וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין מודיעין ואושיית אינסטגרם: הפנים הצעירות של המשטר האיראני

13.7.2019 / 20:40

מוחמד ג'הרומי מייצג את הדור הצעיר של האליטה האיראנית, כמי שנולד אחרי המהפכה האסלאמית ומשתמש בתכיפות ברשתות החברתיות. המהנדס הצבאי לשעבר, שקורא לפתיחת הגישה לאינטרנט לכולם, כבר סומן כמועמד אפשרי לנשיאות ב-2021. "הממסד הביטחוני באיראן מייצר זן פוליטי חדש"

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

השר הראשון בממשלת איראן שנולד אחרי המהפכה האסלאמית של שנת 1979 נראה מטופח, מפרסם תמונות באינסטגרם של משפחתו בסופי השבוע ומבלה 30 דקות מדי יום בקריאת מכתבים מבוחריו. כמו כן, הוא בעבר עבד במשרד המודיעין השנוי במחלוקת.

נסיקתו של מוחמד ג'וואד אזארי ג'הרומי במעלה המערכת הפוליטית המנוהלת היטב של הרפובליקה האסלאמית כבר עלתה השערות לגבי האפשרות שהוא יהיה מועמד לנשיאות המדינה ב-2021. בתפקידו הנוכחי בתור השר לענייני טכנולוגיית מידע ותקשורת, ג'הרומי אחראי על הפיקוח ההדוק על האינטרנט באיראן ועל תכנית הלוויינים שלה, שלטענת ארצות הברית משמשת כיסוי לניסויים בטילים בליסטיים שיכולים לשאת ראשי קרב גרעיניים.

אף שהוא מייצג את פניה הצעירות והנגישות של המשטר התיאוקרטי השיעי בן 40 השנים, עברו של ג'הרומי כקצין מודיעין מעלות דאגה במערכת הפוליטית. עם זאת, הפוליטיקאי בן ה-37 לא רואה בכך בעייתיות.

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי התקרית עם איראן: בריטניה שולחת ספינת קרב נוספת למפרץ
בעקבות עסקת הטיעון עם אפשטיין: שר העבודה האמריקני התפטר
טורקיה: קיבלנו משלוח ראשון של מערכת ה-S-400 הרוסית

מוחמד ג'וואד אזארי ג'הרומי שר התקשורת האיראני בריאיון לאי-פי בטהראן ב-7 ביולי 2019. AP
מייצג את הפנים הצעירות והנגישות של המשטר. מוחמד ג'הרומי בריאיון בטהראן/AP

"פוליטיקאים רבים מסביב לעולם שירתו בשירותי המודיעין", אמר ג'הרומי להגנתו בריאיון עם סוכנות הידיעות אי-פי שהתקיים בטהראן. "שר החוץ הנוכחי של ארצות הברית עבד כראש ה-CIA. נשיא רוסיה פוטין היה בקג"ב. יש בעיה עם הרקע שלי במנגנון המודיעין האיראני?"

כמה פעמים במהלך הריאיון תיאר את עצמו ג'הרומי כמהנדס. במהלך השימוע להשבעתו לפרלמנט ב-2017, הוא הודה בכך שסייע להנדס את מערכות הפיקוח של המשרד. הוא עזב את המשרד ב-2009, שנת בחירתו מחדש השנויה במחלוקת של הנשיא לשעבר מחמוד אחמדינג'אד, שהציתה מהומות אלימות ברחבי המדינה.

מדינות אירופיות וגולים איראניים האשימו את משרד המודיעין במעורבות בהתנקשויות מחוץ לגבולותיה של איראן ובמבצעי ריגול החל מימי מהקמתו. במערכת הפוליטית האיראנית המשרד פועל תחת הוראתם הישירה של נבחרי ציבור איראניים ובראשם הנשיא, שהנוכחי שבהם הוא חסן רוחאני, הנחשב למנהיג מתון יחסית. זאת, בניגוד לרשויות מודיעין אחרות, כמו אלה שכפופות למשמרות המהפכה, שפועלות בהוראתו של המנהיג העליון עלי חמינאי.

עוד באותו נושא

ארדואן לא נרתע מאיומי טראמפ: העסקה עם רוסיה שמרתיחה את ארה"ב

לכתבה המלאה

משמרות המהפכה עומדים מאחורי מעצריהם של איראנים בעלי אזרחות כפולה או כאלה המקיימים קשרים עם המערב, שזוכים לביקורת בינלאומית. ג'הרומי מגן על עבודתו, אך לא מרחיב בפרטים כדי לתאר מה טיבה. "פוליטיקאים אחרים שעשויים לראות את זה כנקודה שלילית, בעצמם לקחו חלק במבצעים נגד אנשים, ויש ראיות רבות למעשים שלהם נגד האנושות", הוא אמר מבלי להרחיב על כוונתו.

שר הטוויטר

עד כה, ג'הרומי הצליח להימנע מביקורת משמעותית ולדברי הפרשן עדנן טבטבאי, "נראה כמי שמייצג דור חדש של טכנוקרטים באליטה הפוליטית של איראן".

טבטאי, שעומד בראש המרכז למחקר יישומי בשיתוף עם המזרח, מסביר כי ג'הרומי "הצליח להתגבר על תדמיתו השלילית. הוא פעיל מאוד גם עם העוקבים שלו ברשתות החברתיות בטוויטר ובאינסטגרם, ולא נרתע משימוש בשתי הפלטפורמות".

מתפקידו במשרד, ג'הרומי מפקח על האינטרנט באיראן. הוא מחזיק בחשבון טוויטר, וכמוהו גם בכירים איראניים אחרים כמו שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף, ומתקשר עם מי ששולחים לו הודעות. מדי פעם הוא מגיע לכותרות החדשות במדינה שבה תחנות הטלוויזיה והרדיו נשלטים על ידי המשטר.

נשיא איראן חסן רוחאני בכינוס בטג'יקיסטן, 15 ביוני 2019. רויטרס
השר הצעיר יחליף את נשיא איראן? רוחאני/רויטרס

השימוש בטוויטר אסור עבור הציבור האיראני מאז המהומות של שנת 2009, אף שרבים מצליחים לעקוף זאת באמצעות שימוש ברשתות פרטיות ואמצעים אחרים. ג'הרומי טוען שיש לבטל את האיסור על השימוש בטוויטר, ומאשים את מערכת המשפט בכך שהיא משאירה אותו על כנו בשל חששותיה. לדבריו, "אנחנו מאמינים שהרשת חברתית אפקטיבית מאוד והעובדה שאני משתמש בה מראה שהיא יעילה. אני מאמין שיש לעשות מאמצים כדי לפתוח את הגישה לכולם".

ג'הרומי אף מוסיף שהאיסור על השימוש בטוויטר מהווה סכנה לביטחון הלאומי, מאחר שלדבריו מדינות המפרץ והגולים המתנגדים למשטר מנצלים את היעדר הנוכחות האיראנית ברשתות החברתיות. "כיום, המדינות הקטנות באזור, דיקטטורות שוקעות שלא מתקיימות בהן בחירות חופשיות, משקיעות הרבה ברשתות החברתיות כדי לקדם איראנופוביה באזור", הסביר השר הצעיר. "יש להם רשת מאורגנת והם עושים עבודה פסיכולוגית כדי להולך שולל את מנהיגי העולם לגבי הציבור האיראני ומה הוא חושב".

"טרור הסייבר של ישראל וארה"ב"

לדברי ג'הרומי, איראן מתכננת להשיק שלושה לוויינים השנה, שניים המיועדים לאיסוף מידע ולוויין תקשורת אחד. בעוד שהמשרד שלו אחראי על בניית הלוויינים, תכנית החלל של משמרות המהפכה היא שאחראית על השיגור שלהם ממרכז החלל על שם אימאם חומייני במחוז סמנאן. מוקדם יותר השנה התבצעו שני ניסיונות שיגור - שנכשלו.

ארצות הברית טוענת ששיגורי הלוויינים מפרים את החלטות מועצת הביטחון של האו"ם, שקראה לאיראן להימנע מכל פעילות הקשורה לטילים הבליסטיים המסוגלים לשאת נשק גרעיני. איראן, שמזה זמן רב טוענת שהיא לא מעוניינת בנשק גרעיני, מתעקשת כי שיגורי וניסויי הטילים שלה לא מיועדים לצרכים צבאיים. גם ג'הרומי טוען שתכניתה של איראן היא "למטרות שלום". לטענתו, "תכנית הטילים של איראן שקופה ואין לה ממדים נסתרים".

אישה איראנית גולשת באינטרנט בבית קפה בטהראן ב-6 בינואר 2013. AP
קורא לביטול האיסור על טוויטר. אישה איראנית גולשת באינטרנט בבית קפה בטהראן/AP

המשרד שלו אחראי גם על הגישה לאינטרנט, שבה חלק מהאתרים המערביים עוברים סינון או מואטים. כ-46 מיליון איראנים משתמשים באינטרנט, בעיקר באמצעות הטלפונים הניידים. הוא הודה בדיווחים על העלייה שנרשמה לאחרונה במתקפות סייבר אמריקניות על ארצו, ברקע המתיחות בין המדינות, אך טוען שאיראן הודפת מתקפות אלה.

"אף אחד לא מטיל ספק שבכך שהרוע האמריקני תוקף את התשתיות שלנו", אמר ג'הרומי, וציין את תולעת המחשב סטקסנט שפגעה בתכנית הגרעין האיראנית ב-2011, שלדברי מומחים עומדים מאחורי ארצות הברית וישראל. "הם תמיד משתמשים בלוחמת סייבר נגד מדינות אחרות ומוציאים לפועל טרור סייבר בעולם".

שיגור לווין מבסיס במקום לא ידוע, איראן, 2017. AP
"אין לתכנית החלל ממדים נסתרים". שיגור לוויין באיראן/AP

ג'הרומי עושה את הרושם שיש לו שאיפות פוליטית מעבר למשרתו הנוכחית. טבטבאי ופרשנים אחרים טוענים שהוא עשוי להתמודד על נשיאות איראן בבחירות הבאות, בהנחה שהוא יקבל את אישור המועצה המפקחת.

"אני מאמין שהממסד הביטחוני והצבאי באיראן פעיל ביצירת זן פוליטי חדש", אמר טבטבאי. "אלה חדשות רעות עבור סוגיות כמו ליברליזציה פוליטית או רפורמות משמעותיות בתרבות ובחברה של איראן. אבל למעשה אלה עשויות להיות חדשות טובות עבור רוב הציבור האיראני, הנואש לממשלה שתעקור מהשורש את הבעיות המבניות והכלכליות, שכוללות שחיתות ואבטלה".

ג'הרומי פתח בתכנית שמאפשרת לאזרחים לכתוב ללשכתו ללא תשלום, וטוען שהוא מקדיש 30 דקות מדי יום בקריאה ובהשבה על אותם המכתבים, מנהג שהיה גם לנשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה. שני מכתבים מודבקים על קיר הלשכה שלו, שאחד מהם כולל ציור של ילד, שבו מופיע אגרוף איראני המכוון נגד דגל ארצות הברית.

"אלה שאינם רוצים להיות מעודכנים על העולם העכשווי, שבו כולם מחוברים זה אל זה, עשויים לרצות לומר שפעולותיו של ג'הרומי מכוונות למטרותיו העתידיות", הוא אמר בתשובה למבקריו. "אין לי שום בעיה עם הספקולציות שלהם".

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully