסכמות לגבי המזרח התיכון, שתי המדינות תומכות בצדדים יריבים גם בוונצואלה. ארצות הברית תומכת במנהיג האופוזיציה חואן גוואידו, בעוד שטורקיה מחבקת את משטרו של ניקולס מדורו.

באווירה מתוחה כזו, כל מחווה שנראית לכאורה תמימה עשויה להחריף את המצב. טורקיה רתחה על ביקורה של הגברת הראשונה מלניה טראמפ בשיעור בגן באוקלהומה, שלטענתה קשור לתומכי המטיף הגולה פתהוללה גולן. ארדואן מאשים את בעל בריתו לשעבר, החי בפנסילבניה, בתכנון ניסיון ההפיכה ב-2016, אולם גולן דוחה את הטענות.

הדיפלומט הטורקי לשעבר אולוץ' אזולקר אמר כי טורקיה מוצאת כעת את עצמה בפינה. "ארצות הברית מצד אחד, רוסיה מהצד האחר... אנחנו תקועים באמצע בין שניהן", אמר אזולקר, "טורקיה לא יכולה לצאת מהמשבר הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully