וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזון המחלקות הפנימיות: ללא אשפוזים במסדרון ושני חולים בחדר

10.7.2019 / 18:30

הוועדה לשיפור הטיפול באשפוז במחלקות הפנימיות פרסמה את המלצותיה, בהם נכתב כי צוות המחלקות יכלול 16 רופאים, מתוכם ארבעה מומחים, וכי בכל אחת יהיו 38 מיטות. בנוסף נכתב כי יש לפעול לכך שהתפוסה לא תגיע ל-100%. האיגוד לרפואה פנימית: שמחים על תמימות הדעים

בית חולים וולפסון 13 בינואר 2019. אור רביד, אתר רשמי
המחלקה הפנימית בבית החולים וולפסון/אתר רשמי, אור רביד

אפס אשפוזים במסדרון ועד שני חולים בחדר במחלקה הפנימית - כך עולה מעיקרי המלצותיה של ועדת פרופסור רן טור-כספא לשיפור הטיפול במערך האשפוז במחלקות הפנימיות בבתי החולים, שהוקמה לפני חמישה חודשים וכללה בין היתר נציגים ממשרדי האוצר והבריאות, וכן ארגוני רופאים וחולים. עוד ממליצה הוועדה להגדיל את כוח האדם בכל מחלקה פנימית, בה כל 16 רופאים יטפלו ב-38 מיטות מטופלות, להגביל לעד שני חולים לכל היותר בחדר, לאסור אשפוז במסדרונות ולפעול לחיזוק האשפוז ההמשכי על ידי הקמת מוסדות אשפוז שיקומי וסיעודי מורכב, כדי שחולים במחלקות לא ימתינו בהן עד שימצא להם מקום במערך ההמשכי.

הוועדה קבעה כי יש ליישם חלק מההמלצות עוד בשנה הקרובה (2020) והיתר בתוך לא יאוחר מחמש שנים. בין חברי הוועדה: פרופסור טור-כספא, מנהל לשעבר של מחלקה פנימית ומכון הכבד במרכז רפואי רבין בבי"ח בילינסון, הדיקן המייסד של הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בגליל, פרופ' אבישי אליס, מנהל מחלקה פנימית בבלינסון, ד"ר הדר אלעד ועוד. נשאלת השאלה כבדת המשקל, האם ההמלצות החשובות יבואו לידי ביטוי לאחר הבחירות לכנסת ה-22 וברקע הדיונים על הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה?

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
תקציבים ייעודיים והוספת רופאים: המלצות הוועדה לשיפור מערך האשפוז
המחלקות הפנימיות קורסות: "לעבור את הלילה בלי שאף אחד ימות"
"בתי החולים משוועים לתקציב": המחלקות העמוסות ביותר בישראל

שר הבריאות יעקב ליצמן מקבל את דוח הוועדה לשיפור האשפוז במחלקות הפנימיות מפרופסור רן טור-כספא. 10 ביולי 2019. משרד הבריאות, אתר רשמי
שר הבריאות ליצמן מקבל את דוח הוועדה לשיפור האשפוז במחלקות הפנימיות/אתר רשמי, משרד הבריאות

מערך האשפוז הפנימי ניצב בליבת מערך האשפוז במדינת ישראל, ועומד בראש סדר היום הלאומי. האשפוז במחלקה הפנימית הינו מרכיב חשוב ביותר וקריטי בטיפול באדם החולה. המחלקה הפנימית היא ייחודית, מהווה את הבסיס המוצק של מערכת האשפוז בכל מרכז רפואי ואין לה תחליף. למחלקה הפנימית מתקבלים חולים הסובלים ממחלות חריפות או מהתלקחות חריפה של מחלתם הכרונית. כל חולה הזקוק לטיפול, מורכב ככל שיהיה, מתקבל למחלקה הפנימית ללא התחשבות במספר החולים המאושפזים. עליית תוחלת החיים במדינת ישראל מביאה בהכרח לקבלתם של חולים מבוגרים יותר ומורכבים יותר מבחינת בעיותיהם הרפואיות.

על פי נתוני אגף המידע של משרד הבריאות לשנת 2017, בין השנים 2000-2015 היו למעלה מ-300,0000 אשפוזים בשנה, כ-200,000 מהם היו במחלקות פנימיות, עוד עולה ש-27% מכלל המאושפזים אושפזו באשפוז חוזר. בסוף שנת 2018 עמדה מצבת מיטות האשפוז הפנימיות בישראל על 3,983 מיטות בתקן. שיעור המיטות לאלף נפש נמצא בירידה מתמדת מאז שנת 2015 ועמד בסוף השנה שעברה על 0.44 מיטות לאלף איש. שני שליש מהאשפוזים בפנימיות הם של מטופלים בני 65 ומעלה, וכחמישית מהאשפוזים.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS

פרשת החטיפה והסחר בתינוקות: סגן שר העניק ערבות לאחד המעורבים

לכתבה המלאה

עוד עולה מהנתונים כי 22% הם של מטופלים בני 85 ומעלה. בכל המחלקות הפנימיות בארץ נרשמה בשנים האחרונות עליה בגיל הממוצע של המאושפזים. משמעות העלייה בגיל הממוצע של המאושפזים הינה עלייה בשיעור המחלות הכרוניות, במורכבות הרפואית ובחומרת התחלואה. מרכיב נוסף בעליית עומס התחלואה מתבטא בריבוי חולים מונשמים במחלקות הפנימיות. בסקר שערך האיגוד לרפואה פנימית בשנת 2018 העלה כי שיעור החולים המונשמים עומד על 10% בממוצע, ויכול לעלות עד 20% בשיא החורף.

אפס אשפוזים במסדרון ולפעול לכך שלא תהיה תפוסה מלאה

"בינוי המחלקות יעשה כך שהחדרים יכילו עד שני חולים, אך יאפשרו תוספת של אדם נוסף בחדר, במקרה של תפוסה גבוהה מ- 100% כך שלא יאשפזו חולים בפרוזדור"

המלצתה הבולטת של הוועדה היא האיסור על אשפוז חולים במסדרונות. "אשפוז חולים בפרוזדורי המחלקה, או בכל אתר אחר שאינו חדר חולים הוא בלתי מתקבל על הדעת ומהווה פגיעה בכבוד האדם ובזכותו הבסיסית לפרטיות", נכתב בהמלצות הוועדה. "הוועדה מציעה כי משרד הבריאות יוציא חוזר מנכ"ל האוסר על אשפוז חולים שלא בחדר חולים אשר יופעל בתוך 60 חודשים לכל היותר. על מנת ליישם את ההוראה בחוזר מנכ"ל, יש להקצות תקציב ייעודי בתכנית רב-שנתית לשיפוץ, בינוי והתאמה של המחלקות הפנימיות כך שיעמדו בסטנדרטים לבינוי מחלקה חדשה בהתאם להנחיות מנהל תכנון פתוח ובינוי מוסדות רפואה".

הוועדה אף מציעה שהחדרים יהיו מיועדים לחולה אחד או שניים עם שירותים ומקלחת בכל חדר, כך שיינתן מענה גם לחולים הנדרשים לבידוד. כמו כן, ההמלצה היא כי היקף המיטות במחלקות הפנימיות החדשות יעמוד על 38, כולל חדר המתאים לתכולה של עד שישה חולים הזקוקים לטיפול מוגבר. בינוי המחלקות יעשה כך שהחדרים יכילו עד שני חולים, אך יאפשרו תוספת של אדם נוסף בחדר, במקרה של תפוסה גבוהה מ- 100% כך שלא יאשפזו חולים בפרוזדור. בנוסף לכך, נאמר בוועדה כי יש לפעול לכך שאחוז המאושפזים לא יגיע לתפוסה מלאה.

מחלקות פנימית בית חולם ברזילי אשקלון. ראובן קסטרו
חדר המתאים לתכולה של עד שישה חולים הזקוקים לטיפול מוגבר. בית חולים ברזילי באשקלון/ראובן קסטרו

עוד עולה מדוח המסקנות הוועדה כי ההמלצה היא שבכל פנימית תהיינה לפחות שלוש אחיות בוגרות קורס על בסיסי מהתחומים הבאים (בהתאם לאופי המחלקה) אונקולוגיה, סוכרת, גריאטריה, אי ספיקת לב, שבץ מוחי, נפרולוגיה, גסטרואנטרולוגיה, טיפול בפצע. כל האחיות שיעבדו בטיפול מוגבר תהיינה בוגרות קורס על בסיסי בטיפול נמרץ.

16 רופאים ל-38 מיטות בכל פנימית

מסקנה חשובה שקיבלה הוועדה היא בדמות ה"סטנדרט האידאלי במחלקה הפנימית", אליו שואפת הוועדה, שיתקיים במחלקות הפנימיות השונות בבית החולים ברחבי הארץ. צוות המחלקה יפעל בהיקף של 16 רופאים, מתוכם לפחות ארבעה מומחים: מנהל מחלקה, סגן המנהל, שני מומחים ו-12 מתמחים בכל פנימית. בנוסף יפעלו מעת לעת במחלקה בעלי מקצועות נוספים, להם חשיבות רבה בטיפול בחולה כגון פיזיותרפיסט, שירות סוציאלי, מזכירת מחלקה, מתאם טיפולים, תזונאית, שירות לקיחת דם ורוקחות קלינית.

במהלך דיוני הוועדה לא הייתה הסכמה מלאה בין החברים בה בנוגע לתוספת כוח האדם, ובפרט תוספת הרופאים. נציגי משרד הבריאות, משרד האוצר ונציגים נוספים ציינו בדיונים כי במציאות בה פועלת מערכת האשפוז, הסטנדרט המוצע על ידי הוועדה יהיה שאפתני מאוד ליישום, ויש למצוא דרכים ריאליות, המתכתבות עם האילוצים הקיימים היום במערכת, ליצור שיפור בתקינת כוח האדם, ובפרט שיפור תקינת הרופאים.

בית חולים וולפסון 13 בינואר 2019. אור רביד, אתר רשמי
בכל מחלקה פנימית יהיו 16 רופאים. בית החולים וולפסון/אתר רשמי, אור רביד

באשר לרופאי העתיד במחלקות הפנימיות חושבים בוועדה כי לכל הרופאים המומחים תפקיד קריטי בטיפול בחולים במחלקה הפנימית. בהמלצות נכתב כי קביעת הטיפול ושמירת הרצף הטיפולי הם באחריותו של הרופא המומחה הבכיר. על פי הוועדה, קיימת חשיבות רבה לעודד מומחים צעירים לראות במחלקה הפנימית את ביתם המקצועי ובכך גם להכשיר את דור העתיד במספר דרכים: להמלצתם, בהסכם שכר הרופאים הקרוב, יש להקצות תקני מנהלי שירות חדשים עבור מומחים במחלקות הפנימיות כך שבכל מחלקה יהיה מומחה אחד בתקן מנהל שירות.

הוועדה רואה בנושא חשיבות עליונה, יש צורך בהגדרת "פולטיימר", שיבדוק ויכלול את כל הזמן בו עובדים הרופאים ויכלול בתוכו מנגנון לתשלום ופיצוי על שעות נוספות, ולפעול למתן הגדרתו בהסכם שכר הרופאים הקרוב. בנוסף, יש צורך בהקמת קרן מלגות "FELLOWSHIP" למומחים צעירים שיתחייבו להיות רופאים בכירים במחלקה הפנימית בתום ההשתלמות. מומחים אלו יוכלו לעבוד יום אחד בשבוע במקצוע ההשתלמות, ותינתן להם האפשרות לעסוק במחקר רפואי. כמו כן, הוועדה ממליצה כי יתקיים דיון לקביעת מעמדו של הרופא הפנימי.

"הרפורמות המוצעות נתקלות במחסום משלטון מפא"י"

האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, שהוביל את מחאת מנהלי המחלקות הפנימיות, אמר כי על רקע עומסים לא אנושיים ביום יום והזנחה ארוכת שנים, הם שמחים על תמימות הדעים, שנוצרה בוועדה, שבין שותפיה היו נציגי משרד הבריאות, האוצר, הרופאים והקופות. לפי הוועדה המערכת אינה יכולה להמשיך להתנהל בתנאים הנוכחיים. עם זאת, האיגוד מתקומם על כך שהרפורמות המוצעות על ידי הועדה נתקלות במחסום מתקופת שלטון מפא"י, תקינת כוח האדם הרפואי למחלקות נקבעה על פי דו"ח משנת 1976.

"ברור כי תקינה זו לא מספקת ורחוקה שנות אור מהצרכים בשטח תקינת כוח האדם לא עודכנה מאז", נאמר מהאיגוד לרופאה פנימית. "למרות הגידול העצום באוכלוסיית המדינה, הזדקנותה, התקדמות הרפואה, ריבוי התחלואה המורכבת וכמובן הגידול בשיעורי התפוסה במחלקות הפנימיות, שעומד כיום על יותר מ-100% לאורך השנה. האיגוד יאבק על מימוש כל המלצות הוועדה למען רפואה טובה לכלל אזרחי מדינת ישראל".

בית חולים וולפסון 13 בינואר 2019. אור רביד, אתר רשמי
"נטל ההוכחה עובר אלינו ואם השיח ימשך, זה חשוב". בית החולים וולפסון/אתר רשמי, אור רביד

בתגובה להמלצות הוועדה לשיפור האשפוז במחלקות הפנימיות, אמר שר הבריאות, יעקב ליצמן, כי "בדרך כלל וועדות זה למריחה, אבל לקחנו ברצינות את הנושא כי זו ליבת העשייה במערכת הבריאות. פתרון העומסים בפנימיות הוא יעד עליון ואנו מחויבים להגיע לזה. המשרד מתכוון לבצע תוך 5 שנים ליישם את ההמלצות. לעשות מה שצריך שיהיה אשפוז נורמאלי בישראל.

"חלק מהדברים התחלנו לעשות, חלק מהדברים אנו נתחיל לעשות. מחלקות פנימיות היו בדרך כלל לא פופולאריות, חלק מהרופאים חיפשו את הניתוחים", אמר השר ליצמן. "אני שמח שאנחנו נקדם את הנושא ונעלה את קרנן של המחלקות הפנימיות. כרגע יש ממשלת מעבר, לפני שהכריזו על בחירות היה לי הסכם עם האוצר וראש הממשלה, כמובן שאחרי שהכריזו על בחירות הדברים נעצרו. אני מקווה שנוכל לחזור על הסיכומים אחרי הבחירות".

מנכל משרד הבריאות משה בר סימן טוב דיבר גם הוא על המלצות הוועדה ואמר כי "מערכת הבריאות היא כזאת שאי אפשר להגיע להסכמה מלאה על אף אדם. פרופ' טור-כספא הוא אדם שיש עליו הסכמה מקיר לקיר". עוד אמר סימן טוב כי "הגישו לנו המלצות שהן תוצר שאנחנו מכירים ומחויבים ליישם אותם - תוך 5 שנים אין אשפוז במסדרונות. נטל ההוכחה עובר אלינו ואם השיח ימשך, זה חשוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully