וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 מכות מדינה | צפיפות בבתי החולים

19.4.2019 / 8:55

בתי חולים
פסח 2019. עיבוד תמונה
בתי חולים פסח 2019/עיבוד תמונה

כדי להמחיש את הקריסה המתמשכת במערכת הבריאות, לא צריך להמתין למדדים חדישים שיחשוף המשרד, אפשר להגיע לביקור פתע באחת המחלקות הפנימיות באחד מבתי החולים. מראות החולים הממתינים זמן רב לצד בני משפחה שחוששים להשאיר את יקיריהם ללא השגחה, מאושפזים שמנסים לתפוס תנומה קלה על המיטה שנמצאת בלב המסדרון, צוותי שירותי ההצלה שמובילים חולים לטיפולים דחופים ורופאים ואחיות שלא נחים - הפכו לשגרה בבתי החולים.

אם בעבר המראות היו אופייניים לימי החורף, המצב היום חמור שבעתיים, בכל השנה. מנתוני משרד הבריאות עולה כי המחלקות הפנימיות, בהן מאושפזים בדרך כלל קשישים, עמוסות מעבר לקיבולת הרגילה. עובדה זו מקשה על הטיפול ומעלה את הסיכון לסיבוכים.

10 מכות מדינה - פרויקט מיוחד בוואלה! NEWS:
תאונות באתרי הבנייה
רצח נשים
חצבת

בבית החולים הדסה עין כרם שבירושלים, שיעור התפוסה במחלקה הפנימית מגיע לכ-160%, ובהדסה הר הצופים יותר מ-140%. המחסור במיטות במחלקות בבתי החולים מביא להמתנה ארוכה לטיפול, ולעומסים כבדים בחדרי המיון, שעם הזמן יצרו את המושג "הזקנה במסדרון" - ביטוי מתייחס לחולים המוצבים במיטות לאורך מסדרונות בית החולים, שכלל לא ערוכים לכך.

למרות העלייה בכמות החולים המגיעים לקבל טיפולים בבתי החולים, כמות מיטות האשפוז בישראל לנמוכה מאוד ביחס לממוצע במדינות המפותחות - 1.8 מיטות אשפוז לאלף איש בלבד. במדינות המפותחות יש ממוצע של 3.7 מיטות אשפוז לאלף איש. כמו כן, לפי הנתונים ניתן לראות כי ברוב בתי החולים ניתן לזהות עלייה בשיעור התפוסה בשלוש השנים האחרונות.

הפרויקט המלא

10 מכות מדינה

לכתבה המלאה

הוועדה שתבדוק את מצב המחלקות הפנימיות

בבית החולים שיבא, שיעור התפוסה הכולל ב־2016 עמד על 103.86%, ב־2017 הוא גדל ל־106.32% וב־2018 הגיע ל־107.51%. באופן דומה, בבית החולים רמב"ם שיעור התפוסה ב־2016 היה 100.65%, בשנת 2017 עלה ל־105.97% והשנה הוא עומד על 106.11%. בהדסה עין כרם שיעור התפוסה ב־2016 עמד על 110.58%, וב-2017 טיפס ל־113.86% והשנה הוא יותר מ־120%, כך שבהחלט מדובר במגמה שאם לא יתנו עליה את הדעת בהקדם, המצב יחמיר.

ערב ההכרזה לבחירות הכריזו סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן ויו"ר איגוד לרפואה פנימית פרופסור אבישי אליס על הקמת ועדה שתבדוק את מצב המחלקות הפנימיות בבתי החולים. יש קשר בין הקמת הוועדה לפרסומים רבים בהם נחשף המצב בחלק ניכר מהמחלקות הפנימיות.

פינוי המאבטח שנפצע קל בפיגוע דקירה בכרמי צור לביה"ח הדסה עין כרם. 7 בפברואר 2018. רוני כנפו
120% תפוסה. הדסה עין כרם/רוני כנפו

"המחזות המבישים במחלקות הפנימיות בבתי החולים של עומסים כבדים לאורך 365 ימים בשנה, דחיסת החולים כסרדינים בחדרי האשפוז, מיטות במסדרונות ובחללים הזויים בבתי החולים, הם חרפה למדינה שמתיימרת לספק רפואה ציבורית ראויה", אומר פרופ' אליס.

"אם בעבר ראינו עומסים כבדים רק בשיא החורף, בשנים האחרונות התשתיות לא עומדות בהיקפי התחלואה כל השנה. כל יום נדמה כמו אירוע רב נפגעים. הצוותים קורסים ומתקשים להתמודד עם מאסת החולים", הוא מוסיף.

"המחלקות הפנימיות מלאות בחולים מונשמים, שראוי שישכבו בטיפול נמרץ, תחת השגחה רציפה, ובחולים בבידוד שיש קושי לשמור על תנאים ראויים בצפיפות הנוראה. בפסח הזה נייחל שהוועדה הציבורית לשיקום הרפואה הפנימית תביא לציבור בשורה של רפואה אחרת".

  • עוד באותו נושא:
  • בתי חולים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully