וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן הפסגה נגד איראן בוורשה: פוטין, רוחאני וארדואן דנו בסוריה

14.2.2019 / 20:46

השלושה נועדו בסוצ'י כדי לדון במאמצים לסיום המלחמה, ושוחחו על המצב באידליב, הנשלט על ידי האופוזיציה. נשיא רוסיה אמר כי הם סיכמו לנקוט צעדים לטיהור המחוז מטרוריסטים, אך בקרמלין אמרו כי לא מתוכנן מבצע צבאי. הפסגה התקיימה במקביל לוועדה בבירת פולין

צילום: לע"מ, עריכה: טל רזניק

נשיאי רוסיה, איראן וטורקיה נפגשו היום (חמישי) בעיר סוצ'י שלחופי הים השחור ודנו בדרכים להביא לסיומה את המלחמה בסוריה, על רקע הנסיגה המתוכננת של ארצות הברית. הנשיא המארח ולדימיר פוטין אמר למקביליו רג'פ טייפ ארדואן וחסן רוחאני כי אסור לאפשר את נוכחותם של "ארגוני טרור" במחוז אידליב.

פוטין אמר לאחר המפגש כי שלוש המדינות הסכימו על נקיטת צעדים נוספים לטיהור המחוז מ"חממת הטרוריסטים", מבלי לפרט. עם זאת, בקרמלין הבהירו כי לא מתוכנן מבצע צבאי במחוז. רוחאני אמר לפוטין ולארדואן כי הגיעה העת להכפיל את המאמצים להדיפתם של לוחמי הארגון, ששינה את שמו.
ואולם ארדואן, היה זהיר יותר בדבריו. הוא לא הגיב להצעתו של פוטין בפתח דבריו על יצירת תכנית משותפת, ואחרי הפסגה אמר כי טורקיה תמשיך במאמציה לייצוב אידליב והזהיר מפני מבצע צבאי שם.

רוסיה ואיראן מגבות את משטרו של בשאר אסד, ואילו טורקיה את המורדים בשלטונו, המתרכזים עתה באידליב אחרי שנהדפו ממרבית השטח שבו אחזו מאז תחילת המלחמה ב-2011. לכל שלוש המדינות יש כוחות על הקרקע בסוריה, אך עתיד אידליב נותר מקור למחלוקות גם גם אחרי שפוטין וארדואן הסכימו על הפיכתו לאזור מפורז בשנה שעברה. מסוקבה גם חוששת מרצונה של אנקרה ליצור אזור חיץ בצפון סוריה בשטחים שאותם תפנה וושינגטון בעקבות החלטת הנשיא דונלד טראמפ להשיב את החיילים מהמדינה.

המפגש המשולש בין המנהיגים, שמרבים בשנים האחרונות להיוועד ולדון בהתפתחויות בסוריה, התקיים בזמן שבוורשה נערכת פסגה שארגנה ארצות הברית העוסקת בין היתר במאמצים לבלימת טהראן.

נשיא רוסיה, ולדימר פוטין,  נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, ונשיא איראן, חסן רוחאני רגע לפני פגישתם  בסוצ'י, רוסיה 14 בפברואר 2019. רויטרס
מחלוקות לגבי עתיד אידליב. פוטין, ארדואן ורוחאני, היום/רויטרס

ההסכם בין פוטין לארדואן בספטמבר מנע מתקפה גדולה באידליב, שעלולה לגרום למשבר הומניטרי חריף, אבל נשיאי רוסיה ואיראן שבו היום על עמדתם שלפיה כל שטחה של סוריה צריך להיות בשליטתו של אסד. נשיא טורקיה, מנגד, אמר כי המפתח לשמירה על שלמותה הטריטוריאלית של המדינה הוא בהדיפת הלוחמים הכורדים מהעיר מנבג' ומאזורים שממזרח לנהר הפרת.

ארדואן, שבשיחה בדצמבר שבה חשף טראמפ בפניו את כוונתו לסגת מסוריה הבטיח להוביל את המאבק בשרידי דאעש, אמר כי טורקיה, רוסיה ואיראן היו קרובות לנקוט צעדים ממזרח לנהר הפרט. הוא לא פירט מהם היו. טראמפ אמר בחודש שעבר כי הוא הגיע עם ארדואן להבנות חשובות לגבי סוריה והקמת אזור חיץ, אך מאז לא נרשמה התקדמות של ממש בשטח.

בימים אלו מנהלים הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, המורכבים בעיקר מלוחמים כורדים, קרבות עזים מול לוחמי דאעש, במובלעת האחרונה שנותרה בידיהם בסמוך לגבול עם עיראק. הם זוכים לסיוע אווירי של הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית.

(עדכון ראשון: 14:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully