וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 מכות מדינה | חצבת

19.4.2019 / 10:03

חצבת
פסח 2019. עיבוד תמונה
חצבת פסח 2019/עיבוד תמונה

הזינוק במספר מקרי החצבת מאז חודש מרץ אשתקד זיכתה את המחלה המדבקת במקום בין עשר המכות.

אף שקיים חיסון יעיל מאז שנות ה-60, החצבת נפוצה מאוד, והיא אחת המחלות המדבקות ביותר, עם סיכון להדבקה 90% בקרב מי שאינם מחוסנים, והיא נחשבת למסוכנת גם כי אין לה תרופה. יכולת ההדבקה של הנגיף גבוהה, כי הוא מסוגל לשרוד זמן רב באוויר. לאחר ההדבקה תוקף הנגיף את מערכת החיסון, ולרוב חולפים שמונה עד 12 ימי דגירה עד הופעת תסמינים.

בין התסמינים חום גבוה, נזלת, שיעול ואדמומיות בעיניים. אחריהם מופיעה על הגוף פריחה בגווני אדום-כהה על העור. הפריחה מתחילה לרוב בצוואר ומתפשטת לפנים, הגוף והגפיים. המחלה עלולה לגרום לסיבוכים בדרכי הנשימה ומערכת העצבים, כשסיבוך נדיר של המחלה, שעלול להופיע עד עשר שנים לאחר ההידבקות בנגיף, הוא מחלה ניוונית של המוח הגורמת לפגיעה קשה ובלתי הפיכה במערכת העצבים המרכזית, הכוללת הידרדרות שכלית ופרכוסים.

10 מכות מדינה - פרויקט מיוחד:
תאונות באתרי הבנייה
רצח נשים
חצבת

חיסון לחזרת וחצבת. GettyImages
פחות חיסונים, יותר חולים/GettyImages
"אנחנו בעיצומה של התפרצות חצבת בהיקף שלא נראה פה עשרות שנים"

המחלה התפרצה בגלל שיעור המתחסנים היורד. ככל שמתחסנים פחות ופחות אזרחים, כך נפגע "המעטה החיסוני הקולקטיבי". במשרד הבריאות מייחסים את המקור להתפרצות במדינות באירופה בהן ישראלים נוטים לבקר, כמו אוקראינה, רומניה, איטליה ובריטניה.

מאז מרץ 2018 תועדו במשרד הבריאות כ-4,000 חולים, רובם מירושלים, בית שמש, צפת, בני ברק וביתר עילית. הזינוק החד במספר ההידבקויות ברחוב החרדי הביא מספר רב של רבנים לחתום על פשקווילים שקוראים להתחסן נגד החצבת.

בתוך כך, מוסיף להיות קשה מאוד מצבה של דיילת אל על שנבדקה בחצבת, יותר משבועיים היא מאושפזת בבית החולים מאיר בכפר סבא בחדר מבודד במחלקה לטיפול נמרץ, לאחר שנבדקה על פי החשד באחת הטיסות במחלה המדבקת. מצבה הולך ומדרדר והיא סובלת מנזק מוחי בלתי הפיך. מבדיקה אפידמיולוגית שנערכה, עלה כי הדיילת חוסנה בעברה במנת חיסון אחת בלבד נגד חצבת. על פי המקובל, כדי להגיע להגנה מפני חצבת, יש לקבל שתי מנות חיסון. לאחר פרסום המקרה, הורתה חברת אל על לכל דיילי האוויר לגשת ולקבל חיסון נגד חצבת.

בנובמבר פעוטה הלוקה בתסמונת דאון מתה אחר שחלתה בחצבת. היא לא חוסנה. זהו מקרה מוות ראשון בישראל לאחר כ-15 שנה. חודש לאחר מכן דווח על מקרה מוות נוסף. בת 82 שחלתה במחלה המטולוגית קשה נדבקה בחצבת ומתה. מ"עמותת מדעת - למען בריאות מושכלת", הפועלת לקידום בריאות הציבור נמסר כי "אנחנו בעיצומה של התפרצות חצבת בהיקף שלא נראה פה עשרות שנים. זו תוצאה ישירה של ירידה בהתחסנות בחלק ממדינות אירופה ובישראל, שהובילה לייבוא המחלה לישראל".

הפרויקט המלא

10 מכות מדינה

לכתבה המלאה
ילד חולה בחצבת. ShutterStock
4,000 חולים בשנה האחרונה/ShutterStock

"מאות אושפזו, חלקם עם סיבוכים קשים כולל פגיעות מוחיות, ושני אנשים נפטרו. הורים לתינוקות צעירים מגיל חיסון חוששים לצאת מהבית, ובכל יום אנו רואים הודעות על חשיפות. מאחר ולחצבת יש גם סיבוכים מאוחרים, עוד נשמע בעתיד על תוצאות הרסניות נוספות. בעמותת מדעת התרענו כבר שנים על החשיבות באיתור של כיסים עם שיעור התחסנות נמוך", מזהירים.

בעמותה הוסיפו עוד כי "אילו זה היה נעשה מראש עם מדיניות השלמת חיסונים למבוגרים, יתכן שהיינו במקום אחר. נקווה שהחקיקה שאנחנו מקדמים בנושא תתרום לבלימת התפרצויות".

  • עוד באותו נושא:
  • חצבת
  • פסח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully