וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלקות הפנימיות קורסות: "לעבור את הלילה בלי שאף אחד ימות"

10.1.2019 / 8:30

ראשי מחלקות פנימיות בבתי חולים בישראל מספרים על עומסים חריגים בעקבות מזג האוויר החורפי, וקושי רב לתת מענה לכל חולה. "אנחנו רואים במחלקה יותר חולים קשים ויותר חולים במצב קריטי. המשמרות קשות ועמוסות יותר"

צפיפות בבתי החולים. אתר רשמי
"מגפת השפעת בחורף הנוכחי היא קשה ומורגשת הרבה יותר"/אתר רשמי

החורף כבר בעיצומו ועמו הגיעו גם העומסים החריגים במחלקות הפנימיות בבתי החולים ברחבי הארץ. מאות מטופלים ממתינים שעות ארוכות לטיפול רפואי, אליהם מצטרפים חולים רבים אחרים "שתקועים" בחדרי המיון, במחלקות לרפואה דחופה ובמחלקות האשפוז כי פשוט אין מקום מיטות פנויות במחלקות הפנימיות וככל שעולות שעות ההמתנה בלב מסדרונות בתי החולים, כך עולה גם רף הלחץ והעצבים.

"יש פה עומס כבד. אתמול קיבלנו משעות הצהריים עד שעות הבוקר 14 חולים, אלו מספרים שקשה להתמודד איתם, אבל אנחנו עושים את כל מה שאנחנו יכולים לעשות כדי להצליח", אמר פרופסור אלון גרוסמן, מנהל מחלקת פנימית ב' בבית החולים בילינסון שבפתח תקווה.

"המחיר הוא מחיר של שחיקה קשה מאוד, יש עומס כבד על הצוות ועל הבכירים", אמר גרוסמן. לדבריו, הוא עצמו נכח "לא פעם אחת ולא פעמיים במחלקה בשעות הלילה כדי לעזור לתורן הצעיר הבודד להתגבר על המבול של החולים שמגיעים אליהם להיקלט במחלקה". בנוסף לכך, גרוסמן גם פרגן לצוותים שלו, שלדבריו נותנים שירות טוב גם בלחץ הכבד. "יש לנו צוותים מופלאים. אני מסיר את הכובע בפני הדור הצעיר, שנותן את הכול מציל אנשים".

לקריאה נוספת:
בדיקות פולשניות במסדרון בית החולים: "פרטיות היא מותרות"
בפעם השנייה בתוך שבוע: גז רעיל דלף בבית החולים תל השומר
"גם במותה העניקה חיים": הרופאה הלכה לעולמה והצילה ארבעה חולים

צפיפות בבתי החולים. אתר רשמי
"מספרים שקשה להתמודד איתם". צפיפות בבית חולים/אתר רשמי

גרוסמן סבור כי החורף הנוכחי קשוח יותר מקודמיו. "מגפת השפעת בחורף הנוכחי היא קשה ומורגשת הרבה יותר, השנה אנחנו מקבלים חולים כאלה בכמויות, תוסיף לזה שהאוכלוסייה מזקנת, המספרים גדולים יותר והחולים יותר קשים. אנחנו רואים במחלקה יותר חולים קשים ויותר חולים שמונשמים במצב קריטי. המשמרות קשות ועמוסות יותר".

מנתונים שפרסם בחודש שעבר משרד הבריאות, עולה כי המחלקות הפנימיות, בהן מאושפזים בדרך כלל קשישים רבים, עמוסות מאוד מעבר לקיבולת הרגילה. עובדה זו מקשה על הטיפול ומעלה את הסיכון לסיבוכים. לדוגמה, בבית החולים הדסה עין כרם שבירושלים, שיעור התפוסה במחלקה הפנימית מגיע לכ-160%, ובהדסה הר הצופים הוא מעל ל-140%.

המחסור במיטות במחלקות בבתי החולים מביא להמתנה ארוכה לטיפול רפואי ולעומסים כבדים בחדרי המיון, שעם הזמן יצרו את המושג "הזקנה במסדרון" - ביטוי מתייחס לחולים המוצבים במיטות לאורך מסדרונות בית החולים, שכלל לא ערוכים לכך. למרות העלייה המתמדת בכמות החולים המגיעים לקבל טיפולים בבתי החולים, כמות מיטות האשפוז בישראל נחשבת לנמוכה מאוד ביחס לממוצע במדינות המפותחות - 1.8 מיטות אשפוז לאלף איש בלבד. לשם השוואה, במדינות המפותחות יש ממוצע של 3.7 מיטות אשפוז לאלף איש.

עוד באותו נושא

"בתי החולים משוועים לתקציב": המחלקות העמוסות ביותר בישראל

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שיעור התפוסה הגבוה ביותר של המיטות קיים בבית החולים הדסה עין כרם. חולים מטופלים במסדרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי הנתונים שפורסמו, שיעור התפוסה הגבוה ביותר של המיטות קיים בבית החולים הדסה עין כרם שבירושלים (120.74%), אחריו איכילוב בתל אביב (114%), שיבא בתל השומר (107.51%) והדסה הר הצופים בירושלים (102.95%). כמות מיטות האשפוז בישראל נחשב לנמוך מאוד ביחס לממוצע במדינות המפותחות. הנתונים הללו מתייחסים לחודשים ינואר עד ספטמבר של 2018, כלומר עוד לפני חודשי החורף הקשים. לפי ההערכות, שיעורי התפוסה בחודשיים וחצי האחרונים היו גבוהים אף יותר.

כמו כן, לפי הנתונים ניתן לראות כי ברוב בתי החולים ניתן לזהות עלייה בשיעור התפוסה בשלוש השנים האחרונות. כך למשל, בבית החולים שיבא, שיעור התפוסה הכולל ב־2016 עמד על 103.86%, ב־2017 הוא גדל ל־106.32% וב־2018 כבר הגיע ל־107.51%. באופן דומה, בבית החולים רמב"ם שיעור התפוסה ב־2016 היה 100.65%, בשנת 2017 עלה ל־105.97% והשנה הוא עומד על 106.11%. בהדסה עין כרם שיעור התפוסה ב־2016 עמד על 110.58%, בשנה שלאחר מכן הוא עלה ל־113.86% והשנה הוא כבר עומד על יותר מ־120%, כך שבהחלט מדובר במגמה שאם לא יתנו עליה את הדעת בהקדם, המצב רק יחמיר.

"מנהלי המשמרות רק רוצים לעבור את הלילה כשכל החולים שלהם בחיים. תנאי האשפוז במחלוקת הפנימיות בישראל קשים מאוד ואם לא יתעוררו תוך שנתיים-שלוש לא יהיה כבר מקום מסדרון", אמר ד"ר אייל בראון, מנהל מחלקת פנימית ח' בבית החולים רמב"ם בחיפה. "מה שמיוחד בחורף הוא העובדה שיש הרבה חולים שלנוכח העומסים הכבדים זוכים לטיפול רפואי במסדרון. מדובר על הרבה חולים נשימתיים, חולים שפתחו דלקות ריאה, שפעות שמסתבכות. אלה גם בדרך כלל חולים מבוגרים, שמגיעים לבית החולים עם "תיק של תחלואת רקע, מה שנקרא שאין להם 'רזרבה בריאה' וכאן מתחילה הבעיה.

ד"ר בראון הוסיף כי יותר חולים בחורף זקוקים לניטור מוגבר, זקוקים לטיפול הנמרץ וחסרות הרבה מיטות רבות כאלה במחלקות הפנימיות. לדבריו, אשפוז חולה כזה במסדרון או בחדר מרוחק יכול להחמיר את מצבו. "בכל רגע נתון יכולים להזדקק לצורך בביצוע הנשמה, צורך בביצוע החייאה, שהחולה נמצא בפרוזדור או בחדר מרוחק או בלילה כשיש רופא אחד על 40 חולים ויותר ושלוש אחיות על חולים, הם פשוט לא ישימו לב". הוא סיפר שרק השבוע התאשפזה אצלו חולה נשימתית, ששהתה יומיים במיון כי לא היה לה מקום באף מחלקה פנימית.

צפיפות בבתי החולים. אתר רשמי
"מנהלי המשמרות רק רוצים לעבור את הלילה כשכל החולים שלהם בחיים"/אתר רשמי
"בחורף יש מגמה של יותר מיתה בעקבות שפעות ודלקות ריאה. האשפוז הצפוף בחדרים או במסדרון מסכן את חייהם"

לדברי בראון, "בחורף יש מגמה של יותר מיתה בעקבות שפעות ודלקות ריאה, ויש הרבה יותר חולים במצב מסכן חיים חריף ומסכן את יכולת הנשימה, יש גם הרבה יותר חולים שצריכים ניתור וטיפול מוגבר, האשפוז הצפוף בחדרים או לחילופין במסדרון המרוחק מסכן את חייהם". בראון הוסיף כי "יש חולים שאנחנו משחררים בגלל העומסים ושולחים לטיפול משלימים בקופות החולים, למרות שהיינו מעדיפים שיעברו את הטיפולים בבית החולים".

ד"ר בראון סיפר כי משיחות יומיומיות שהוא מקיים מדי יום עם הרופאים שמנהלים את המשמרת במחלקתו, הרופאים "רק רוצים לעבור את הלילה בשלום, מקווים שכל החולים שהיו צריכים לשרוד שרדו, שמצב רפואי של אף חולה במצב רגיש לא הסתבך בעיקר בגלל שלא קיבל את התנאים ההולמים".

צפיפות בבתי החולים. אתר רשמי
"יש חולים שאנחנו משחררים בגלל העומסים ושולחים לטיפול משלימים בקופות החולים"/אתר רשמי

"תנאי האשפוז לא אנושיים"

השבוע, האיגוד הישראלי לרפואה פנימית פנו לראש הממשלה בנימין נתניהו, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ושר האוצר משה כחלון בדרישת לקבלת עזרה בהולה לנוכח המצב הקשה במחלקות הפנימיות. "הושיטו חבל הצלה וקדמו תכנית הצלה מידית למחלקות הפנימיות, רגע לפני שנישבר, ונתרגל לאדישות ולרפואה לא מכבדת ולא ראויה בישראל", נכתב בפנייה.

"ללא תמריצים להנהלות בתי החולים להשקיע בפיתוח המחלקות הפנימיות, בתשתית כוח אדם, בתוספת מיטות ותקנים ובעידוד חזרת רופאים בכירים אלינו למחלקות הפנימיות - אנו מתקרבים לקריסת מערכות מוחלטת! מקווים שלא נמשיך להיות מופקרים לבד, נטולי תחמושת מספקת, בשדה הקרב שלנו", הוסיפו באיגוד.

בנוסף לכך, סופר על המציאות איתה הם מתמודדים במחלקות הפנימיות: "כך נראה עוד בוקר במחלקות הפנימיות, בוקר של שדה קרב ב- 110 המחלקות הפנימיות בישראל, שהן עמוד השדרה של הרפואה הציבורית. עוד נכתב כי "בתי החולים פקוקים, וכמו משפך מגיעים המאושפזים, שאין להם מקום במחלקות אחרות- לפנימיות. העומס בפנימיות מזרז שחרורים מהירים, לעיתים מהירים מידי, פוגע באיכות הטיפול וגם מקרין על חדרי המיון, שהרי לא פשוט לשחרר מהמיון לאשפוזים למחלקה פנימית. תנאי האשפוז לא אנושיים! הרופאים הפנימיים מבקשים עזרה!".

צפיפות בבתי החולים. אתר רשמי
"זה מצב בו אי אפשר לעבוד בכלל". בית חולים בישראל/אתר רשמי

בשיחה עם וואלה! NEWS סיפר פרופסור אבישי אליס, יו"ר איגוד הישראלי לרפואה פנימית, על החוויות הקשות אותן שומע מדי יום ממנהלי מחלקות פנימיות ברחבי הארץ.

"המלחמה שלנו, מנהלי המחלקות הפנימיות, הפכה להיות מתמדת כי העומסים שמרבים לדבר עליהם בחודשי החורף הם בכל השנה. המחלקות הפנימיות נמצאות במעל 100% תפוסה 365 יום בשנה. הן עמוסות כל השנה - כל הזמן. אני כבר לא מדבר על מדדי ה-OECD שמדברים על רק 70% תפוסה, כי אם יש עלייה בתחלואה יהיה איפה לאשפז את החולים. שאתה עובד במעל 100% תפוסה במחלקות הפנימיות אתה מתחיל את היום עם פחות צוות. זה מצב בו אי אפשר לעבוד בכלל".

עומס במיון בבית החולים רמב"ם, ינואר 2013. ערן גילווארג
"נוצר מצב בו לא לכל החולים יש מיטה בצורה מסודרת". מיון ברמב"ם ב-2013/ערן גילווארג

יתרה מזאת, אמר פרופסור אליס כי "נוצר מצב בו לא לכל החולים יש מיטה בצורה מסודרת ואנחנו עדיין צריכים לנהל את הדברים. מעבר לעבודה שמדובר בפגיעה בכבוד ובמוסר, כאן פגיעה באיכות הרפואה. אם רופאה עשתה אצלי במחלקה אתמול בלילה 15 קבלות חולים במהלך התורנות שלה, ברור לכולם שאיכות הטיפול בחולה תהיה פחות טובה, כי הצוות לא יכול לעמוד בעומס הזה". לדברי פרופסור אליס, המנוחה במשמרת הפכה למותרות של ממש: "זה כבר לא קיים במהלך המשמרות, אותה רופאה צריכה לקבל חולים וכמובן לטפל בחולים שמאושפזים במחלקות".

אליס מספר כי המסדרונות הפכו לשדה קרב של ממש. "לא פעם יש צעקות בפרוזדור, שלא נאמר מצבים של אי נעימות. את אשתו של החולה שחשש כאבים בחזה לא מעניין שאני מטפל בעוד עשרה חולים נוספים. אותה מעניין למה בעלה לא קיבל את הכדורים שלו". ומהו תרחיש האימים? "חוששים לאבד שליטה. כל בוקר במחלקה אני פותח בתקווה שלא לאבד היום שליטה בגלל העומס הכבד".

ח"כ איציק שמולי, יו"ר סיעת העבודה וחבר ועדת הבריאות של הכנסת, בתגובה לכתבה: "מערכת הבריאות חולה במצב אנוש. זו לא טעות אלא תוצאה של מדיניות כושלת והזנחה פושעת. הבעיה היא, כפי שאמר נתניהו בעצמו, שבעיות האזרחים משעממות אותו ואת הממשלה שלו, ובגלל זה ההמתנה האינסופית לתורים, אלפי הזיהומים והעומסים האדירים הפכו כאן לסטנדרט. זה לא צריך להיות כך ואפשר לשנות את זה!".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully