וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספינות איראניות בנמל סוריה: הציר שבונה טהראן לאיום על ישראל

10.7.2019 / 16:11

מפקדי משמרות המהפכה מקדמים בנייה של מסילות רכבת לסוריה וסוללים ציר ימי דרך עיראק שירחיב את הפעילות בים התיכון. לבד מהעברת כוחות, ציוד ואמצעי לחימה - הרצף הטריטוריאלי בין שלוש המדינות, עשוי להוביל לנוכחות ספינות איראניות בנמל לטקיה הסורי שתאיים על ישראל

סוריה/צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

איראן מושכת בשבועות האחרונים את תשומת הלב העולמית בעיקר בעקבות פיצוצים מסתוריים של מכליות נפט והסכם הגרעין עם המערב שמתפורר באיטיות. ואולם מתחת לפני השטח מקדמים מפקדי משמרות המהפכה בנייה של ציר יבשתי מאיראן לסוריה דרך עיראק. בנוסף, מתכננים בטהראן ציר ימי שירחיב את הפעילות גם לים התיכון - מה שעשוי להיות הסיוט של חיל הים הישראלי.

ראש ענף איראן לשעבר באמ"ן, סא"ל במיל' מיקי סגל, מתאר במאמר שמפורסם לראשונה בוואלה! NEWS, את המהלך לביסוס הציר היבשתי איראן-עיראק-סוריה ליצירת ציר ביטחוני-פוליטי-כלכלי. סא"ל סגל, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מצטט במאמרו בכיר איראני שהודיע לאחרונה כי ניהול נמל לטקיה הסורי לחופי הים התיכון, יועבר עד סוף השנה לידיים איראניות.

במקביל, איראן מבליטה ידיעות על פתיחתו מחדש של מעבר הגבול אל-קאים אל-בו כמאל, בין עיראק לסוריה. אמצעי התקשורת של איראן וחיזבאללה דיווחו כי בעקבות מפגש משולש בחודש שעבר בדמשק בין מפקדים צבאים של סוריה, עיראק ואיראן, הוסכם כי אל-קאים אל-בו כמאל יפתח בחודש הקרוב, כדי ליצור רצף טריטוריאלי בין שלוש המדינות.

עוד בוואלה! NEWS:
חיי האזרחים באיראן כבר בלתי-נסבלים, אבל הגרוע מכל עוד לפניהם
נתניהו: על איראן לזכור שמטוסינו יכולים להגיע לכל מקום במזרח התיכון
ממשיכה לסגת מהסכם הגרעין: איראן הודיעה על הגברת רמת העשרת האורניום

משחתת חדשה של חיל הים של איראן, 12 בינואר 2018. טוויטר, צילום מסך
ציר איראן-עיראק-סוריה שיאיים על ישראל. משחתת איראנית, דצמבר 2018/צילום מסך, טוויטר
משמעות השתלטות איראנית על נמל סורי היא לא רק העברת ציוד ואמצעי לחימה לסוריה - אלא נוכחות ימית במרחב

ציר שכזה יאפשר לאיראן שינוע של כוחות, ציוד, אמצעי לחימה והאצה של תהליך ההתבססות האיראני במרחבי הסורי שמוגדר כאיום ממשי על עורף מדינת ישראל. כוחותיו של מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני, כבר שלטו במקום בעבר, במטרה להפוך אותו לחלק משמעותי בבניית המסלול היבשתי בין טהראן עד לים התיכון.

עוד בוואלה!

הכו וסחטו בעל פיצרייה: אישום נגד האחים האלופים בג'ודו בצפון

לכתבה המלאה

חיבור איראן-עיראק-סוריה ברשת מסילות ברזל

חסן דאנאייפר, מזכיר הוועדה לפיתוח יחסי מסחר בין איראן סוריה ועיראק, הודיע בשבוע שעבר כי נמל אימאם חומייני האיראני יחובר לנמל הסורי לטקיה באמצעות רכבת. דאנאייפר, שמילא שורת תפקידים בכירים במשמרות המהפכה הבהיר כי "הסכמה סופית" בנושא זה הושגה במהלך ביקורו האחרון של נשיא סוריה בשאר אסד בטהראן במרץ השנה.

הבכיר האיראני הגדיר את נמל לטקיה כאחד מהנמלים המסחריים החשובים שיוכל להעצים את קשרי המסחר בקרב המדינות באזור. והוסיף, כי נמל שלמצ'ה במחוז ח'וזסתאן יחובר לנמל בצרה בעיראק באמצעות רכבת לאורך 32 קילומטרים.

דאנאייפר הסביר כי בעקבות ההחלטה לחבר את איראן-עיראק-סוריה ברשת דרכים ומסילות ברזל ולהקים נקודת מכס באל-בו כמאל, ניתן יהיה לחבר נקודות נוספות באזור. כך למשל, בין האוקיינוס ההודי, המפרץ הפרסי ומפרץ עומאן - לבין הים התיכון ומשם הלאה לצפון אפריקה, דרום אירופה וחלקים נרחבים מהמזרח התיכון. יתרה מכך, במסדרון הכלכלי והתעבורתי בין לטקיה לאיראן טמון פוטנציאל, לדבריו, לחבר גם את דרום רוסיה למזרח התיכון דרך הים הכספי.

מפה- שלוש נקודות מרכזיות על המפה מטהראן לעבור לעיראק דרך נמל שלמצ'ה במחוז ח'זסתאן שיחובר לנמל בצרה בעיראק ומשם דרך מעבר הגבול אלק'אים-אלבוקמאל בין עיראק וסוריה להגיע סוריה דרך נמל לטקיה. עיבוד תמונה
עד לים התיכון. ציר איראן-עיראק-סוריה המתוכנן/עיבוד תמונה

יחיא רחים צפוי, מפקד משמרות המהפכה בשנים 1997-2007, וכיום יועץ המנהיג העליון עלי חמינאי לענייני ביטחון, קבע באמצע החודש שעבר כי עיראק וסוריה משלימות מבחינה אסטרטגית את איראן. הוא קרא גם לחבר את המדינות ברשת מסילות ברזל. "אם נרחיב את רשת מסילות הברזל שלנו לבגדאד דרך מעבר הגבול חוסרוי, או נחבר את ח'רשאהר במחוז ח'וזסתאן לבצרה, ניצור מסדרון שמחבר את מדינות מרכז אסיה למזרח התיכון דרך איראן", אמר.

"מדובר מהפכה גאו-כלכלית שתוכל להכניס מיליארדי דולרים לקופת איראן ממסי מעבר", הדגיש יועצו של חמינאי. שלוש המדינות לדבריו, מהוות גם "ציר ביטחוני-הגנתי, פוליטי וכלכלי נגד היישות הציונית וארצות הברית" וביכולתן לבלום פעולות טרור.

ספינת קרב איראנית בדרכה לתימן, מאי 2015. AP
ניהול נמל לטקיה הסורי יעבור לידיים איראניות? ספינת קרב איראנית/AP

במקביל לתוכניות הכלכליות-ביטחוניות שרוקמים איראן ומשטר אסד כדי לערער את היציבות במזרח התיכון, פועל ראש הממשלה העיראקי עאדל עבד אל-מהדי בלחץ אמריקני לסלק מליציות שיעיות בפיקוד איראני מתחומיה של עיראק.

במערכת הביטחון בישראל עוקבים בדאגה רבה אחר ההתבססות האיראנית והמליציות השיעיות בעיראק כולל מאמץ להקים בסיסי טילים שיהוו איום על עורף מדינת ישראל. משמעות השתלטות איראנית על נמל סורי בחופי הים התיכון היא שהצעד הבא יהיה לא רק העברת ציוד ואמצעי לחימה מאיראן לסוריה - אלא נוכחות ימית איראנית במרחב. נוכחות שתהווה אתגר משמעותי עבור צה"ל שכן איראן הוכיחה בעבר שהיא יודעת לתפעל את הציר הימי עד לחופי סוריה, דרך מעבר בים האדום ותעלת סואץ באמצעות הפלגה של ספינות חיל הים האיראני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully