וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקות פולשניות במסדרון בית החולים: "פרטיות היא מותרות"

8.1.2019 / 9:09

רופאים שסיירו בבית חולים במרכז הארץ הבחינו במיטה במסדרון בחולה מבוגר שעבר בדיקה המתבצעת בהרדמה חלקית. מדובר בבדיקה רגישה שאמורה להתקיים בחדר סטרילי - אך בשל התפוסה הגבוהה, בוצעה בלב המחלקה

צילום: רוני כנפו, עריכה: תומר לוי

באחד הסיורים שערכו סגן יו''ר הר''י ד"ר זאב פלדמן - יו"ר ארגון רופאי המדינה ועמיתיו באחד מבתי החולים הציבוריים במרכז הארץ, ערב השנה האזרחית החדשה, הם נתקלו במחזה מזעזע. הדבר התנהל מאחורי אחד הפרגודים הניידים שהוצבו בלב המסדרון של אחת המחלקות הפנימיות בבית החולים.

באחת המיטות שהוצבה במסדרון שכב בתנוחת עובר חולה מבוגר שעבר על ידי הצוות הרפואי בדיקת ניקור מותני, שמתבצעת בהרדמה חלקית, במהלכה מחדירים מחט בין החוליות עמוד השדרה במטרה להשיג דגימות של נוזל המוח והשדרה (CSF). לבדיקה חשיבות רבה באבחון מחלות נוירולוגיות, שחלקן קטלניות אם אינן מטופלות במועד. עם זאת, מדובר בבדיקה פולשנית ורגישה שהייתה אמורה להתקיים בחדר סטרילי ופרטי.

במקום זאת, התקיימה הבדיקה בלב מסדרון הומה האדם, זאת בשל התפוסה הרבה בימי החורף בבתי החולים בישראל.

עוד בוואלה! NEWS
אביתר חצה את הנחל ונסחף: לוחם צה"ל טבע למוות בגליל במהלך אימון
בצל ההסלמה ברצועה: הכסף הקטארי לרצועת עזה לא יגיע השבוע
לפני או אחרי הבחירות? כל מה שיקרה אם יוחלט על שימוע לנתניהו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מיטות אשפוז במסדרון בית חולים בארץ, בשל התפוסה הרבה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנתונים שפרסם בחודש שעבר משרד הבריאות, עולה כי למרות העלייה המתמדת במספר החולים המגיעים לקבל טיפולים בבתי החולים בארץ, מספר מיטות האשפוז בישראל נחשב לנמוך מאוד ביחס לממוצע במדינות המפותחות - 1.8 מיטות אשפוז לאלף איש בלבד. לשם השוואה, במדינות המפותחות יש ממוצע של 3.7 מיטות אשפוז לאלף איש. לפי הנתונים, שיעור התפוסה הגבוה ביותר של המיטות קיים בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים (120.74%), אחריו איכילוב בתל אביב (114%), שיבא בתל השומר (107.51%) והדסה הר הצופים בירושלים (102.95%).

עוד באותו נושא

"בתי החולים משוועים לתקציב": המחלקות העמוסות ביותר בישראל

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מספר מיטות האשפוז בישראל נחשב לנמוך מאוד ביחס לממוצע במדינות המפותחות/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנתונים מתייחסים לחודשים ינואר עד ספטמבר של 2018, כלומר עוד לפני חודשי החורף הקשים. על פי ההערכות, שיעורי התפוסה בחודשיים וחצי האחרונים היו גבוהים אף יותר. על פי הדוח, ברוב בתי החולים ניתן לזהות עלייה בשיעור התפוסה בשלוש השנים האחרונות. כך למשל, בבית החולים שיבא, שיעור התפוסה הכולל ב־2016 עמד על 103.86% בכל בית החולים, ב־2017 הוא גדל ל־106.32% וב־2018 הוא כבר הגיע ל־107.51%.

באופן דומה, בבית החולים רמב"ם שיעור התפוסה ב־2016 היה 100.65%, בשנת 2017 הוא גדל ל־105.97% והשנה הוא עומד על 106.11%. בהדסה עין כרם שיעור התפוסה ב־2016 עמד על 110.58%, בשנה שלאחר מכן הוא עלה ל־113.86% והשנה הוא כבר עומד על יותר מ־120%, כך שבהחלט מדובר במגמה שאם לא יתנו עליה את הדעת בהקדם, המצב רק יחמיר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ישראל 2019, ואנחנו הצוותים הרפואיים מוצאים עצמנו מטפלים בכם בתנאים לא תנאים", דברי ד"ר פלדמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם המחלקות הפנימיות, שבהן מאושפזים בדרך כלל קשישים רבים, עמוסות מאוד מעבר לקיבולת הרגילה, דבר שמקשה על הטיפול ומעלה את הסיכון לסיבוכים. בהדסה עין כרם למשל, שיעור התפוסה מגיע לכ־160%, ובהדסה הר הצופים הוא מעל ל-140%. המחסור במיטות במחלקות בתי החולים מביא להמתנה ארוכה לטיפול רפואי ולעומסים כבדים בחדרי המיון, שעם הזמן יצרו את המושג "הזקנה במסדרון". הביטוי מתייחס לאותם חולים המוצבים במיטות לאורך מסדרונות בית החולים, שכלל לא ערוכים לכך. לדברי משרד הבריאות, הצורך המיידי במדינה עומד על 600 מיטות גריאטריות פעילות. "יש לציין כי במסגרת ההסכם בין משרד האוצר לבין משרד הבריאות, הוקצו 600 מיטות עד שנת 2021", הבהירו במשרד הבריאות. "בנוסף, הוקצו עוד כ-1,200 כלליות לחלוקה עד 2022, שחלקן מיועדות למחלקות הפנימיות", אמרו במשרד.

"מכניסים קטטר בתנאים לא תנאים"

"ישראל 2019, ואנחנו הצוותים הרפואיים מוצאים עצמנו מטפלים בכם בתנאים לא תנאים - מרכיבים עירויים, מכניסים קטטר ומבצעים פעולות פולשניות אחרות כשאתם שוכבים על מיטותיכם, באשר הן - בחדרי האוכל ובמסדרונות הומי אדם", סיפר לוואלה!NEWS סגן יו''ר הר''י, ד"ר פלדמן, שהנו גם מנהל היחידה לנוירוכירורגית ילדים בשיבא. "נכון, אמנם יש פרגוד המפריד בינכם לבין העוברים במסדרון, אבל הוא אינו מסתיר את הבושה וגם לא מונע את העליבות או מצמצם את העלבון", הוסיף. "אין מספיק חדרי אשפוז, וחדרי הבדיקה, האוכל והמסדרונות מוסבים למרחבי אשפוז כי כשהתפוסה מגיעה ל- 200% צריך לנצל כל חלל ושטח, גם אם אינו מתאים", אמר ד"ר פלדמן.

סגן יו''ר הר''י ד"ר פלדמן טוען כי פרטיות וסטריליות הן "מותרות בישראל של 2019", כי לדעת האוצר "אין הצדקה מבחינה משקית" להוסיף מיטות ולהגדיל תקנים. "מיטות האשפוז שהובטחו ב-2017 עדיין לא הוקצו, ותקני הצוותים הרפואיים עדיין מצויים בחסר ביחס למספר החולים. השאיפה לבריאות והצורך בריפוי הינם המכנה המשותף לכולנו, עזרו לנו לדרוש את הביטחון הבריאותי המגיע לכולנו", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully