וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשיכה לסגת מהסכם הגרעין: איראן הודיעה על הגברת רמת העשרת האורניום

7.7.2019 / 16:29

בטהראן הודיעו על שורת צעדים חדשים לצמצום מחויבותיהם להסכם, בעקבות הפרישה של ארה"ב והסנקציות של טראמפ. "הדלת לדיפלומטיה עדיין פתוחה", אמרו באיראן, שקוראים לאירופה לפצות אותם על הנזק הכלכלי והציבו אולטימטום חדש של 60 יום. נתניהו: "צעד מסוכן מאוד"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

איראן הודיעה היום (ראשון) כי היא תחל להעשיר אורניום מעבר לרמה המותרת בהסכם הגרעין. זאת בהמשך לצמצום מחויבויותיה להסכם, שממנו פרש נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בשנה שעברה. איראן תחצה את רף העשרת האורניום העומד על 3.67%, אחרי שכבר חצתה בשבוע שעבר את כמות האורניום המועשר שבה מותר לה להחזיק. ראש הממשלה בנימין נתניהו כינה זאת "צעד מסוכן מאוד" וקרא למדינות אירופה לחדש את הסנקציות על איראן. הן, מצדן, גינו את טהראן אולם לא צפויות בשלב זה להעניש אותה.

במסיבת עיתונאים שכינסו הבוקר כמה בכירים איראנים, הם אמרו כי טהראן תמשיך בצמצום מחויבויותיה להסכם בכל 60 ימים, אלא אם יתר המדינות החתומות - בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין - יפעלו להגן עליה מפני הסנקציות האמריקניות. "הדלת לדיפלומטיה עדיין פתוחה, אבל יש צורך ביוזמות חדשות", אמר עבאס עראקצ'י, יו"ר סוכנות הגרעין של איראן. הם לא פירטו מהם הצעדים הבאים שיינקטו. בשלב זה, לדבריהם, איראן לא תשיב לפעילות את כור המים הכבדים באראק.

דובר הסוכנות אמר כי טהראן תעשיר אורניום לרמה הדרושה בכור בבושהר, שהיא 5%. הגדלת רמת העשרה מ-3.67%, כפי שנקבע בהסכם הגרעין, ל-5% היא סמלית בעיקר ושולחת מסר ליתר המדינות החתומות. לפני החתימה על ההסכם, איראן העשירה אורניום לרמה של 20%. "בשלב זה אנחנו לא צריכים להעשיר אורניום לרמה הדרושה לכור בטהראן", אמר בהרוז קמלוונדי.

עוד בנושא המתיחות במפרץ בוואלה! NEWS:
בכיר איראני: על בריטניה לפחד מהתגובה שלנו להשתלטות על המכלית
עיראק רוצה לפרק את המיליציות השיעיות, אבל עשויה רק לחזק את איראן
למרות איומי איראן: מכלית הנפט תישאר בידי גיברלטר

דובר הסוכנות לאנרגיה אטומית (משמאל), דובר ממשלת איראן וסגן שר החוץ עבאס עראקצ'י, 7 ביולי 2019. AP
מאוכזבים מאירופה. בכירי סוכנות הגרעין של איראן, היום/AP

בשבוע שעבר כבר הודיעה טהראן כי חצתה את רף 300 ק"ג של אורניום מועשר שיש ברשותה, וכך הפרה את המגבלה שנקבעה בהסכם. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שאחראית על פיקוח ויישום הסכם הגרעין, בדקה את מאגר האורניום ואישרה כי טהראן אכן חצתה את הרף העליון. סבא"א אמרה היום כי היא מודעת להודעה האיראנית ותדווח על ממצאיה בקרוב.

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף ניסה לרכך את המתיחות ואמר היום כי כל הצעדים הללו הפיכים אם מדינות אירופה יעמדו בהתחייבויותיהן. בסוף השבוע שעבר אמרו באיחוד האירופי כי המנגנון שאמור לעקוף את הסנקציות האמריקניות, "אינסטקס", החל לפעול, אולם באיראן אמרו כי הוא אינו מספיק משום שמדובר רק בהחלפת סחורות וטרם דווח על עסקה אחת שבוצעה בו. טהראן דורשת כי יתר המדינות בהסכם ימשיכו לרכוש נפט ממנה.

ההודעה האיראנית צפויה להחריף את המתיחות עם ארצות הברית, שהובילה את המדינות אל סף מלחמה, במיוחד אחרי הפלת המל"ט בחודש שעבר. טראמפ ביטל ברגע האחרון תקיפה צבאית, והיום אמר יו"ר סוכנות ההגנה האזרחית של איראן כי ארצות הברית העבירה מסר לאיראן שלפיו היא מתכננת תקיפה מוגבלת, אולם בטהראן הבהירו כי זה יוביל למלחמה.

עוד באותו נושא

בכיר איראני: על בריטניה לפחד מהתגובה שלנו להשתלטות על המכלית

לכתבה המלאה
הכור הגרעיני של איראן, בושהר. AP
מחדשים את הפעילות. הכור הגרעיני בבושהר/AP

לקראת ההודעה, שוחח נשיא איראן חסן רוחאני אמש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. בתום השיחה, אמר מקרון כי שני הצדדים הסכימו לבדוק אפשרות לחדש את המגעים בנוגע לסוגיית הגרעין. רוחאני דחק במדינות אירופה לפעול כדי להציל את ההסכם.

מארמון האליזה נמסר כי מקרון "מגנה" את ההחלטה של איראן, אולם הדגישו כי בשלב זה האפשרות להפעלת המנגנון שנקבע בהסכם הגרעין להשבת הסנקציות על איראן לא יופעל. "זו לא אופציה בשלב זה", אמר גורם בארמון לסוכנות הידיעות רויטרס.

נתניהו, שתמך בפרישה מהסכם הגרעין, אמר הבוקר בישיבת הממשלה כי "העשרת האורניות נעשית למטרה אחת בלבד - ליצירת פצצות גרעין".

נשיא איראן חסן רוחאני בכינוס בטג'יקיסטן, 15 ביוני 2019. רויטרס
הצעדים הבאים יוכרזו בעוד 60 ימים. רוחאני/רויטרס

הסכם הגרעין שנחתם ב-2015 נועד להגביל את תכנית הגרעין של איראן תמורת הקלות בסנקציות שהוטלו עליה לאורך השנים. הוא לא מנע לחלוטין את הנתיב של טהראן לפיתוח פצצה גרעינית, אלא עיכב זאת בכמה חודשים בודדים עד שנה.

ללא קיום מגבלות העשרה מצד איראן, היא תוכל לאגור באופן תיאורטי אורניום מועשר בכמות וברמה הדרושות לפיתוח נשק גרעיני. איראן טוענת כי אין לה כוונה כזו, בעוד שארצות הברית, ישראל וסבא"א אמרו בעבר כי הייתה לה תכנית נשק סודית.

אורניום מועשר מופק דרך צנטריפוגות במהירויות שונות, המפרידות ממנו את החומר U-235 ברמת העשרה נמוכה כמו שנקבע בהסכם הגרעין, הוא משמש לצורכי אנרגיה. על אף שהרמה ההכרחית לפיתוח נשק גרעיני היא 90%, המעבר בין 20% - רמת העשרה בטרם הסכם הגרעין - ל-90% נחשבת לדי מהירה.

(עדכון ראשון: 21:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully