וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקציבים ייעודיים והוספת רופאים: המלצות הוועדה לשיפור מערך האשפוז

2.5.2019 / 22:40

זמני המתנה ארוכים, מאושפזים במסדרונות וצוות רפואי מותש הם רק חלק מהבעיות ממנה סובלת מערכת הבריאות הישראלית. הערב פרסם האיגוד לרפואה פנימית את המלצות הוועדה שבדקה את מצב המחלקות הפנימיות, והיא כוללת אחוזי תפוסה מותרים ושיפור איכות הטיפול

מחלקות פנימית בית חולם ברזילי אשקלון. ראובן קסטרו
יוקצו תקציביים ייעודיים לבתי החולים לצורך בנייה והרחבה של מחלקות פנימיות. בית החולים ברזילי באשקלון/ראובן קסטרו

כדי להמחיש את הקריסה המתמשכת במערכת הבריאות, לא צריך להמתין למדדים חדישים שיחשוף המשרד. אפשר להגיע לביקור פתע באחת המחלקות הפנימיות באחד מבתי החולים. מראות החולים הממתינים זמן רב לצד בני משפחה שחוששים להשאיר את יקיריהם ללא השגחה, מאושפזים שמנסים לתפוס תנומה קלה על המיטה שנמצאת בלב המסדרון, צוותי שירותי ההצלה שמובילים חולים לטיפולים דחופים ורופאים ואחיות שלא נחים - הפכו לשגרה בבתי החולים. אם בעבר המראות היו אופייניים לימי החורף, המצב היום חמור שבעתיים, בכל השנה. מנתוני משרד הבריאות עולה כי המחלקות הפנימיות, בהן מאושפזים בדרך כלל קשישים, עמוסות מעבר לקיבולת הרגילה. עובדה זו מקשה על הטיפול ומעלה את הסיכון לסיבוכים.

ערב ההכרזה על הבחירות הודיעו סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן ויו"ר איגוד לרפואה פנימית פרופ' אבישי אליס, על הקמת ועדה שתבדוק את מצב המחלקות הפנימיות בבתי החולים. הערב (חמישי) פרסם האיגוד לרפואה פנימית את עיקרי טיוטת דף המלצות הוועדה לשיפור הטיפול במערך האשפוז הפנימי. הטיוטה הועברה היום לכל חברי הוועדה ולמשרדי הבריאות והאוצר, והיא מבוססת על סיכום דיוני הוועדה.

עוד בוואלה! NEWS
המחלקות הפנימיות קורסות: "לעבור את הלילה בלי שאף אחד ימות"
"בתי החולים משוועים לתקציב": המחלקות העמוסות ביותר בישראל
המשבר במערכת הבריאות - תמונת מצב

עבד ראזוק בן 48 מכפר קרע:"הממשלה חייבת לטפל במשבר במערכת הבריאות הרי שהאחריות היא עליה", בית חולים הלל יפה חדרה, 5 בפברואר 2019. שלומי גבאי
מאושפזים במסדרונות בית החולים הלל יפה/שלומי גבאי

בין עיקריי ההמלצות שפורסמו בטיוטת הדוח עולה כי על מנת להילחם ב"אשפוזי המסדרון", יוקצו תקציביים ייעודיים לבתי החולים לצורך בנייה והרחבה של מחלקות פנימיות והתאמתן לסטנדרטים והאתגרים העכשוויים. בהתייחס לאופיין של המחלקות הפנימיות, עולה מהדוח המלצה לפיה בכל מחלקה פנימית בבית החולים יוקם חדר "מוגבר" מיוחד לחולים המצויים במצב "מורכב" משאר החולים המאושפזים במחלקה הפנימית. את החדר המיוחד ייעדו חברי הוועדה לחמישה חולים "מורכבים". בנוסף, נכתב בטיוטת הדוח כי התפוסה במחלקות לא תעבור את 130% אחוזי תפוסה - תוך התחייבות שחולים לא ימצאו את עצמם שכובים כאובים במסדרונות.

בטיוטת הדוח מציינים גם ההתייחסות לצוות הרופאים, בעלי מקצועות והמתמחים, והוא אומר כי על הצוות לכלול לפחות 16 רופאים, מהם 12 מתמחים וארבעה רופאים מומחים, כולל מנהל המחלקה וסגנו. במחלקה יהיו אחיות בתקנון לפי מפתח של 0.85 למיטה רגילה, ו-1.73 למיטות של מונשמים. כמו כן, כל האחים והאחיות שיטפלו בחולים "בטיפול המוגבר" יהיו בוגרי קורס-על בסיסי. בנוסף, תכלול כל מחלקה פיזיותרפיסט, עובד סוציאלי, מזכיר/ת מחלקה ונוטל דמים במשרה מלאה, וכן תפקידים חדשים: מתאם טיפול, שתפקידו יהיה לסייע למאושפז בהיבטים טכניים, ורוקח קליני.

עוד באותו נושא

10 מכות מדינה | צפיפות בבתי החולים

לכתבה המלאה

"הדרך למימוש ההמלצות ארוכה"

"מעבר להיותן בשורה היסטורית למערכת הבריאות הציבורית בישראל, ומעבר לכך שרק עד לפני מספר חודשים, עד פרוץ מחאת מנהלי המחלקות הפנימיות, המשבר הקשה לא עמד על סדר יומם של מקבלי ההחלטות, הרי נפל דבר בישראל", כך מסרו איגוד הרופאים הפנימאיים. "ועדה ממשלתית מגבשת תכנית נרחבת, הכוללת התייחסות לכוח האדם הרפואי והפארא-רפואי במחלקות, לתשתיות הפיזיות, לתשתיות רפואיות, לסטנדרטיזציה ולחשיבות השמירה על כבוד החולים המאושפזים".

יו"ר האיגוד, פרופ' אבישי אליס אמר כי "הדרך לפנינו עד למימוש ההמלצות עוד ארוכה. עם זאת, אנו מעודדים מהרוח הגבית שמעניק לנו הציבור, ונפעל יחד בעזרת התמיכה הזו לכך שההמלצות לא תהיינה הצהרות דקלרטיביות, אלא תמומשנה במלואן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully